17 May we make them proud

Alles over seizoen 6!
Plaats reactie
Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

17 May we make them proud

Bericht door Halfpint » 23-08-2011 13:06

May We Make Them Proud
Deel een uitgezonden op 4 februari 1980
Deel twee uitgezonden op 4 februari 1980

Tijdens een picknick op de blindenschool veroorzaken Albert en een vriend per ongeluk brand, met tragische gevolgen voor Mary en de Garveys.

May we Make them Proud is een twee delige aflevering is seizoen 6 en voor vele heeft deze aflevering een diepe inpact gemaakt.

In deze aflevering ontstaat er brand op de Blinden School omdat Albert en een vriendje stiekem een pijp roken in de kelder en deze daar laten liggen omdat ze bijna betrapt worden. Door de brand overlijden Alice Garvey en Adam Jr. Hierin zie je ook het verdriet van Jonathan en Andy maar natuurlijk ook Mary en Adam.

Zelf vind ik dit een ongelooflijk verschrikkelijke aflevering. Door een fout van anderen ontstaat er een brand waarbij slachtoffers vallen. Albert begrijpt heel goed dat hij iets fout heeft gedaan, maar door zijn onwetendheid rent hij weg van huis en voelt zich helemaal verantwoordelijk. Echter begrijpen zijn ouders en de rest het heel goed.
Ik vind dit zo mooi omdat Albert het goed beseft maar ook de rest beseft dat het per ongeluk ging.
Ook moet ik altijd huilen bij deze aflvering. Mary die compleet in shock leeft en Jonathan die verdriet heeft en in de put raakt.
Afbeelding

Juud
Berichten: 529
Lid geworden op: 28-08-2011 20:03

Bericht door Juud » 31-08-2011 15:32

Om eerlijk te zijn, vind ik deze aflevering helemaal niet zo leuk. Niet in de zin van dat ik hem saai of vervelend vond, maar ik vind hem zo ontzettend zielig dat ik er eigenlijk niet van kan genieten. Ik zat ook nog te twijfelen of ik hem wel wilde zien, maar dat heb ik toch maar gedaan. Het is echt zo oneerlijk wat er gebeurt met Alice en Adam Jr... Ik word er echt helemaal naar van :(
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Jane
Berichten: 882
Lid geworden op: 29-08-2011 02:00

Bericht door Jane » 08-03-2012 12:33

Deze aflevering kijk ik steeds met bewondering en ook eigenlijk wel met afschuw.
Boosheid om het gebeuren, waarom moest dit nu zo?
Ze spelen zo echt dat je bijna vergeet dat het maar een film is, de doffe gelatenheid van de mensen, Albert die met zijn verdriet geen uitweg weet te vinden, Andy die wanhopig aanklopt bij de Ingalls omdat zijn vader aan de drank raakt en hem verwaarloost, Charles die Jonathan aanspreekt op zijn gedrag, zo mooi gespeeld, als je het verdriet en de wanhoop ziet tussen die twee mannen dan moet je wel van steen zijn als de tranen niet in je ogen springen.
Het troostend einde, laten we trots zijn op hen die ons verlieten en laten we die trots waarmaken door voort te leven in hun geest.
Een aflevering voor mij die eensdeels niet had gehoeven, maar die wel erg mooi is en wat mij betreft ook zomaar een aparte fim had kunnen zijn, als je niet verder de mensen kenden van het kleine huis zou je hem denk ik heel anders bekijken , misschien met minder emotie.

Gast

Bericht door Gast » 08-02-2017 22:53

Wat een vreselijke aflevering! Zo triest, waarom maken ze zo'n verdrietige aflevering?

Ik kijk deze dvd's graag met mijn kinderen, maar ik ben blij dat ik deze eerst zelf heb gezien (doe ik sowieso, want er komt nogal eens geweld in voor), deze slaan de kinderen over :(

Maar ook zo echt gespeeld, je wordt er helemaal in meegesleept, het verdriet van die mensen, en die arme Albert, vreselijk dat je zoiets op je geweten hebt, door een stom ongeluk...

Juud
Berichten: 529
Lid geworden op: 28-08-2011 20:03

Bericht door Juud » 09-02-2017 07:33

Ik ben het met je eens Mamachteld dat er erg goed wordt geacteerd deze aflevering. Het lijkt allemaal net echt. Er hangt ook echt zo'n bedrukkende en verslagen sfeer, alsof iedereen echt even niet meer weet hoe het verder moet. :?
Wel goed dat je de afleveringen alvast eerst zelf kijkt voor je ze aan je kinderen laat zien. Er zitten best wel een flink aantal afleveringen in de serie die toch niet helemaal geschikt zijn voor jonge kijkers en het Kleine Huis is zo'n serie waarbij je het vaak niet verwacht.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gast

Bericht door Gast » 09-02-2017 09:22

Ja, laatst ook, dat die ontsnapte gevangenen naar de blindenschool kwamen, er werd veel geschoten en geweld gebruikt.

Ik vraag mij af waarom ze ervoor gekozen hebben om zo'n heftige aflevering te maken, dat zelfs 1 van de hoofdpersonen wat mij betreft, moet komen te overlijden. Had ze het contract opgezegd ofzo?Of is het nodig voor de verhaallijn?

Juud
Berichten: 529
Lid geworden op: 28-08-2011 20:03

Bericht door Juud » 09-02-2017 11:08

Hersha Parady (Alice Garvey) wilde inderdaad stoppen met de serie. De gehele familie Garvey zou eruit worden geschreven, omdat Merlin Olsen (Jonathan Garvey) ook zijn eigen show kreeg; Father Murphy. Michael Landon besloot om de Garveys nog een laatste grote verhaallijn te geven en Alice er op een spectaculaire manier uit te laten schrijven. Dat werd uiteindelijk dus deze heftige aflevering.
Waarom ze ook Adam Jr hebben laten overlijden weet ik niet. Wellicht om Adam & Mary nog meer dramatische scenes te geven.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gast

Bericht door Gast » 09-02-2017 11:39

aha, bedankt voor de informatie! Fijn om zulke dingen te weten. Hoe kom je aan die informatie?

Juud
Berichten: 529
Lid geworden op: 28-08-2011 20:03

Bericht door Juud » 09-02-2017 11:53

Door de jaren heen heb ik veel gelezen over de serie en ben ik weetjes tegengekomen. Hier op het forum staan er ook veel. In het subforum 'dvd's en films van Het Kleine Huis op de Prairie': http://kleinehuis.forum2go.nl/de-dvd-s- ... e-f10.html kun je ook veel over trivia lezen.
Momenteel kan ik de serie zelf ook dromen. Ik heb hem echt te vaak gezien. Vandaar dat ik hem eigenlijk ook niet meer vaak kijk. 's Ochtends vroeg worden er nog afleveringen uitgezonden op tv en ik pik er af en toe eens eentje mee als ik wakker ben, maar verder denk ik dat ik een aantal jaar ga wachten alvorens hem weer te zien.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Plaats reactie