De familie Wilder

Alles over de echte familie Ingalls
Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

De familie Wilder

Bericht door Halfpint » 12-05-2011 10:23

Over de familie Wilder is nog niet zo heel veel bekend. Alleen wat ik heb gevonden over bepaalde familieleden staat op mijn site.

Eliza Jane Wilder
Eliza Jane Wilder is geboren op 1 januari 1850 als dochter van James en Angeline Wilder. Ze staat bekend als Almanzo's bazige oudere zuster maar ook als Laura en Carrie's lerares.

E.J., zoals ze genoemd werd, was een onafhankelijke vrouw met een eigen wil. Ze nam een eigen claim vlakbij De Smet in 1879. Ze werkte voor de staat in Washington D.C. van 1887 tot 1892.

In 1893 trouwde E.J. met Thomas Thayer, vader van 6 kinderen. Samen kregen ze nog een zoon, Walcott Wilder Thayer in 1897. Thomas overleed in 1899 en E.J. trouwde met Maxwell Gordon van wie ze later scheidde.

E.J. verhuisde naar Crowley in Louisiana en haalde het grootste deel van haar familie over om ook daar te komen wonen en om te investeren in het verbouwen van rijst. Dit resulteerde in een groot verlies van het familiefortuin. Ze had een grote invloed op het leven van haar nichtje Rose, die gedurende een jaar bij haar in Crowley kwam wonen om daar naar school te gaan.

E.J. trok later in bij haar broer Perley in Kinder, Louisiana, daar overleed ze in 1930.

Royal Gould Wilder

Royal Gould Wilder was het tweede kind van James en Angeline Wilder. Royal is geboren op 20 februari 1847 in Malone, New York. In 1879 ging hij samen met zijn broer Almanzo en zus Eliza Jane naar De Smet. Daar claimde hij grond en runde een voederzaak. Later verhuisde hij terug naar Spring Valley, Minnesote om vlakbij zijn ouders te wonen.

In 1893 trouwde Royal met Electa Hutchinson, een weduwe met 4 kinderen. Samen kregen ze in 1894 nog een dochter genaamd Bernice. Royal overleed in Spring Valley in 1925.

James en Angeline Wilder
James Mason Wilder, bekend als de vader van Almanzo, is geboren op 26 januari 1813 als zoon van Abel en Hannah Wilder vlakbij Milton, Vemont. Vier jaar later kwam de familie drie kilometer van Malone, New York te wonen. Daar ontmoette James Angeline Albina Day en trouwde met haar op 6 augustus 1843 vlakbij Chateaugay. Angeline, geboren in 1821, is de dochter van Justin en Diadema Day.

James en Angeline kregen zes kinderen. Laura Ann, de oudste, werd geboren op 15 juni 1844. Laura trouwde met Harrison Howard in 1874 en samen kregen ze vier kinderen. Ze overleed in 1899 in Crowley, Louisiana.

De volgende vier kinderen zijn Royal, Eliza Jane, Alice en Almanzo. Alica is geboren op 3 september 1853 en trouwde in 1879 in Spring Valley, Minnesota met Albert Baldwin. Albert en Alice kregen twee kinderen, Myrtle en Leland. Alice overleed in Georgiana, Florida in 1892.

Het zesde kind van James en Angeline was Perley Day, geboren op 13 juni 1869 in Malone, New York. Perley groeide op in Spring Valley, Minnesota en verhuisde naar Crowley, Louisiana in 1895. Hij trouwde met Elsie Merritt in 1897 en samen kregen ze zes kinderen. Later opende hij een supermarkt in Kinder, Louisiana en overleed in 1934.

James en Angeline verlieten hun boerderij in Malone rond 1875 en verhuisden naar Spring Valley, Minnesota. In 1898 verhuisden ze naar Crowley, Louisiana onder druk gezet door Eliza Jane. James overleed in 1899 en Angeline in 1905.
Afbeelding

Juud
Berichten: 529
Lid geworden op: 28-08-2011 20:03

Bericht door Juud » 25-10-2011 10:33

Laat ik dan ook maar wat foto's van de familie Wilder plaatsen:

De familie Wilder:
Staand v.l.n.r.: Almanzo, Laura, Eliza Jane
Zittend v.l.n.r.: Royal, James, Perley Day, Angeline, Alice
Afbeelding

James Wilder:
Afbeelding

Angeline Wilder:
Afbeelding

Royal:
Afbeelding

Eliza Jane:
Afbeelding

Eliza Jane:
Afbeelding

Eliza Jane:
Afbeelding

Eliza Jane op latere leeftijd:
Afbeelding

Alice:
Afbeelding

Alice en Almanzo:
Afbeelding

Almanzo:
Afbeelding

Almanzo rond 1894:
Afbeelding

Perley Day, Royal en Almanzo:
Afbeelding

Rose in 1889:
Afbeelding

Rose:
Afbeelding

Rose:
Afbeelding

Rose:
Afbeelding

Rose:
Afbeelding

Rose aan het werk op haar typemachine:
Afbeelding

Rose op reis in Europa:
Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gast

Bericht door Gast » 25-10-2011 19:23

Wow wat een prachtige foto's... ik vind het heel leuk om te zien hoe ze echt zijn.... Hoewel het wel een beetje gek is, omdat ze eignlijk niet overeenkomen met mijn eigen beeld die ik van ze heb...

Jane
Berichten: 882
Lid geworden op: 29-08-2011 02:00

Bericht door Jane » 13-12-2011 11:18

Het is eigenlijk maar jammer dat ze in de serie Eliza Jane als zo'n stijf en betuttelende vrouw hebben neergezet, in de boeken wordt ze ook wel als bemoeial beschreven, maar zo stijf als in de film vind ik haar niet beslist niet er uit zien, en op oudere leeftijd ziet ze er zelfs wel heel lief uit. :)

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 18-01-2012 13:28

Ik weet niet meer precies waar, maar als je Laura Ingalls Wilder googlet, krijg je op een gegeven moment de stem van Laura te horen. Zij roept haar man 2 keer achter elkaar en nu blijkt dat men in de serie de naam van Almanzo altijd verkeerd heeft uitgesproken. Het blijkt nl. zo uitgesproken te moeten worden: Elmenzo!
Dat is even wennen, hoor.
Afbeelding

Juud
Berichten: 529
Lid geworden op: 28-08-2011 20:03

Bericht door Juud » 18-01-2012 14:18

Heel toevallig ben ik gisteren op een buitenlands forum beland waar ze het ook over de uitspraak van Almanzo's naam hadden en dat deze niet klopte met hoe ze het uitspraken in de serie. Grappig om dan nu jouw reactie te lezen Halfpint!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 29-01-2013 20:01

Afbeelding
Almanzo Wilder and James Wilder in the 1860s, from part of a larger photo of the whole family. Is this the farmer boy and his father you imagined when reading FARMER BOY?
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 28-10-2013 22:46

Hé, hier een foto die ik echt nog nooit had gezien.
Hier zie je de zoon van Eliza Jane, die geboren was uit haar huwelijk met mr. Thayer.

Afbeelding
Walcott Wilder Thayer 1894-1965
Het aparte was dat EJ hem haar achternaam als voornaam had gegeven.
Hieronder een foto van Wilder met oom Almanzo.
Afbeelding
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 29-10-2013 12:02

Ik vind Almanzo in de post hiervoor best een knap jongetje en dat is ook wel ongeveer zoals ik hem zou voorstellen als ik het boek over zijn jeugd lees. Het valt me echter op dat voor ons die portretten er bestwel lelijk uit zien. Ze kijken vaak erg duister en de kleding en haarstijl in die tijd was geheel anderes.

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 29-10-2013 20:59

Eliza, het jongetje is de zoon van Eliza Jane, dus niet Almanzo
Afbeelding

Plaats reactie