Zelf maken van allerlei dingen voor eigen gebruik

Alles over het Kleine Huis op de Prairie wat je niet in de andere boards kwijt kan.
Gast

Zelf maken van allerlei dingen voor eigen gebruik

Bericht door Gast » 24-05-2014 12:56

Beetje vreemde titel voor dit topic.
Maar ik zal het uitleggen.

In de tijd van Laura waren er niet altijd winkels in de buurt. Ook was er niet altijd genoeg geld. En ook verkochten de winkels nog nauwelijks kant en klare zaken.
Men maakte nog heel veel zelf. Varierend van een brood tot een schommelstoel, van zeep tot boter, van een jurk en overhemd tot kogels.

Tegenwoordig kopen wij bijna alles kant en klaar.
Als wij al iets maken is het vaak uit hobby of omdat we het gewoon leuk vinden.

In dit topic wil ik graag bespreken wat men in de tijd van Laura zalf maakte en wat wij nu zelf maken en wat een link kan hebben met toen.
Dus er is ruimte voor heel veel dingen!
Van je eigen brood recept tot een foto van je zelf gebreide trui.
Van hoe je denkt of zeker weet hoe Ma Ingalls haar bessen inmaakte tot je beschrijving hoe Pa een emmer maakte.
Of je denkt dat Ma ook wat zou hebben gehad aan jou broodrecept, of dat jij ook wel eens de bessen op de manier van Ma wil inmaken.
Enz enz.

Gast

Bericht door Gast » 24-05-2014 13:11

Het zelf maken van wasmiddel.

Ik ben altijd wel erg benieuwd hoe Ma haar wasmiddel maakte.
Ik weet dat mijn oma vroeger een soort tang had met een hele lange steel; in het tang gedeelte klemde ze dan een stuk zeep vast en daarmee "sloeg" ze dan een paar keer door heet water, dan had ze een sopje voor de frisheid.
Voor vlekken smeerde ze de vlek in met het grote blok zeep in haar hand.

Op dit moment heb ik een recept om zelf wasmiddel te maken.
Ik twijfel nog of ik het een keer zal proberen.
Het is wel een stuk goedkoper dan kant en klare wasmiddel. Maar ik weet bijv niet wat het middel met je wasmachine doet ivm kalk en aanslag ed. Haha dat zijn echt andere zorgen dan Ma Ingalls had he!

Recept om zelf wasmiddel te maken;
Rasp 80 gram Sunlight of Marseille zeep.
Meng dit met een liter koud water en breng dit langzaam aan de kook.
Zodra het kookt haal je het van het vuur.
Je mengt het hete mengsel heel goed met nog 4 liter warm water en 80 gram soda.
Je laat dit 24 uur staan.
Na 24 uur is de massa wat gestold, je moet het nu heel goed roeren of de staafmixer erin zetten tot het weer goed vloeibaar is.
Nu kan je het in afgesloten bakken of flessen oid wegzetten en is het klaar voor gebruik. Het is genoeg voor minimaal 25 volle wassen.


Zou Ma ook wasmiddel hebben gemaakt zoals "mijn' recept of zou ze het hebben gedaan zoals mijn oma?
Zouden jullie zelf wasmiddel willen maken zoals volgens het recept?

(op het maken van een blok cq stuk zeep kom ik later eens terug, dat hoort even niet bij het onderdeel wasmiddel maken :wink: ).

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 24-05-2014 14:44

Leuk topic, zeg. Heel origineel.
Even op je vraag terugkomend of het misschien niet goed zou zijn voor je wasmachine; ik denk dat het wel kan hoor, want je gooit er 80 gram soda bij. Ik gebruik soda juist eens in de zoveel tijd om mijn wasmachine te ontkalken. Dan gooi ik een handvol in mijn hoofdwasbakje bij de witte was.

Geen flauw idee hoe ma haar wasmiddel maakte, maar ik vermoed dat dat best wel eens op jouw manier geweest kan zijn. Jammer dat Laura niets hierover heeft opgenomen in haar boek. Misschien was dit wel zoiets gewoons dat ze het niet nodig vond, niet vermoedend dat men later wel eens zoiets als omo/Dash/enz., enz., zou krijgen.

Ik ken de tang wel die jij noemt, want ik heb hem hier gezien in het museum ´ Oud Oosterhout´ , maar ik heb hem nooit in het echt gebrukt zien worden. Mijn oma gebruikte al voor zover ik mij tenminste kan herinneren waspoeder.

Nee, Rose, ik voel niet de behoefte om zelf waspoeder te gaan maken. Niet omdat ik te lui zou zijn hoor, maar mijn angst is toch dat mijn was met ´jouw´ wasmiddel minder goed schoon zou worden dan met ´mijn´ eigen wasmiddel. Ik hou alles dus maar bij het oude. :wink:
Laatst gewijzigd door Halfpint op 31-05-2023 06:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Juud
Berichten: 529
Lid geworden op: 28-08-2011 20:03

Bericht door Juud » 24-05-2014 15:25

Ik ben tijdens research voor mijn boek waar ik al twee jaar aan werk ooit een site tegengekomen waar o.a. stond beschreven hoe pioniers de was deden en hoe zeep werd gemaakt. Ik weet niet meer welke site het is, maar ik zal eens gaan kijken of ik hem nog kan vinden.
Zelf zou ik niet echt de behoefte hebben om mijn eigen wasmiddel te maken, vooral omdat ik denk dat het bij mij niet echt zal gaan lukken. Bij scheikunde op school hebben we ooit zelf shampoo gemaakt met allemaal stofjes als kaliumnitraat en parabeen k (denk dat dat het was) en heel veel zout. Dat van mij was nou niet echt bepaald goed gelukt en zag er totaal niet uit zoals het eruit had moeten zien. :lol: Ik heb het uiteindelijk ook niet gebruikt.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gast

Bericht door Gast » 29-10-2014 15:55

In het topic leven zoals in Het Kleine Huis is nu een stukje begonnen over tandpasta.
http://kleinehuis.forum2go.nl/leven-zoa ... 88-60.html

Maar weet je dat je ook zelf tandpasta kan maken?
Het wordt veel gedaan door mensen die niet zo blij zijn met fluoride in de tandpasta omdat fluoride een chemische stof is en soms kan werken als vergif.

Zelf tandpasta maken is eigenlijk verbluffend eenvoudig!
Natuurlijk is poetsen met zout zoals Laura het deed nog makkelijker.

Recept tandpasta:
Neem ongeveer 30% kokosolie (kan met en zonder smaak), andere olie kan ook, maar kokosolie verdiend voorkeur ivm mondhygiëne en adem.
Voeg daarbij 70% zuiveringszout, ook wel baking soda genoemd tegenwoordig.
Voor de frisheid kan je nu een paar druppeltjes (peper)muntolie toevoegen.
Bewaar dit in een potje met deksel.
Klaar is je tandpasta!
Wil je je tandpasta vloeibaarder houden, kokosolie solt onder de 25 graden voeg dan een beetje glycerine toe.

Lijkt het jullie wat, zelfgemaakte tandpasta?

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 31-10-2014 18:03

Nee Rose, ik zou hier nooit aan beginnen.
Uit ervaring weet ik dat tanden poetsen met zout niet echt lekker is, ik kreeg hier niet echt een fris gevoel van (ik heb dit getest toen ik deze schoonheidstips van LIW had gelezen).
Ik vind fluoride in de tandpasta niet erg, dus hou het bij de tandpasta's uit de winkel.
Ga jij het wel zelf maken? Zo ja, laat je ons dan weten of het een lekkere tandpasta is geworden met een frisse smaak?
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 01-11-2014 10:56

Weet je wat ik mij afvraag Halfpint?
Bedoelde Laura echt zout?
Dus bedoelde Laura zout in de vorm van keukenzout of bedoelde zij wellicht zout in de vorm van zuiveringszout?
Want zuiveringszout is fris van smaak, goed tegen infecties ed en zorgt ook voor een frisse adem.
Nav dit verhaal reageerde mijn schoonmoeder nl met: Nee geen keukenzout van de aardappelen, maar zuiveringszout! Daar poetste zij haar tanden mee!

Overigens is het dure merk tandpasta Paradontax ook erg zout.

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 01-11-2014 22:25

Ja, dat merk ken ik en ik vind hem vies. :wink:
Daar zeg je me wat, ik heb hier nooit over nagedacht. Ik ging gewoon uit van keukenzout. :lol:
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 06-11-2014 18:23

Zoals jullie misschien wel weten waren Ma en Pa felle tegenstanders van alcohol en weten wij dat Pa in het geheel niets sterks dronk. Ikzelf drink ook in het geheel geen alcohol, echter niet omdat ik een felle tegenstander ben (vroeger lustte ik echt wel een wit wijntje), maar omdat alcohol verkeerd valt tezamen met mijn zware medicijnen. Ik drink eigenlijk al jaren de hele dag alleen maar thee en je kunt wel zeggen dat ik in de loop der tijd echt alle smaken heb geproefd. :lol:

Ik maak echter al jaren mijn eigen likeur Tia Maria. Dit is een koffielikeur en het is heel eenvoudig zelf te maken. Het is heel leuk om te doen en je hebt altijd iets heel speciaals en feestelijks te serveren bij de koffie en taart tijdens de feestdagen of als je bezoek hebt.

Ik had geen koffielikeur meer op voorraad en de karaf in de wijnkast was ook leeg. Aangezien het over 7 weken kerstmis is, dacht ik er wijs aan te doen dit nu te gaan maken, vooral omdat het 6 weken moet 'trekken'.
Dus woensdag alle boodschappen hiervoor in huis gehaald en gisteren alles klaargemaakt.

Benodigdheden:
1 liter jonge jenever (de goedkoopste)
1 pond donkerbruine basterdsuiker
2 deciliter kokend water
160 koffiebonen
1 vanillestokje
1 weckpot van anderhalve of 2 liter

Doe de jenever, de basterdsuiker, het water en de koffiebonen in de weckpot. Snij het vanillestokje in de lengte in, zodat het merg eruit kan weken en doe het stokje ook in de weckpot. Roer alles door elkaar en zet de pot voor een periode van 6 weken donker weg. Schud de inhoud van de pot wekelijks goed door. Je zult zien dat de basterdsuiker op gegeven moment helemaal oplost. Na 6 weken kan je de koffielikeur overgieten in een ruime schaal/pan/kom, waarbij je de koffiebonen en het vanillestokje opvangt in een zeef. Ikzelf gebruik de koffiebonen en het vanillestokje altijd nog een tweede keer voor de volgende lading, want er zit altijd nog voldoende kracht in de bonen en het stokje, maar dit hoeft natuurlijk niet; je kunt het ook direct weggooien. Giet de koffielikeur over in een mooie karaf en laat hetgeen niet in de karaf past gewoon in de weckpot staan. Berg dit wel weer donker op.

Als klein cadeautje geef ik geregeld bij een doos bonbons ook een apothekersfles (een smalle fles met een lange hals) koffielikeur. Een leuke strik om de fles en je hebt altijd iets aparts te schenken.

Zoals ik al zei, het is leuk te maken, eenvoudig te doen en je hebt altijd iets lekkers in huis om in te schenken.
Veel plezier ermee en..............prosit!
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 09-11-2014 14:27

Wat een leuk idee!
Misschien dat ik het ook eens ga proberen! Hoewel ik zelf geen alcohol drink, maar de schoonmoeders wel. :wink:
Hoe kom je aan die apothekersflessen dan Halfpint?

Plaats reactie