Film: Beyond the prairie 1+2

Hier kun je praten over de films van het Kleine Huis, de serie op tv, waar de serie te koop is. Alles behalve over de seizoenen dus!
Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Film: Beyond the prairie 1+2

Bericht door Halfpint » 12-05-2011 10:14

Deel 1:


Vier van de autobiografische boeken van Laura Ingalls Wilder dienden als basis voor de tv film. De film beslaat een deel van de periode die ook voorkomt in de tv serie “Little House on the Prairie”. De hoofdrol in de film is voor Meredith Monroe, die de 19e-eeuwse tiener Laura Ingalls speelt. Aan het begin van de film woont ze nog bij haar ouders op de boerderij. Haar vader wordt gespeeld door Richard Thomas en haar moeder door Lindsay Crouse.
Laura verlangt naar een leven buiten de prairie, volgens haar vader komt dit door haar reislust. Echter moet ze op een school vlakbij een baan aannemen als lerares, zodat ze mee kan helpen in het onderhoud van haar geliefden. Na haar huwelijk met boer Almanzo Wilder (Walt Goggins) ondergaat Laura door het leven met de bekende voor- en tegenspoed van een boerin. Haar leven wordt alleen maar moeilijker als ze haar tweede kind verliest en er een epidemie van difterie rond waart. Laura en Almanzo overleven de strijd en vechten door met hernieuwde hoop voor de toekomst. Tess Harper, zij speelt de oudere Laura, vertelt het verhaal.

De film is voor het eerst uitgezonden op 2 januari 2000 op de Amerikaanse zender CBS.

Wist je dat?

In 2000 werd deze film genomineerd voor een Emmy voor “Outstanding Music Composition for a Miniseries, Movie or Special. Ernest Troost maakte de muziek voor beide films.

Deel 2:

In deze nieuwe televisie film verlaten Laura en Almanzo Wilder hun huis in South Dakota om een beter leven te zoeken in Missouri samen met hun dochter, Rose. Het is een moeilijke reis, maar hun vastberadenheid om een bestaand op te bouwen houdt hun op de been. Laura doet verslag van haar reis in de brieven naar haar ouders, Charles en Caroline Ingalls. En laat in de avond schrijft ze prachtige verhalen, die uiteindelijk gepubliceerd zullen worden.

Als ze arriveren in de kleine stad Mansfield komt de familie Wilder terecht in een run op boerderijen en land. Ze gebruiken hun laatste $100 om een aanbetaling te doen. Ze verwachten in de toekomst brandhout te verkopen, appel bomen te planten en het werk op de boerderij samen te doen. Maar Almanzo is zwak door een eerdere ziekte en kan het werk niet aan. Hij denkt er zelfs over om terug te keren naar South Dakota. Laura is het hier niet mee eens en huurt Cornelius Loudermilk – een emotioneel beschadigde stadsbewoner, die zijn familie in een brand verloor – in om hen te helpen.

Ondertussen wordt Rose gepest door de lokale kinderen die geen buitenstaanders accepteren. Echter ontdekt ze uiteindelijk haar eigen talent, geïnspireerd door haar moeder en besluit uiteindelijk om een schrijver te worden. Gebonden door hun oneindige liefde en vertrouwen met elkaar, zal deze familie overleven.

Wist je dat?

Met het succes en de hoge kijkcijfers die de eerste film van CBS kreeg, besloten ze een nieuwe film te maken, daar waar de vorige geëindigd was. De tweede film werd opgenomen in Austin, Texas.

Het jonge meisje dat Rose speelt, Skye McCole Bartusiak, is hetzelfde meisje die Missie Davis speelt in de serie van Michael Landon, Jr’s Love Comes Softly, gebaseerd op een boekenserie van Janette Oke.


Afbeelding
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 28-12-2011 09:20

Toen ik 3 jaar geleden deze film voor het eerst zag, bevreemdde het deel van mr. Loudermilk, het verdwalen in de grot en het eigen taaltje van Rose mij zeer, want hier had ik nooit iets van gehoord. Nu ben ik het boek "a little house sampler" aan het lezen en wat kom ik hierin tegen?
Rose heeft in juni 1920 uitgebreid in haar dagboek een verslag gegeven over de begintijd in Mansfield en daarin vertelt ze o.a. over de grot en het taaltje Fiskoopo dat ze zelf verzonnen had. Misschien ontdekken we ooit nog eens iets over mr. Loudermilk?
Afbeelding

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 28-12-2011 20:22

In de eerste delen van de rose-serie Komt degrot ook voor. Dan verdwaalt Rose er in samen met Paul en George. de grot bestaat ook echt en licht vlakbij het huis in Mansfield.

ik wist wel al dat Rose een eigen taal heeft gemaakt, het Fispooko. Ze praatte dit met vaak met haar ezel Spokendyke. Het was ook echt een serieuze taal met werkwoorden enzo. Intelligent hoor om dat helemaal zelf te verzinnen.
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 29-12-2011 12:08

Ik wist ook wel dat de grot bestond, maar het gaat mij om het gedeelte in de film, dat Rose daarin verdwaalt en dan opgespoord moet worden :P Hierover heb ik nooit iets in de boeken gelezen.
En inderdaad, heel knap van Rose dat ze zelf een taal met werkwoorden etc. kon bedenken en spreken. :D
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 10-02-2012 11:17

Een aantal leden van het vorige forum had ooit via "Charles Ingalls" de dvd "Beyond the prairie" deel 2 gekregen.
Helaas is deel 1 in Nederland/Belgie nooit uitgezonden en ondanks alle moeite ook niet te verkrijgen, maar ik ben nu iets heel moois tegengekomen, waardoor wij toch een goede indruk van deel 1 kunnen krijgen: Google Beyond the prairie en scroll naar Beyond the prairie clip 8- you tube (www.youtube.com/watch?v=Klpjm4gt-bY).
Als je dit aanklikt zie je in acht clips een gedeelte van deel 1.
Clip 1: het gezin en pa die viool speelt
Clip 2: Laura in bed bij mevr. Brewster/jeugdherinneringen
Clip 3: Manly & Bess
Clip 4: Wat wil je met je leven doen?
Clip 5: verlovingsring
Clip 6: Laura krijgt de lessenaar
Clip 7: afscheid van ma en pa
Clip 8: "Laura" geeft een lezing.

Ik vond dit mooi om te zien en heb nu een goed beeld van deel 1!
Afbeelding

Juud
Berichten: 529
Lid geworden op: 28-08-2011 20:03

Bericht door Juud » 11-02-2012 14:37

Die clips heb ik een hele tijd geleden ook gezien. Het geeft wel een leuk beeld van de film, maar wel jammer dat hij niet helemaal op YouTube staat.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Charles Ingalls
Berichten: 11
Lid geworden op: 02-09-2011 17:04

Bericht door Charles Ingalls » 11-02-2012 21:12

.
Laatst gewijzigd door Charles Ingalls op 13-09-2022 17:26, 2 keer totaal gewijzigd.

Gast

Bericht door Gast » 14-02-2012 12:30

Dat wil ik eigenlijk ook wel weten! Want ik wil m ook wel..

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 14-02-2012 15:15

Ik vrees dat de dvd bij een lid is gekomen van het vorige forum en dat dat lid er nooit meer iets mee heeft gedaan. Ik denk dat het ook niet meer te achterhalen is, want er zijn natuurlijk geen gegevens meer.
Afbeelding

Charles Ingalls
Berichten: 11
Lid geworden op: 02-09-2011 17:04

Bericht door Charles Ingalls » 14-02-2012 15:44

.
Laatst gewijzigd door Charles Ingalls op 13-09-2022 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie