De naam van Laura

Hier kun je alles kwijt over Laura Ingalls Wilder
Plaats reactie
Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

De naam van Laura

Bericht door Halfpint » 09-05-2011 22:04

Geplaatst door een forumlid:
Ik zat eens te denken: Iedereen heeft het hier over: Laura Ingalls Wilder. En zo staat het ook in de boeken en bij de tv serie. Maar,als je trouwt krijg je toch eerst de naam van je man en dan je meisjesnaam? Dus dan zou het toch eigenlijk Laura Wilder Ingalls moeten zijn? Of is dat typisch Amerikaans?
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 09-05-2011 22:26

Reactie van Charlesfan:

Mary Ingalls- Kendall hetzelfde verhaal; dus misschien is dat inderdaad Amerikaans.

Reactie van Peter:

Dit was inderdaad een voorbeeld,weet iemand zeker of dit Amerikaans is?

Reactie van Corrsgirl1:

http://en.wikipedia.org/wiki/Married_an ... king_world
Volgens dit artiekel mag het allebij. Dus had ze net zo goed kunnen kiezen voor Laura Wilder Ingalls. Gewoon wat je zelf leuker vind

Reactie van Joelle:

Inderdaad gek, ik heb er nog nooit op gelet.

Reactie van Peter:

En dat is nu nog zo? Of was dat destijds een gewoonte? Mijn Engels is niet heel super.

Reactie van Corrsgirl1:


Dat van Wikipedia gaat over nu, zoals het voorbeeld van Hillary Rodham Clinton laat zien. Zij gebruikt ook haar meisjes naam eerst en dan de naam van haar man.
Volgens de nederlandse wiki pagina mag je trouwen de volgorde ook zelf kiezen
http://nl.wikipedia.org/wiki/Achternaam ... achternaam
Hoe het in Laura's tijd was weet ik niet maar ik denk dat het hetzelfde was.

Reactie van Stephanieee07:


De volgorde van de achternamen van Laura (en Mary) waren mij indd ook al meerdere malen opgevallen.
Hier in Nederland zie je het bijna altijd andersom, dus dacht dat het zo hoorde in Amerika of anders in die tijd.

Maar toen bedacht ik me, dat Caroline altijd Caroline Ingalls wordt genoemd en eigenlijk nooit Caroline Quiner Ingalls.
En ook Mary Shelley (meisjes naam: Wollstonecraft, schrijfster van Frankenstein) heeft de naam van haar man aangenomen en overleefd iets eerder dan Laura ter wereld kwam.

Dus zal het toch een keuze zijn geweest?

Reactie van Tigru:

Hier in Nederland is die keuze er ook.

Als je in ondertrouw gaat mag je kiezen:
* Eigen naam
* Naam man
* Eigen naam - Naam man
* Naam man - Eigen naam

Zelfs een man mag in Nederland kiezen. Als beiden besluiten de naam van de vrouw te dragen, of beiden een dubbele naam..

Reactie van Peter:

Maar ik kan me toch niet voortellen dat dat toen ook al was? Hier is dat volgens mij ook pas later ingevoerd.

Reactie van Corrsgirl1:

Ik denk juist wel dat het toen zo was. Bureaucratie is best wel iets nieuws. Ik krijg uit de boeken het iedee dat het huwelijk tussen Laura en Almanzo alleen maar voor de kerk is gesloten. Ik weet ook niet of een burgelijk huwelijk toen al bestond. En als je niet voor de staat trouwt kunnen zij je dus ook niet vertellen welke naam je moet nemen
Als er een regel is geweest die bepaalde in welke volgorde je je naam moest zetten na je huwelijk kan ik me niet indenken dat die al gold in Laura's tijd laat staan op de plaats waar ze leefde (de prairie dus).

Reactie van Peter:

Het zou kunnen wat je zegt. Maar ik weet zeker dat de regel die er nu is er niet altijd is geweest..

Reactie van Corrsgirl1:


Aletta Jacobs leefde ongeveer in de zelfde tijd als Laura (of net na Laura) gebruikte haar meisjes naam (Jacobs) ook al was ze wel getrouwd. Dus schijnbaar had zij ook al de keuze. Al leefde ze wel in NL en niet in de VS en ze was feministe maar toch.

Reactie van Peter:

Ik bedoelde later.. Mijn ouders konden destijds niet kiezen en dat is 30 jaar geleden.

Reactie van Corrsgirl1:


Nee? dat is vreemd want mijn ouders zijn nu 26 jaar getrouwd (vorig jaar feest gehad voor de 25 jaar, vandaar dat ik het weet) en mijn moeder heeft heel lang nog haar meisjesnaam aangehouden. Die kon dus wel kiezen. Misschien verschilt het of je voor de kerk trouwt of alleen voor de gemeente ?

Reactie van Peter:

Of het moet in die 4 jaar veranderd zijn... Mijn ouders trouwde in ieder geval voor de kerk en de gemeente.

Reactie van Liene:

n de VS is het gewoon om als je gaat trouwen de naam van je man aan je eigen naam toe te voegen, je krijgt dan dus Laura Ingalls Wilder. Natuurlijk hebben ze daar nu ook de keuze die we hier in Nederland ook hebben. Maar volgens mij was het (zeker in die tijd) normaal om de naam van je man aan je eigen naam toe te voegen, ik vraag me zelfs af of Laura nadat ze getrouwd was ook alleen Ingalls had mogen heten, ik zelf denk van niet. Laura zou waarschijnlijk alleen nooit Laura Ingalls Wilder genoemd zijn, maar zal Mrs. Wilder of Laura Wilder zijn geweest en niet Laura Ingalls Wilder of Mrs. Ingalls Wilder. Het is gewoon puur voor de vorm. (Net als Caroline die niet bij haar meisjesnaam genoemd werd, maar gewoon Mrs. Ingalls is!)

Reactie van Peter:

Bedankt voor de uitleg Liene. Dat laatste had ik trouwens ook niet gedacht hoor. In de serie is Laura immers ook Laura Wilder of Mrs Wilder

Plaats reactie