Weet iemand ........?

Hier kun je alles kwijt over Laura Ingalls Wilder
Plaats reactie
Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Weet iemand ........?

Bericht door Halfpint » 09-05-2011 22:03

Geplaatst door een forumlid:

Weet iemand toen na het vertrek van de Wilders uit de Smet, hoe het contact is gebleven met Laura en haar ouders?
In de boeken die over de kindejaren van Rose gaan lees ik er weinig over...b.v brieven of telefoon/telegram.
De engelse boeken die hierna komen lezen voor mij niet meer gemakkelijk.....
Is Laura nog teruggeweest bij b.v Pa's overlijden en Ma's overljden...had de reislustige Rose nog contact met haar grootouders en tante Mary en de anderen?
Zomaar wat vragen...als ze al op de andere site staan en ik dat nog niet heb gelezen dan verneem ik dat wel.
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 09-05-2011 22:31

Reactie van Halfpint:

De briefwisseling tussen Laura en haar familie in de smet was heel intensief, Laura hield ze van hun leven in Mansfield heel goed op de hoogte en andersom schreven de familieden van de Ingalls kant ook heel dikke brieven aan Laura.
Laura is bij het overlijden en de begrafenis van pa geweest, maar niet bij ma en Mary. Laura en Manly zijn nog wel naderhand 2 maal in de Smet geweest, maar toen waren ze beiden al oud. De eerste maal leefden Grace en Carrie ook nog, maar de tweede maal waren zij beide ook al dood en was Laura de enige overlevende van de familie.
Rose schreef heel graag brieven met haar tante Mary, maar omdat dit altijd ernstige of serieuze brieven waren, vond ze het leuker om met tante Eliza Jane te schrijven. Ze is ook een poos bij tante E.J. in huis geweest (ivm. highschool, die was er niet in Mansfield).
Rose heeft de familie van haar moeders kant nooit meer gezien, wel familieleden van de Wilders kant. Rose werd een beroemd schrijver in de USA en heeft als correspondente ontzettend veel gereisd. Zij had dus eigenlijk de reislust van haar grootvader geërfd

Reactie van Jane:

Dank je wel Halfpint....leuk om dit allemaal te weten....
Via google vertaling kom je ook wel dingen aan de weet....maar soms toch beperkt.....
Is het ook waar dat de spanningen die Rose had van haar scheiding rond het overlijden van haar grootmoeder Ingalls, Laura deed besluiten om toch bij Rose in de buurt te blijven en niet naar de begrafenis te gaan?
Zoiets kon ik opmaken uit bepaalde berichten

Reactie van Mieke:

Er was wel degelijk veel briefcontact tussen iedereen. ik ben nu "west from home" aan het lezen, waarin laura brieven schrijft naar Almanzo over haar verblijf in San Francisco bij Rose. Dit zijn zeer gedetaileerde brieven die om de ongeveer twee dagen werden geschreven. Hierin wordt ook vermeld dat Laura in een maand tijd al twee maal naar De Smet heeft geschreven, maar nog niets terug had gehad. Er was dus echt wel veel contact.
Helaas is bij het opruimen van het oude huis van Ma en Mary waarschijnlijk heel veel correspondentie verloren gegaan.
Wat de reden is waarom Laura niet bij het overlijden en de begrafenis van Ma was, zou ik niet weten. Rose woonde destijds gewoon in San Francisco, dus ook niet in de buurt van Mansfield.

Reactie van Rose:

Ik vond het idd ook mooi te lezen dat er zoveel coorespondentie was tussen Laura en haar familie. Maar ook tussen Rose en de familie die zij niet eens kende. Er werden soms hele of grote stukken krant vanuit de Smet naar Laura verstuurd.
De reden waarom Laura niet naar de begrafenis van Ma en Mary is geweest, weet ik niet precies, maar ik kna er wel een aantal bedenken. In West from Home kan je lezen hoelang Laura erover doet om met de trein naar Rose te reizen. Nu als iemand geen lang ziekbed heeft, dan heb je nauwelijks de tijd om die reis te ondernemen. Maar in west from Home kan je ook lezen dat er ook wel financiele toestanden waren aan een verrre reis en lang wegblijven. Dat lezen we dan niet in het boek van MacBride over het ziekbed en sterven van Pa, maar wordt in de brieven in west from home wel beschreven. Als Laura bij Rose is, vergoedt Rose bijv het "eiergeld" wat laura nu als inkomsten mist. Dus er kan ook heel goed een financieel probleem geweest zijn met het lange reizen of zorgen om het doordraaien van de boerderij.
Verder sluit ik me bij mijn voorgangers aan.

Carrie heeft overigens ook Laura en Almanzo bezocht in Mansfield. Carrie's laatste bezoek was in 1944, 2 jaar voor zij stierf.

Plaats reactie