Rose Wilder

Alles over de echte familie Ingalls
Gast

Rose Wilder

Bericht door Gast » 22-06-2012 11:12

Rose Wilder
geboren: 05-12-1886 te De Smet - Southe Dakota
overleden: 30-10-1968 Danbury - Connecticut
begraven : Mansfield - Missouri

Rose Wilder Lane was een Amerikaanse schrijfster en dochter van Laura Ingalls Wilder en Almanzo Wilder.

Rose Wilder Lane werd geboren als eerste kind van Laura Ingalls en Almanzo Wilder. Een jonger broertje overleed enkele dagen na zijn geboorte. Zij werd een bekende journalist, politieke activiste, wereldreizigster en romanschrijfster. Haar carrière als schrijfster begon rond 1910 en duurde tot en met de Vietnamese Oorlog, waar zij oorlogscorrespondente was. Zij trouwde met verkoper -en af en toe krantenman- Claire Gillette Lane in 1909, en kreeg op 23-11-1909 een doodgeboren, prematuur zoontje van 6 maanden. Zij scheidden in 1918. Rose is daarna nooit meer hertrouwd, hoewel ze informeel diverse jongere mensen "adopteerde" en les gaf gedurende haar leven.

Ondanks dat haar werk overschaduwd wordt door de bekendheid van haar moeders boeken, heeft ze zelf ook veel gedaan. Zo is er onduidelijkheid over haar invloed op haar moeders beroemde Het Kleine Huis op de Prairie boekenserie. Rose stierf in haar slaap op de leeftijd van 81 jaar op 30 oktober 1968, op het moment dat ze van plan was op een driejarige wereldtour te gaan.


b]Rose:[/b]
Afbeelding

Rose:
Afbeelding

Rose:
Afbeelding

Rose aan het werk op haar typemachine:
Afbeelding

Rose op reis in Europa:
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 02-06-2013 14:45

Dit gaat vast heel rude klinken, maar ik vind haar zo mollig!

Gast

Bericht door Gast » 02-06-2013 18:40

-eliza- schreef:Dit gaat vast heel rude klinken, maar ik vind haar zo mollig!
:D :D :D :D :D :D

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 14-10-2013 22:23

Twee redelijk onbekende foto's van Rose

Rose in haar mooie witte kanten japon die zij droeg bij de diploma-uitreiking in Crowley, toen zij bij haar tante Eliza Jane woonde.
Afbeelding

Een foto van Rose terwijl ze aan het schrijven is
Afbeelding
Afbeelding

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 27-02-2014 22:10

Afbeelding
Een foto van Rose op het bouwterrein van de Hetch-Hetchy Dam.
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 28-02-2014 18:55

Deze heb ik echt nog nooit gezien. Weet je toevallig het verhaal erachter?
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 28-02-2014 19:23

Halfpint schreef:Deze heb ik echt nog nooit gezien. Weet je toevallig het verhaal erachter?
Die foto staat ook in het Hoover archief.
Wel een leuke pagina, staat ook een foto van Spookendyke, het ezeltje van Rose.

Het verhaal er achter:
Rose wrote a feature article for the San Fransisco Bulletin about the building of the Hetch-Hetchy Dam that would supply water to San Francisco . She traveled by wagon, on horseback and on foot into the Sierra wilderness to visit the construction camps.
(Rose schreef een artikel voor haar krant, over hoe de Hetch Hetchy Dam de stad San Fransisco van water zou voorzien. Zij reisde met wagen, te paard en te voet door de wildernis van Sierra om het bouwterrein (werkkamp) te bezoeken.

http://www.hoover.archives.gov/LIW/pion ... -rose.html[/i]

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 28-02-2014 19:35

Dank voor de informatie bij deze voor mij onbekende foto. :wink:
Afbeelding

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 07-06-2014 21:12

Ik ben het boek "ghost in The little house" aan het lezen. Dit gaat vooral over Rose en haar ontwikkeling. wat mij opvalt: Rose zou in de huidige tijd als hoogbegaafd worden bestempelt. Uit eigen beweging ben ik me daarin aan het verdiepen en heel veel kenmerken zijn terug te verwijzen naar Rose. Ik denk zelfs dat ze extreem hoogbegaafd was.

anderzijds: in het begin wordt heel erg gezegd dat Rose een hekel zou hebben gehad aan haar moeder! Dat Laura in het gezin Wilder erg dominant was en zeer bepalend voor Rose. Dat dit Rose zeer heeft getekend voor de rest van haar leven. Dat Rose zeer gevoelig was en al als heel jong kind de zorgen van haar ouders oppikte en daar niet mee uit de voeten kon. Dat ze de zorgen, droefenis, armoede, problemen, moeilijkheden al jong doorzag, maar er geen kant mee uit kon. Dat ze haar moeder vaak verantwoordelijk hield voor wat deze al dan niet zei of deed en dat daarom de relatie al op jonge leeftijd is verstoord.
Afbeelding

Juud
Berichten: 529
Lid geworden op: 28-08-2011 20:03

Bericht door Juud » 07-06-2014 23:55

Ik heb Ghost in the Little House hier nog grotendeels ongelezen liggen. Ik was er ooit in begonnen en heb het toen neer moeten leggen wegens teveel drukte. Ik had daarvoor al veel gehoord over het boek; recensies suggereerden dat het boek voornamelijk onderstreept dat Rose eigenlijk de ghostwriter van Laura was en dat Laura en Rose een heel slechte band hadden. Ook zou volgens sommige lezers vooral Laura hierin negatief te zijn neergezet als zijnde een slechte moeder. Ik had begrepen dat het boek daar nogal resoluut in is; wat vind jij daar tot nu toe van Mieke?

Ik had al wel het idee dat Rose zich niet thuis voelde in het leven van haar ouders. Ik kan me wel voorstellen dat het daardoor botste met haar moeder, zeker als Laura inderdaad zo dominant was, en dat Rose graag weg wilde van dat leven. Zoiets zei ze ook in haar quote over dat de eerste twintig jaar van haar leven verspild waren.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Plaats reactie