Hoe werkt het Forum?

De regels van het forum en ook hoe het forum werkt.
Plaats reactie
Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Hoe werkt het Forum?

Bericht door Halfpint » 30-04-2011 23:08

Een kleine hand-out in Jip & Janneke taal voor degenen die nog niet zo goed met het forum overweg kunnen.


Boards - Topics - Berichten

Op het forum wordt gesproken over boards, topics en berichten. Maar wat zijn dit nu eigenlijk?

plaatje

Wat je hierboven ziet zijn boards.

plaatje

Wat je hierboven ziet zijn topics.

plaatje

Wat je hierboven ziet zijn berichten.

Nu kunnen we verder met de uitleg!


Een bericht lezen

Een bericht lezen is het makkelijkste. Je zoekt in een boards over welk onderwerp jij iets wilt lezen. Je klikt op het board en komt dan in de topic index. In de topic index kies je de topic die je graag wilt lezen. Hier klik je dan weer op en voila, je zit in de berichten en kunt naar hartelust lezen.


Hoe kom ik makkelijk weer terug op de beginpagina met alle boards?

plaatje

Bovenaan alle schermen zie je ongeveer het bovenstaande staan. Het ligt er natuurlijk aan in welk board je je bevindt en in welke topic. Door terug te gaan naar het begin klik je op het bovenste woord, wil je iets minder ver terug, dan klik je op het woord dat het een na bovenste is en zo verder.


Ik wil ook een berichtje achter laten op een topic. Hoe doe ik dat?

Je volgt de procedure om berichten te lezen. Echter zit er nu een extra handeling aan. Je gaat reageren.

plaatje

In bovenstaande balk, die boven en onderin je scherm staat als je in de berichten zit staat de knop reageer. Hier klik je gewoon op en je krijgt het volgende scherm

plaatje

Je kunt nu gewoon je berichtje typen. Als laatste klik je op "verzenden".

Het handigste is wel om de hele topic te lezen, anders reageer je misschien maar half op de topic.


Ik weet een geweldig bericjht! Hoe kan ik dit plaatsen?

Als je in een board bent en dus de topics ziet kan je een nieuw bericht plaatsen.

plaatje

Kies dan voor "Nieuw Bericht" en je krijgt het volgende scherm

plaatje

Juist hetzelfde als bij "reageren". Alleen is de titel hier normaal gesproken niet ingevuld. Je vult dus als eerste een titel in, die een duidelijke omschrijving geeft van wat je wilt delen met anderen. Daarna typ je gewoon je bericht.

Let op! Ga niet een nieuwe topic openen over iets dat er al is, kijk dus eerst goed in de andere topics. Open een topic in het juiste board. Dus iets over boek 5 moet ook in dat board en niet tussen de dvd's.


Ik zie dat ik in mijn bericht een fout heb gemaakt, die wil ik veranderen.

Ga naar het bericht wat jij bedoelt, daarin zie je de volgende balk staan.

plaatje

Je klik op verader en voila, je kunt je hele bericht bewerken!


Uitleg rest van de knoppen

plaatje

Alles gelezen
Als je deze knop aan klikt dan kun je niet meer zien of er nieuwe berichten zijn, het forum denkt dan dat je alles al gelezen hebt.

Bericht
Hiermee kun je je "abonneren" op dit onderwerp. Je krijgt dan telkens een mail als er op gereageerd is.

Nieuw bericht
Hiermee maak je een nieuwe topic.

Nieuwe poll
Hiermee maak je een nieuwe poll. Wees hier niet overdadig mee, een poll moet echt iets toe te voegen hebben.

plaatje

Reageer
Hiermee kun je reageren op een topic.

Voeg poll toe
Deze optie zit er bij jullie niet op, alleen ik heb die.

Bericht
Hiermee kun je je "abonneren" op dit onderwerp. Je krijgt dan telkens een mail als er op gereageerd is.

Verzend
Hiermee kun je het bericht naar iemand mailen. Let er wel op dat sommige delen alleen voor leden te lezen zijn, als iemand dan niet lid is van het forum, kunnen ze dat bericht ook niet lezen.

Print
Hiermee kun je een topic uit printen.

plaatje

Citeer
Je kunt zo een stukje citeren van iemand. Bijvoorbeeld als iemand een paar berichten geleden iets geschreven heeft en jij wilt daar specifiek op reageren, dan gebruik je citeer. In een kleiner kader verschijnt dat bericht dan in jouw eigen bericht.

Verander
Hiermee kun je je bericht veranderen.

Verwijder
Hiermee kun je je bericht verwijderen.

Splits af
Deze optie zit er bij jullie niet op, alleen ik en de mods op de juiste boards hebben die.


De icoontjes

plaatje

Hierboven zie je de verschillende iccontjes die voor de topics staan. Zo kun je dus zien wat er mee aan de hand is.


Ik hoop dat de uitleg duidelijk is, mis je nog iets, zeg het dan hier!

(Foto"s worden toegevoegd)
Afbeelding

Plaats reactie