Mary Ingalls

Alles over de echte familie Ingalls
Plaats reactie
Gast

Mary Ingalls

Bericht door Gast » 21-06-2012 00:36

Mary Ingalls
Mary Amelia, Laura's oudere zus is geboren op 10 januari 1865 in Pepin, Wisconsin. Ze was een personage in al de boeken van het Kleine Huis op de Prairie geschreven door haar zus.

Toen Mary veertien was werd ze ernstig ziek. Haar ziekte, welke in de boeken beschreven wordt als scharlaken koorts en meningitis, resulteerde in een beroerte die er voor zorgde dat ze blind werd. Laura werd toen Mary's "ogen" en beschreef alles om hen heen voor haar zus.

In 1881 betaalde de Dakota Territory Mary's opleiding op de Iowa School voor Blinden in Vinton (nu bekend als de Iowa Braille en Slechtzienden School). Ze slaagde in 1889 en ging terug naar De Smet, South Dakota om bij haar ouders te wonen.

Zoals de meeste blinde vrouwen in die tijd is Mary nooit getrouwd en woonde ze bij haar ouders totdat zij stierven. Daarna woonde Mary bij Grace en haar man in Keystone South Dakota tot haar dood op 17 oktober 1928.

Afbeelding

Mary rond 1894:
Afbeelding

Mary op latere leeftijd:
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 21-06-2012 00:36

Hier de link naar een interessant Amerikaans artikel over Mary:

http://www.aph.org/museum/MaryScript.html

Gast

Bericht door Gast » 21-06-2012 12:25

Dank je Rose, dat ga ik zeker even lezen, mar omdat het Engels is moet ik er wel even de tijd voor nemen... Want ik wil ook graag begrijpen wat ik lees... :wink: dus even rustig voor gaan zitten!!

Gast

Bericht door Gast » 21-06-2012 22:15

Dit is de school voor de blinden in Iowa in 1869 waar Mary in het echt naar toe ging:

Afbeelding


En zo ziet de school er tegenwoordig uit:

Afbeelding


En dit was Mary's dagindeling op school;
06:00 Rising - opstaan
06:30 Breakfast - ontbijt
07:15 Chapel - kerk
07:45 An academic class - klas/leervak
08:45 An academic class - klas/leervak
09:45 Recess - pauze
10:00 An academic class - klas/leervak
11:00 An academic class - klas/leervak
12:15 Dinner - diner/warme maaltijd
13:00 Industrial, Music and Physical Training - arbeids, muziek en lichamelijke training
16:30 Recreation - recreatie
17:30 Supper - avondeten/ koude maaltijd
19:00 Chapel - kerk
19:30 Reading - lezen
21:00 Retiring - avondrust

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 04-02-2013 20:23

Doctors explore medical mystery in 'Little House' books


Michelle Healy, USA TODAY12:18a.m. EST February 4, 2013


Researchers reconsider cause of Mary Ingalls' blindness, cited in books as scarlet fever.




Story Highlights
Scarlet fever was popular malady in 19th-century literature
Cause of Mary Ingalls' blindness more likely viral brain infection
Researchers analyzed news reports, memoirs, registries, epidemiologic data

Fans of Laura Ingalls Wilder's semi-autobiographical Little House books have long been familiar with Laura's older sister, Mary, and the explanation that scarlet fever caused her vision loss. But research released Monday says that diagnosis is not very probable.

Instead, Mary's blindness at age 14 was most likely the result of a brain infection, viral meningoencephalitis, says the study in Pediatrics.

Scarlet fever (strep throat with a rash) was one of the most common infectious causes of death in American children between 1840 and 1883, with fatality rates of 15% to 30% of cases, says the study.

But few cases of permanent blindness have been linked to the disease, and why scarlet fever would cause permanent vision loss is unclear, says lead study author Sarah Allexan, a first-year medical student at the University of Colorado School of Medicine. She worked with senior author Beth Tarini, an assistant professor of pediatrics at the University of Michigan. Tarini conceived of the project a decade ago when she was in medical school, intrigued by the scarlet fever/blindness connection that she recalled from the Little House stories.

In the tradition of other modern medical sleuths who diagnosis disorders in prominent historical figures and subjects in art and literature, researchers analyzed both historical and medical evidence, including local news reports citing Mary's illness in 1879, firsthand accounts in Ingalls Wilder's memoirs, school registries, and epidemiologic data on blindness and infectious diseases in the late 19th century.

The researchers say meningoencephalitis, an inflammation of the protective membranes covering the brain and of the brain itself, could explain both the blindness and Mary's other symptoms — fever, headaches, weakness, facial paralysis — described in Ingalls Wilder's 1930 memoir, Pioneer Girl, the basis for the book series, which made its debut in 1932.

"It could also lead to inflammation of the optic nerve that would result in a slow and progressive loss of sight," says Tarini.

"There have been a number of theories about the cause of Mary's illness," including measles and stroke, says Nancy Tystad Koupal, director of the South Dakota State Historical Society Press, which will publish Pioneer Girl later this year.

But scarlet fever's deadly impact was well known when Ingalls Wilder wrote her books, and the malady had a place in other popular books set during the period, such as Frankenstein and Little Women, says Allexan.


Historian and Ingalls Wilder biographer William Anderson thinks "the use of scarlet fever was a literary device" in By the Shores of Silver Lake, the Little House book that cites scarlet fever as the cause of Mary's blindness. "I don't believe medical science was far enough along in 1879 to put a label on her problem," he adds.

"Much of what she wrote was about surviving, overcoming horrible things," Allexan says. "Perhaps scarlet fever seemed like more of a challenge to overcome."

Anderson says he doesn't believe the new research diminishes in any way the historical value of Ingalls Wilder's books.

"To scholars, it means, yes, she fictionalized slightly, she changed some things around to get the story told," he says. "But the essence of the story she told is true."
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 04-02-2013 21:21

Interessant! Ook niet zo gek dat Laura het enigszins "fictionalized" heeft, heeft ze wel met meer dingen in de boeken gedaan. Overigens wel leuk dat ze dicht onderzocht hebben, zouden ze niet gedaan hebben als het niet Mary Ingalls geweest was!

Juud
Berichten: 529
Lid geworden op: 28-08-2011 20:03

Bericht door Juud » 04-02-2013 22:54

Dit is inderdaad erg leuk, dat ze het hebben onderzocht!

De berichten over de oorzaak van Mary's blindheid liepen altijd al erg uiteen. Ik heb me altijd al afgevraagd waar het nou eigenlijk uiteindelijk aan lag. Ik had ook wel eens gezocht naar de effecten van scarlet fever en blindheid werd eigenlijk nergens genoemd. Dit vond ik al zo vreemd.

Wel meen ik me te herinneren - en ik weet niet of het een biografie was of iets op internet - dat 'brain fever' ook wel eens als reden is genoemd. Volgens mij was dat nog een citaat van Laura zelf (ik kan het fout hebben, maar ik meen het me te herinneren), dat ze het 'brain fever' noemde, maar dat de officiële term een heel lang en moeilijk woord was. Op zich komt dat wel hiermee overeen, want 'viral meningoencephalitis' is inderdaad nogal een lastig woord! :lol:
Misschien was dat citaat ook niet van Laura maar van een biograaf, maar ik weet zeker dat ik brain fever vaker ben tegengekomen als oorzaak van Mary's blindheid en ook dat er eigenlijk een moeilijkere officiële term voor was.

Of het doelbewust geromantiseerd is door Laura, dat weet ik niet zeker. Het kan natuurlijk dat ze scarlet fever heeft genomen omdat deze ziekte in die tijd veel voorkwam en vele mensen er vanaf wisten. Het kan echter ook zo zijn dat ze inderdaad de naam van de ziekte niet meer wist en dat de benaming 'brain fever' niet echt universeel bekend was. Óf de daadwerkelijke oorzaak was toentertijd inderdaad misschien helemaal onbekend.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 05-02-2013 20:23

Ik heb geloof ik al heel lang geweten dat het niet roodvonk was, wat Mary's blindheid veroorzaakte. Ik weet ook echt niet meer waar ik dat allemaal in ben tegengekomen, maar zeker weten op meerdere plaatsen/ in meerdere biografieen.
Ook wist ik wel dat Mary een gezichtsverlamming had gehad. Dat hoort natuurlijk helemaal niet bij roodvonk. Ook heb ik wel eens ergens gelezen dat het een gevolg had kunnen zijn van de mazelen, die de meisjes in Burr Oak hebben gehad.
Vanwege mijn werk-achtergrond leek het me logisch dat er een hersenfactor meespeelde aan de klachten van Mary. De oogzenuw houdt niet zomaar op met werken. Mij leek hersenvliesontsteking altijd al zeer aannemelijk: koorts (ontsteking) hersenen (hoofdpijn en verlamming) en vervolgens als gevolg blindheid door aantasting van de oogzenuw.
In latere jaren, toen Mary op school zat, is ze vaak ziek geweest. Mary had veel pijn door het uitvallen van de zenuwen. Pa en Mary zijn nog ooit naar een grote stad geweest om Mary te laten onderzoeken of daar iets aan gedaan kon worden. Dat kan dus helaas niet.
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 22-05-2014 01:29

oké ..... interessant ... zo lees ik weer iets wat ik nog niet wist ...
ik had ooit vernomen dat ze in werkelijkheid helemaal niet blind was, maar het is dus wél het geval geweest!

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 22-05-2014 18:43

Voor de duidelijkheid, de televisie Mary, dus de actrice Melissa Sue Anderson, speelde alleen maar dat ze blind was, in het echt kon zij gewoon zien. De echte Mary Ingalls daarentegen werd wel degelijk op 14 jarige leeftijd blind en is dat altijd gebleven.
Afbeelding

Plaats reactie