14 Christmas at Plum Creek

Alles over seizoen 1!
Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

14 Christmas at Plum Creek

Bericht door Halfpint » 23-08-2011 11:08

Uitgezonden op 25 december 1974

Kerstmis is in aantocht en de leden van de familie Ingalls gaan in het geheim kerstinkopen doen. Laura verkoopt haar paard aan Mr. Oleson om een nieuw fornuis voor haar moeder te kunnen kopen.
Afbeelding

Jane
Berichten: 882
Lid geworden op: 29-08-2011 02:00

Bericht door Jane » 30-10-2011 13:25

Gisteren had ik en nare dag qua pijn en dan ontspant het me altijd
om een aflevering van het kleine huis te kijken.
Dit vind ik echt een mooie aflevering, het ontroert me hoe iedereen zijn best doet een kadootje te vinden voor elkaar,en met hard werken dit toch voor elkaar krijgt, Laura die haar paard verkoopt om voor Ma een fornuis te kopen, en prachtig hoe Carry haar kadootje aanbiedt aan baby Jezus
en daarmee gelijk even de puntjes op de i zet wat de ware betekenis is van kerst.
Nu las ik op een amerikaanse site die allemaal trivia's bespreekt hier iets leuks over Mary die bij Mrs Wipple mag gaan naaien.
Als ze dit aan Pa vraagt of het mag dan maakt ze een vergissing en zegt:
Oh Pa ik heb mrs Wipple genaaid om te laten zien hoe goed ik het kan...
inplaats van: ik heb mrs Wipple laten zien hoe goed ik naaien kan.
Mijn engels is niet goed genoeg om dit er uit te halen, ik zie wel dat er bij die scene even wordt gelachen en Mary zichzelf corrigeert.
Is dit iemand anders al eens eerder opgevallen?

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 30-10-2011 21:38

Het grapje waar zij in de aflevering om lachen is dat Mary moet zeggen:
"I showed her how I can sow" (ik liet haar zien hoe ik kan naaien), maar zij begon met " I sowed her how I can show (ik naaide hoe ik kan laten zien). Het was dus een verspreking, alleen weet ik niet of dit een doelbewuste verspreking was of dat het gebeurde en dat men het zo leuk vond dat het in de aflevering is gebleven.
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 06-11-2011 00:34

Met veel plezier kijk ik naar deze aflevering. waar we tegenwoordig amper tevreden zijn met xboxen, playstation's en dure huishoudelijke apparaten, waren ze in die tijd met stukken minder super gelukkig.

Kortom, binnenkort als de kerst aanbreekt dan ga ik deze zeker weer kijken :mrgreen:

Liefs Elise.

Jane
Berichten: 882
Lid geworden op: 29-08-2011 02:00

Bericht door Jane » 04-12-2011 21:00

Ik kon het niet laten en heb weer eens deze aflevering gekeken,
heerlijk om zonder al die opsmuk zo kerst te kunnen vieren.
Als Carry vraagt wat kerstmis is en Pa uitlegt wat dit betekent en je ziet dan Ma ,Laura en Mary heel ontroerd kijken naar dit tafereeltje......
Heerlijke aflevering :!:

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 04-09-2012 18:37

Deze aflevering behoort tot één van mijn favorieten en ik heb hem dan ook al talloze malen gezien, er is echter één dingetje waarvan ik vind dat de filmmakers hier acht op hadden moeten slaan:
zij komen in Walnut Grove wonen (doet er niet toe wanneer), maar in afl.3 mislukt de oogst, die bijna rijp is en geoogst zou kunnen worden, door een hagelstorm. Let wel, de tarweoogst is altijd zomers. Dan zijn er meerdere afleveringen en in afl. 13 is Caroline zwanger. Dus 9 maanden wachten! En in aflevering 14 zegt Laura dan: "onze eerste kerstmis hier". Klopt niet. Dan hadden ze deze afl. moeten uitzenden voor de zwangerschap van Caroline.
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 05-09-2012 18:25

Voor mij ook zeker een van mijn favorieten!!! :)

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 21-12-2015 20:34

Mijn man en ik waren vandaag kerstinkopen aan het doen. Het was niet koud buiten (11 graden), maar het miezerde en er stond een gure wind. En als je in die wind liep ervoer je het niet als behaaglijk. Daarom zei ik tegen mijn man: "Weet je waar ik zin in heb om straks te doen? Heerlijk een beker warme chocolademelk opdrinken met een groot stuk speculaas en dan lekker op de bank onder een plaid naar A Christmas at Plum Creek kijken!"
"Nou, dan doe je dat toch", antwoordde mijn man en nadat ik de boodschappen en cadeaus had opgeruimd ben ik dit dus heerlijk gaan doen. Ik genoot weer van dat sfeertje in deze aflevering. Blijft een van mijn favorieten!
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 08-07-2016 14:54

Halfpint schreef:Het grapje waar zij in de aflevering om lachen is dat Mary moet zeggen:
"I showed her how I can sow" (ik liet haar zien hoe ik kan naaien), maar zij begon met " I sowed her how I can show (ik naaide hoe ik kan laten zien). Het was dus een verspreking, alleen weet ik niet of dit een doelbewuste verspreking was of dat het gebeurde en dat men het zo leuk vond dat het in de aflevering is gebleven.
Het was misschien niet bewust, maar in ieder geval geeft het haar enthousiasme goed weer. Ze is zo enthousiast dat ze struikelt over haar woorden :)

Gast

Bericht door Gast » 08-07-2016 15:07

Halfpint schreef:Deze aflevering behoort tot één van mijn favorieten en ik heb hem dan ook al talloze malen gezien, er is echter één dingetje waarvan ik vind dat de filmmakers hier acht op hadden moeten slaan:
zij komen in Walnut Grove wonen (doet er niet toe wanneer), maar in afl.3 mislukt de oogst, die bijna rijp is en geoogst zou kunnen worden, door een hagelstorm. Let wel, de tarweoogst is altijd zomers. Dan zijn er meerdere afleveringen en in afl. 13 is Caroline zwanger. Dus 9 maanden wachten! En in aflevering 14 zegt Laura dan: "onze eerste kerstmis hier". Klopt niet. Dan hadden ze deze afl. moeten uitzenden voor de zwangerschap van Caroline.
Ja klopt, was mij ook opgevallen. De timing van die zwangerschap klopt niet. Er zit 5 jaar tussen Carrie en Charles (Freddie). In 1874 komen ze in Plum Creek wonen, anderhalf jaar later wordt Charles geboren. Hij overlijdt bijna 10 maanden later, in de aflevering is hij nog maar een paar maanden oud.

Maar ook al weet je niets van deze achtergrond, dan klopt het idd nog niet. Er gebeurt teveel tussen de eerste oogst en de eerste kerst, sowieso al 9 maanden zwanger en Charles paar maanden oud is al een jaar.

Ze hadden inderdaad deze eerste kerst als 1 van de eerste afleveringen moeten doen, zulke foutjes vindt een perfectionist zoals ik jammer ;)
(net zoals dat ik de acteurs wat meer op de werkelijkheid zou willen laten lijken, dus geen oude, kleine, gezette man als dominee Alden, maar een lange slanke man met donker haar en een ringbaard)

Plaats reactie