Het kleine huis op de Prairie-Disney versie (miniserie 2005)

Hier kun je praten over de films van het Kleine Huis, de serie op tv, waar de serie te koop is. Alles behalve over de seizoenen dus!
Plaats reactie
Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Het kleine huis op de Prairie-Disney versie (miniserie 2005)

Bericht door Halfpint » 12-05-2011 10:11

Er is in 2004 een (nieuwe) miniserie van Little House on the Prairie opgenomen. Het is in 2005 uitgezonden door ABC, uitgezonden als onderdeel van The wonderful world of Disney. Het zijn 5 afleveringen die in totaal 6 uur duren.
Laura Ingalls werd gespeeld door Kyle Chavarria, regisseur is David Cunningham.
Deze miniserie schijnt dichter bij de boeken te staan als de tv-serie.


Little House on the Prairie (Het Kleine Huis op de Prairie) (2005)

Deze aparte serie is gemaakt in 2004 en werd uitgezonden in april 2005; de vijf-episode lange miniserie, welke zes uur lang duurt, van Laura Ingalls Wilder's Little House on the Prairie boeken, werd onlangs uitgezonden door ABC als deel van The Wonderful World of Disney serie. In tegenstelling tot de televisieserie met Landon, is de 2005 miniserie vrij dicht bij de boeken gebleven.

De miniserie is met:
Cameron Bancroft als Charles Ingalls
Erin Cottrell als Caroline Ingalls
Danielle Chuchran als Mary Ingalls
Kyle Chavarria als Laura Ingalls
Gregory Sporleder als Mr. Edwards.
De regisseur was David L. Cunningham.



Afbeelding
Afbeelding

Gast

het Kleine Huis op de Prairie-Disney versie (miniserie 2005)

Bericht door Gast » 18-09-2011 20:16

Deze d.v.d heb een tijdje terug nog gekocht,
er zat ook een boekje in.
Om eerlijk te zeggen vind ik deze Disney d.v.d,
niet zo mooi.
Dat komt omdat ik meer ben gewent met Michael Landon als vader en
de andere actuers/actrieses van het echte Kleine Huis.

Gast

Bericht door Gast » 18-09-2011 20:55

Volgens mij is deze mini serie een tijdje terug ook op SBS uitgezonden!!!
Vond hem ook minder...

Juud
Berichten: 529
Lid geworden op: 28-08-2011 20:03

Bericht door Juud » 18-09-2011 21:05

Op zich is de serie met Michael Landon in zijn geheel, helemaal niet dicht bij de boeken gebleven; de hoofdpersonages waren hetzelfde en sommige verhaallijnen zijn overgenomen, voor de rest is het allemaal fantasie.

Maar deze miniserie verfilmt alleen het boek 'Little House on the Prairie', net als 'The Pilot' van de Michael Landon serie. Maar als je deze miniserie en 'The Pilot' vergelijkt, wijkt de Michael Landon serie echt niet zo heel veel meer van de boeken af als deze. In deze serie ontbreekt Carrie bijv., terwijl ze in de boeken al aanwezig was bij 'Little House in the Big Woods'. Dit was gezien de realiteit gezien weliswaar niet correct, omdat Carrie ten tijde van 'Little House on the Prairie' nog niet geboren was, maar The Pilot van de Landon-serie is in eerste instantie gebaseerd op het boek, niet op de realiteit. En in het boek 'Little House on the Prairie' van Laura Ingalls Wilder, was Carrie er ook al. Dat Carrie aanwezig is in The Pilot van Michael Landon, zie ik dan ook niet als een fout; zo is het in het boek namelijk ook, en de film is verder ook heel erg trouw aan het boek gebleven.

Deze serie is in heel veel opzichten juist minder trouw gebleven aan het boek. Echter, is het wel trouwer gebleven aan de realiteit. Ik heb het gevoel dat ze wat minder strak het boek hebben aangehouden, maar meer hebben voortgebouwd op de sfeer van het boek, hoe pioniers in die tijd leefden, hoe het leven in die tijd was en hoe zwaar het leven werkelijk was. De Michael Landon serie (ook The Pilot) geeft nogal een idyllisch beeld van de hele situatie; je blijft een feelgood-gevoel houden, ook al zie je de Ingalls familie zo zwoegen. Deze serie is wat harder daarin.
De karakters kwamen wat minder dicht bij me, ook doordat het hartverwarmende sfeertje veel minder was dan bij de Landon serie. Echter besefte ik door deze serie wel meer dan door de Landon serie, hoe zwaar het in die tijd als arme pionier was. Het was geen leuk leven; het was in de eerste plaats niet hartverwarmend, maar vooral heel zwaar. En in die zin komt deze serie ook niet overeen met de boeken, omdat de boeken wel een heel idyllisch sfeertje over zich hebben hangen, dat je bijna denkt 'Was ik daar maar bij, leefde ik maar zo.' Al zijn de boeken ook geromantiseerd denk ik. Hoewel daar ook wel zware dingen in voorkomen, geven de boeken toch vooral een 'huisje, boompje, beestje' gevoel af, wat voor de Ingalls familie zelf misschien ook wel gold, ook omdat ze niet beter wisten en dus dolbij waren met heel weinig, maar het was ook een vreselijk zwaar leven voor hen. Dit laatste kwam in deze serie in ieder geval heel goed naar voren en ook vond ik het stukje in het begin toen ze nog in het bos waren, heel mooi en sfeervol verfilmd. Het latere stuk ook, al verschilt het wel met het boek vind ik.

Daarnaast blijf ik het raar vinden van deze serie, dat ze Carrie niet geboren hebben laten worden. Gezien de tijdslijn zou ze hier in Kansas geboren moeten worden, maar dit is niet gebeurd. In die zin komt het ook niet echt met de realiteit overeen.

Verder vind ik het altijd een beetje raar dat fans van de Landon-serie (ook en vooral op andere sites) op deze serie zitten te vitten omdat er andere acteurs in spelen en de invalshoek wat anders is. Zelf ben ik ook heel erg aan de Landon-serie gehecht en is dat voor mij nog altijd DE serie, maar dat wil niet zeggen dat andere bewerkingen niet goed kunnen zijn. Je hebt zoveel boeken waar meerdere verfilmingen van zijn en waarom zou er op de Kleine Huis boeken geen uitzondering mogen zijn? Deze serie neemt een iets andere invalshoek, maar ik vind hem niet per definitie slechter omdat de gezichten anders zijn; dat is een kwestie van wennen. In principe vind ik dit helemaal geen slechte serie namelijk.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gast

Bericht door Gast » 18-09-2011 23:14

Zelf ben ik ook heel erg aan de Landon-serie gehecht en is dat voor mij nog altijd DE serie, maar dat wil niet zeggen dat andere bewerkingen niet goed kunnen zijn.
Nee klopt. Als een studio ooit besluit Little House on the Prairie een bioscoop film te geven dan kan ik dat initiatief alleen maar aanmoedigen.
Maar aan deze geflopte (ja het was een pilot en geen miniserie zoals nu geadverteert wordt) disney versie mankeert filmtechnisch gewoon teveel.

De schokerige manier van filmen, saaie scene's met indianen en vreemde opbouw van het verhaal maken deze disney versie allerminst aantrekkelijk om naar te kijken.

Ed friendly heeft met deze productie een wanproduct neergezet en heeft op deze manier Michael Landon de laatste lach gegund (voor wie het niet weten; Micheal Landon en Ed friendly waren het niet eens over welke richting de 1974 serie op moest. Ed friendly wou trouwer blijven aan de boeken terwijl Michael Landon die boeken maar losjes wou volgen. Dit heeft Ed Friendly altijd zo dwars gezeten dat ie later zelf met deze disney versie is gekomen.)

Jane
Berichten: 882
Lid geworden op: 29-08-2011 02:00

Bericht door Jane » 19-09-2011 09:54

Eerst moest ik even wennen aan de manier waarop het gefimd was,de shots van dichtbij en weinig tekst, maar na een half uur kijken vond ik het wel mooi, de beelden spraken voor zich.
Zelf vond ik dat deze film meer de harde werkelijkheid laat zien van een pioniersbestaan dan de pilot van de serie die net als de boeken toch een beetje geromantiseerd is.
En na even gekeken te hebben vond ik de spelers/speelsters toch ook wel heel goed, de meisjes deden voor mijn gevoel qua spel niet onder voor
de twee Melissa's , en Pa Ingalss leek meer op de man uit de boeken dan
Michael Landon, en ook Mr Edwards voldeed meer aan het beeld.
Ik vond het eigenlijk maar jammer dat het ophield, had nog wel meer van ze willen zien. :wink:

Plaats reactie