2 Country girls

Alles over seizoen 1!
Plaats reactie
Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

2 Country girls

Bericht door Halfpint » 23-08-2011 11:00

Voor het eerst op tv: 18 september 1974

Samenvatting:
Laura en Mary gaan voor het eerst naar school. Op de eerste schooldag is Laura niet uit bed en naar school te krijgen. Op school maken zij (en wij) kennis met de gemene Nellie en haar broertje Willie. Laura die vindt haar juf, miss Beadle, helemaal geweldig, omdat ze nog niet kon lezen moet ze een inhaalslag maken, maar ze doet goed haar best en het lukt haar aardig. Voor een soort ouderdag moeten ze allemaal een opstel schrijven, Mary is al snel met die van haar klaar, maar Laura weet wel wat ze wil zeggen, maar weet niet hoe ze het moet opschrijven. Als het zover verrast Laura iedereen met haar hartverwarmende opstel over haar moeder. Ondertussen komt Caroline ook in aanraking met Harriet Oleson en ze kan zich heel goed voorstellen waarom Laura een hekel heeft aan Nellie. Ze koopt een rol stof om een jurk voor haarzelf te maken, maar op de dag dat Laura en Mary hun opstel moeten voordragen, blijkt dat ze de stof heeft gebruikt voor de jurken van Laura en Mary!
Afbeelding

Jane
Berichten: 882
Lid geworden op: 29-08-2011 02:00

Bericht door Jane » 31-08-2011 20:05

Prachtige aflevering!!
Zoals Ma haar kinderen nakijkt als ze voor het eerst naar school gaan en haar ontroering niet kan verbergen.
De jurkjes...schitterend, elke keer als de meisjes in de serie deze jurkjes aan hebben denk je aan de liefde waarmee Ma ze gemaakt heeft.
Dan hoe Laura haar moeder in haar 1e voordracht op school prijst om haar liefde voor de kinderen, ook weer heel ontroerend.
In deze aflevering is de toon gezet voor de verdere afleveringen die nog gaan volgen, liefde voor elkaar!!!

Juud
Berichten: 529
Lid geworden op: 28-08-2011 20:03

Bericht door Juud » 01-11-2011 11:15

Dit blijft een van mijn favoriete afleveringen, zoals zoveel afleveringen van het eerste seizoen. Hoe Ma en Pa ze nakijken; echt mooi. En dan de tegenzin van Laura die ineens omslaat naar enthousiasme en leergierigheid.
De introductie van Nellie was ook erg leuk, net als dat gedoe met die bruine eieren die Mrs. Oleson niet voor dezelfde prijs als de witte wilde verkopen. Caroline had haar echt goed om de tuin geleid :P
Dat stukje met die jurkjes vind ik ook erg ontroerend. En inderdaad Jane, je blijft er telkens weer aan denken als je die jurkjes in andere afleveringen ziet. Wat ik ook leuk vind, is dat ze Laura's verteltalent in deze aflevering al belichten. Ze kon de woorden toen nog niet op papier krijgen, maar de vertelkunst bezat ze al wel.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gast

Bericht door Gast » 01-11-2011 18:00

Wat ik ook zo leuk vind... is dat Laura boos word op Nellie en haar op de grond duwt. Als ze dat thuis verteld, zegt Caroline tegen Charles dat Laura erg op hem lijkt... Maar als Caroline eerder in de winkel is bij Mrs Oleson(en die stof wil hebben), zie je aan haar gezicht dat ze haar ook het liefst omverduwd. En ook dat ze haar probeert te overtreffen door de veel te dure stof toch te kopen. Laura lijkt eigenlijk dus ook best op dr moeder...

Ad
Berichten: 100
Lid geworden op: 03-09-2011 20:51

blauwe jurkjes

Bericht door Ad » 27-11-2011 19:53

In dit interview praat Karen over de jurkjes en word emotioneel omdat haar eigen oma hetzelfde mee gemaakt had,ook arm maar haar kinderen droegen de mooiste zelf gemaakte kleren.


http://www.youtube.com/watch?v=jODrKurQ ... e=youtu.be

Gast

Re: blauwe jurkjes

Bericht door Gast » 05-12-2011 00:23

Ad schreef:In dit interview praat Karen over de jurkjes en word emotioneel omdat haar eigen oma hetzelfde mee gemaakt had,ook arm maar haar kinderen droegen de mooiste zelf gemaakte kleren.


http://www.youtube.com/watch?v=jODrKurQ ... e=youtu.be

O Ad wat zitten er mooie filmpjes tussen. :)
Bedankt voor deze site,
ik heb ze nog nooit gezien.

Gast

Bericht door Gast » 20-06-2013 01:32

In alle opzichten een geweldige aflevering......

de legendarische uitspraak:country girls
gedaan door Nellie,als ze Mary en Laura bekijkt.


Deze aflevering heeft veel,vertedering,humor,
ontroering,emotie,van alles.

-Laura die niet uit bed wil omdat ze naar school moet
-de verbazing van Laura over het schoolbord,hoe krijg je
die cijfers er dan weer af?
-Het kreng Nellie laat zich zien
-Harriet die zich van haar slechte kant laat zien
-Nels laat zien eerlijk te zijn
-Laura vertedert met haar voordracht
-natuurlijk Caroline die de stof gebruikt voor jurkjes
voor Mary en Laura
-Laura die pit toont en Nellie omver duwt

etc.....fijne aflevering.

Juud
Berichten: 529
Lid geworden op: 28-08-2011 20:03

Bericht door Juud » 29-12-2014 18:42

Aflevering 2: Country Girls
Beoordeling: *****

De familie Ingalls probeert nog steeds te aarden binnen de gemeenschap en inmiddels is het ook tijd voor Mary en Laura om naar school te gaan. Ze zijn erg zenuwachtig en uiteindelijk besluiten ze dan toch om samen het schoolplein te betreden. Hier worden ze uitgescholden door de gemene Nellie Oleson voor ‘country girls’ (boerenkinderen). Later maken ze wel kennis met de lieve juf Miss Beadle, die de zusjes liefdevol in de klas ontvangt. Mary kon al lezen, maar ondanks dat Laura snel bijleert met het lezen en ook met rekenen blijft schrijven voor haar nog erg lastig. Ondertussen is Caroline gestart met het brengen van eieren naar de de mercantile, waar Caroline voor het eerst kennismaakt met het lastige karakter van Harriet als ze minder geld wil betalen voor de bruinere eiren. Door een slim leugentje van bestwil weet Caroline uiteindelijk hetzelfde bedrag voor de bruine en de witte te krijgen. Ondertussen krijgen de leerlingen de opdracht om een opstel te schrijven om uiteindelijk voor te dragen voor de klas waar ook hun ouders aanwezig zullen zijn. Laura heeft erg veel moeite hiermee aangezien ze net begonnen is met school en nog niet goed kan schrijven. Caroline, die inmiddels erg gefrustreerd is door Mrs. Oleson, koopt uiteindelijk een heel erg mooie dure blauwe bloemenstof in plaats van de goedkope stof die ze eigenlijk wilde om haar een hak te zetten. Thuis wordt ze aangemoedigd om een mooie jurk voor zichzelf te maken, maar als de grote dag van het opstel aanbreekt blijkt dat ze jurken voor Mary en Laura heeft gemaakt. In de school brengt Laura uiteindelijk een hartverwarmend verhaal over haar moeder ten gehore waar ze veel indruk mee maakt. Het blijkt echter dat Laura dit had geïmproviseerd door haar gebrekkige schrijfkennis, maar dat ze dit had opgeschreven als ze het had gekund. Caroline en Laura geven uiteindelijk Laura’s echte essay aan Miss Beadle, die gelukkig niet boos is. Caroline bewaart uiteindelijk de essays van Mary en Laura in haar speciale bewaarkist.

Positieve punten: Dit is mijn op één na favoriete aflevering van de hele serie, dus uiteraard heb ik er veel positiefs over te zeggen. Ik vind het mooi hoe de aflevering zo goed doorvloeit uit A Harvest of Friends. De familie Ingalls heeft inmiddels vrienden, maar toch is het nog steeds duidelijk dat ze nieuw zijn in het dorp en nog meer nieuwe mensen moeten leren kennen. Ik vind de kennismaking van Caroline en Harriet met de eieren erg leuk en deze scene illustreert goed de gemene manipulatieve kant van Harriet en Caroline die haar uiteindelijk toch te slim af is door te doen alsof ze de bruine eieren elders wel voor haar prijs kan verkopen. Dan heb je nog de verhaallijn van Mary en Laura die voor het eerst naar school gaan. De introductie van Nellie vind ik goed gedaan; als kijker krijg je gelijk een hekel aan haar. Dit staat in groot contrast met Miss Beadle die gelijk erg lief is tegen Mary en Laura. Het is mooi om te zien hoe Laura worstelt met het leren en vooral met schrijven, terwijl we weten dat ze uiteindelijk schrijfster werd. De allermooiste momenten van deze aflevering zitten echter aan het einde. Het begint met Caroline die in plaats van een jurk voor zichzelf, jurken voor Mary en Laura heeft gemaakt van de prachtige stof die ze van de mercantile heeft gekocht. Het is een erg warm gebaar van Caroline en ik vind het mooi om te zien hoe ontroerd en blij Mary en Laura ermee zijn. Dan op school vertelt Laura ook nog eens een erg ontroerend verhaal over hoe haar moeder hun gezin bij heeft gestaan door alle moeilijkheden en wat voor een lieve vrouw en moeder ze is, hoe ze o.a. de jurken voor haar en Mary heeft gemaakt in plaats van voor haarzelf en dat dit haar zo’n lieve moeder maakt. Caroline is erg ontroerd door Laura’s verhaal, maar heeft wel door dat dit niet haar echte opstel is. De reactie van Miss Beadle als ze Laura’s opstel ziet en dat ze reageert dat Laura vooruit gaat is een mooie afsluiting van deze erg lieve aflevering die niet alleen de hechtheid van de familie Ingalls benadrukt, maar ook de overige nieuwe dorpsbewoners introduceert.

Negatieve punten: Die heb ik niet. Dit is echt een van mijn favoriete afleveringen en ik kan niet genoeg benadruken hoe gek ik ben op deze aflevering.

Overige opmerkingen: Heb ik niet.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 30-12-2014 09:13

Ik ga hier helemaal in mee! Dit is ook een van mijn lievelingsafleveringen, evenals the richest man in Walnut Grove.
Mooie samenvatting, Juud. Dank.
Afbeelding

Plaats reactie