Eerst Jacob/James, dan George en dan grootvader.

Alles over de echte familie Ingalls
Plaats reactie
Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Eerst Jacob/James, dan George en dan grootvader.

Bericht door Halfpint » 21-02-2014 22:42

Het verhaal van "Grootvader en het varken" verteld in Het kleine huis in het grote bos is een populair verhaal. Interessant eigenlijk, hè, dat verhalen over ondeugende kinderen zoveel leuker zijn dan die over zoete kinderen?
Afbeelding

Maar dit verhaal is mijns inziens niet helemaal correct. Al heel lang ben ik geinteresseerd in de stamboom van de familie Ingalls en iedere keer als ik dit verhaaltje las en dus de namen van George, Jacob/James en grootvader tegenkwam vroeg ik mij af hoe het nu precies zat.
Ik weet heel goed wie grootvader was, maar wie waren James and George?

Landsford — Pa’s vader, Laura’s Grootvader — was de jongste zoon van Samuel and Margaret Ingalls, born in 1812. Zie hieronder de namen van alle kinderen van Samuel en Margaret Ingalls, waaronder dus ook de zusjes:
Martha Patty Ingalls (Born: 1792)
Mary Polly Ingalls (Born: 1795)
Daniel Ingalls (Born: 1796)
James Ingalls (Born: 1798)
Hiram Ingalls (Born: 1800)
Aaron Ingalls (Born: 1802)
Benjamin Ingalls (Born: 1804)
John W Ingalls (Born: 1806)
Samuel Worthen Ingalls (Born: 1809)
Lansford Whiting Ingalls (Born: 1812)

We hebben dus inderdaad een Jacob/James, ..... maar Jacob was 14 jaar ouder dan grootvader. Is het realistisch om een jongen voor ogen te hebben van die leeftijd — zelfs al was grootvader/Landsford bijv. maar 5 of 6 jaar oud in het verhaal? Dat maakt Jacob/James 19 or 20, praktisch een volwassene. Zou deze bijna volwassene er stiekem op een zondagmiddag tussenuit knijpen en met de slee gaan spelen om dan van zijn vader een pak slaag te krijgen?
En wie van deze broers zou George zijn?

Logischerwijs zouden in dit verhaal de drie jongste jongens voorkomen — John, Samuel, en Landsford. Als deze drie jongens inderdaad de drie broers van pa's verhaal waren en als Landsford ongeveer 6 jaar oud was(er worden in dit verhaal geen leeftijden genoemd, dus kies ik maar een leeftijd waarvan we kunnen uitgaan) zou dit Samuel 10 en John 12 maken. Dit lijkt er meer op, niet dan? Je kunt je veel beter voorstellen dat ze 12, 10, en 6 zijn of 14, 12, and 8, toch? De twee oudere jongens zouden oud genoeg zijn om te weten hoe je een slee maakt en toch nog jong genoeg om er mee te spelen.

Maar als de jongens John en Samuel waren, waarom zegt het verhaal dan Jacob/James en George? Werden de namen veranderd? Ik begrijp waarom Laura de de jongensnamen wilde veranderen als de jongens namen hadden als Lansford, maar John en Samuel waren toen net zo gewoon als Jacob/James en George, dus waarom zou je ze veranderen?

Misschien herinnerde Laura zich de namen van de jongens niet meer en verzon ze ze? Dat is natuurlijk mogelijk, alhoewel de namen vaker worden herhaald en vaker voorkomen. Je zou dan denken dat als ze zich pa's verhaal herinnerde, ze zich dan ook de namen herinnerde die hij gebruikte.

En wat staat er in het eerdere manuscript? Staat daar iets in dat ons opheldering kan verschaffen? Nee, zelfs in de allereerste versie van Pioneer Girl , dat vooraf gaat aan de Kleine Huis serie, waren de namen Jacob/James en George gebruikt in het verhaal van grootvader en zijn broers.

Ik geef toe, dit is een vraag die ik gewoonweg niet kan beantwoorden en misschien is dit iets wat we nooit zullen weten.
Wat denken jullie? Wie van grootvaders broers is de persoon die bij het verhaal hoort?
Zou het werkelijk Jacob/James geweest kunnen zijn, ondanks zijn leeftijd? Zou één van de andere broers als tweede naam misschien George gehad hebben en zo genoemd zijn geweest? Zou er misschien nog een zoon zijn geweest, die abusiefelijk niet is vermeld in de stamboom? Of zijn de namen verzonnen voor het verhaal?
Ik ben heel erg benieuwd naar jullie gedachten hierover.
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 21-02-2014 23:20

Klopt helemaal wat je schrijft.
Ik denk zelf dat het net zoiets is als met het verhaal van tante Lottie verderop in hetzelfde boek. Lottie was de zus van Ma en woonde zeer zeker niet in de buurt, laat staan dat ze een middagje op bezoek kon komen.
Wat dat betreft passen de onjuiste namen van de broers van grootvader wel in het boek. Net zo onlogisch.
Toen met Lottie werd er weleens door iemand geopperd dat Laura Lottie erg aardig vond en de naam graag in het boek wilde laten terugkomen, dus misschien is dat met James en George ook wel het geval.

Gast

Bericht door Gast » 21-02-2014 23:21

In dit topic hebben we het over dit soort zaken gehad.
Daar staat ook het stuk over tante Lottie en haar bezoek.

http://kleinehuis.forum2go.nl/iets-wat- ... -t401.html

Gast

Bericht door Gast » 25-02-2014 21:27

Ik heb ooit de stamboom van zowel Laura als Almanzo uitgezocht, had deze eerder ook op de site staan, maar denk nu niet meer. Heel misschien heb ik de stamboom nog wel ergens staan, denk sowieso wel online.

Zo is er ook een zus natuurlijk van Almanzo die Laura heet, welke voor het boek een andere naam kreeg.

Gast

Bericht door Gast » 26-02-2014 11:08

Tigru schreef: Zo is er ook een zus natuurlijk van Almanzo die Laura heet, welke voor het boek een andere naam kreeg.
Zij heeft in het boek naar mijn weten geen andere naam gekregen hoor. Maar is er gewoon compleet uit weggelaten. :wink:

Gast

Bericht door Gast » 26-02-2014 16:48

Oh ja, dat was het ja! Sorry, had het fout.

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 26-02-2014 19:00

De stamboom heb ik zelf ook hoor, Tigru. :wink:
Maar het gaat er meer om dat de namen in de stamboom niet overeen komen met de namen in het boek.
Geeft verder niets, hoor, want we zullen het nooit precies weten.
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 27-02-2014 19:34

Nee erg jammer moet ik zeggen, maar helaas niks aan te doen.

Plaats reactie