De familie Quiner

Alles over de echte familie Ingalls
Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 03-01-2015 15:17

He, leuke, uitgebreide informatie. Dus toch oma en kleinkind. Geinig.
Goede tweede vraag. Ik zie ma er wel voor aan om Laura Elizabeth te vernoemen naar het kleine zusje. Anderzijds zal het ook wel een vernoeming zijn naar de moeder van de moeder van Mr. Holbrook, dat kan natuurlijk ook.
Waar zou de naam Mary Amelia dan vandaan komen?

Ik vul de geboortedatum weer in in mijn tijdlijn.
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 04-01-2015 22:37

Amelia weet ik (nog) niet, maar de naam Mary komt van de moeder van Caroline (dus de oma van haar moeders kant), die heette namelijk Charlotte Mary Tucker Quiner Holbrook/
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 05-01-2015 19:27

De ouderwetse traditie van vernoemen is als volgt:
Bij meisjes:
- oudste dochter na oma van moederskant
- 2e dochter na oma van vaderskant
- 3e en volgende dochters na zussen van oma aan moederskant en daarna na zussen van oma aan vaderskant
Bij jongens:
- oudste zoon na opa van vaderskant
- 2e zoon na opa van moederskant
- 3e en volgende zonen vernoemen na broers van opa van vaderskant en dan na broers van opa van moederskant.
Een overleden kind/tante/oom kon voorrang op het vernoemen krijgen.
Soms had je een variatie en werden niet gehele namen vernoemd maar volgde 1e naam de traditie en kwam 2e naam van de andere kant van de familie; vooral om familieverhoudingen te sussen of te verstevigen.

Ik vermoed dat de fam Ingalls in 1e instantie de traditionele manier van vernoemen volgde met de variatie.

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 05-01-2015 22:01

Daar heb je gelijk in, hoor, Rose.
De oudste dochter, Mary dus. werd door Caroline en Charles naar de oma van moeders kant vernoemd en de tweede dochter, Laura dus, naar de oma van vaders kant.

Ik ben nog een beetje ouderwets en houd van tradities, dus toen wij onze kinderen kregen hebben wij ze ook vernoemd. alleen deden wij het zo: onze zoon kreeg als eerste een naam die ik altijd heel lief heb gevonden, als tweede naam de naam van opa van vaders kant en als derde naam de naam van opa van moeders kant. De eerste naam is ook zijn roepnaam.
Onze dochter kreeg bij haar geboorte als eerste naam de naam van oma van moeders kant, als tweede naam de naam van mijn mans overleden zusje en als derde naam de naam van oma van vaders kant. Haar roepnaam is een vervoeging geworden van de eerste twee namen.
En ook al is het tegenwoordig veel vrijer en houdt men zich amper aan tradities, waren alle grootouders hevig ontroerd toen mijn man na de geboorte van de kinderen hen belde en de namen doorgaf. Op een bepaalde manier maakte het hen 'trots' dat zij vernoemd waren, heb ik het idee.
Afbeelding

Juud
Berichten: 529
Lid geworden op: 28-08-2011 20:03

Bericht door Juud » 06-01-2015 00:52

Die tradities zijn inderdaad erg veranderd in de loop der jaren.
Mijn broer en ik hebben allebei als eerste namen (tevens roepnamen) nieuwe namen gekregen die nog niet voorkwamen in de familie. Onze tweede namen zijn wel vernoemingen: de tweede naam van mijn broer is een variant van de naam van onze vader en mijn tweede naam is ook de tweede naam van mijn oma aan moederskant. Mijn moeder is naar allebei haar oma's vernoemd en mijn vader's tweede naam komt van mijn opa en zijn eerste (roep)naam is nieuw. Toch zie je bij mijn neven en nichten dat lang niet iedereen vernoemd is naar iemand.
Ik ben bij de Ingalls familie dan wel benieuwd waar Amelia, Grace en Pearl vandaan komen. Het zou misschien toch kunnen dat Charles en Caroline dat gewoon mooie namen vonden.
Wat me ook wel opvalt bij namen van die tijd is dat de meisjesnaam van de moeder of andere familienamen die niet de achternaam zijn soms ook wel als tweede naam worden gebruikt.

Ik heb voor een boek van mij veel in census records gesnuffeld en ook naar de populairste namen van de 'half-19e eeuw' gekeken en het is opvallend dat er een aantal namen waren die heel veel werden gegeven en daarachter dan nog een aantal die een stuk minder werden gegeven, maar ook nog wel regelmatig. Ik ben echter ook wel census records tegengekomen waar de meest rare namen in stonden!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 06-01-2015 16:56

Mary 's tweede naam was Amelia, maar ik weet niet waar deze vandaan komt. Misschien vonden zij dit gewoon een mooie naam? Maar ik zal eens verder kijken of dit geen vernoeming heeft kunnen zijn.
De laatste dochter heette Grace Pearl. Zij noemden dit kindje Grace uit dankbaarheid naar God,omdat zij na het overlijden van hun zoontje Freddie, dus nog een keer gezegend werden met een kind, maar ook Pearl weet ik niet zeker. Tante Lottie ( ma's jongste (half)zusje noemde haar laatste dochtertje in 1888 ook Pearl, dus het kan wel zijn dat die naam al voor kwam in de familie, maar ook hier moet ik nog even achteraan.
Als ik iets heb gevonden van Amelia en Pearl zal ik het jullie laten weten.
Afbeelding

Jane
Berichten: 882
Lid geworden op: 29-08-2011 02:00

Bericht door Jane » 08-01-2015 12:51

Onze drie kinderen zijn ook vernoemd, de oudste zoon naar de vader van mijn man, daarvan hebben we de roepnaam weliswaar ietsje gemoderniseerd. Onze dochter heeft de doopnamen van zowel mijn als die van mijn man,s moeder, met husselen kregen we daar een mooi gelijkende roepnaam van, onze jongste zoon is naar mijn vader vernoemd, de naam die mijn vader had vonden we mooi als roepnaam en hebben daar niets aan veranderd. Persoonlijk vind ik vernoemen wel mooi, groot was dan ook de verrassing toen onze jongste drie kleinkinderen zowel naar mijn man als mij waren vernoemd.

Dat ook bij de fam. Ingalls dus steeds weer familie namen terugkomen komen geeft wel charme aan beide families.

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 11-01-2015 21:34

Carrie Ingalls: Naar haar moeder genoemd: Caroline. Carrie volledige naam was: Caroline Celestia Ingalls. Ze deelde haar tweede naam met haar tante Ruby Celesia Ingalls.
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 01-02-2015 12:23

Afbeelding

Och jongens, kijk eens wat ik nu tegenkwam: de trouwringen van Charlotte en Frederick Holbrook. Zij trouwden in 1849 en nu, zo'n 165 jaar later, kunnen wij deze trouwringen nog steeds bewonderen. Wat zijn deze dan door de nabestaanden en diens kinderen daarna dan weer altijd in liefde en met zorgzaamheid bewaard, hè?
Afbeelding

Plaats reactie