Isaiah Edwards

Naast de bekende families waren er nog meer mensen uit die tijd.
Plaats reactie
Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Isaiah Edwards

Bericht door Halfpint » 12-05-2011 10:27

Wie was Mr. Edwards, bij velen van ons door de serie zo geliefd. In het echt is het onduidelijk wie hij was, naar alle waarschijnlijkheid is hij gebaseerd op meerdere karakters in het dagelijks leven van Laura.

Meneer Edwards is de meest geliefde persoon van alle kleine personages in Laura's boeken. De familie Ingalls ontmoet meneer Edwards voor het eerst in Indian Territory waar hij Charles hielp om de hut voor de familie te bouwen en haalde hij kerstcadeautjes in Independence en bracht deze bij de familie Ingalls tijdens een verschrikkelijke storm.

Niemand weet zeker wie meneer Edwards werkelijk is, of wat eigenlijk zijn echte naam is. Het kan zijn dat hij een samenvoeging is van verschillende mensen die Laura's familie kenden. De ware identiteit van meneer Edwards is een mysterie en zal dat waarschijnlijk ook altijd blijven.
Afbeelding

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 13-04-2013 23:02

Interessant om te lezen en allicht om over na te denken en misschien ook wel om met elkaar te discussieren.
Ik vond er heel wat waarheid inzitten. Al blijft onduidelijk wie Mr. Edwards nou daadwerkelijk is:

Mr. Edwards Mr. Edwards is one of the most puzzling characters to appear in the "Little House" books. He has never been conclusively identified. Mr. Edwards appears three times in the stories. His first and largest role is in "Little House on the Prairie" where he's described as a bachelor who lived near the Ingalls. Laura calls him a "wildcat from Tennessee" who was lonely with his bachelor life and enjoyed the company of the Ingalls family particularly at Christmas. At the end, when they're leaving Kansas, Mr. Edwards heads south, deeper into Indian Territory. Mr. Edwards next appears (off screen) in "On the Shores of Silver Lake" when he helps Pa out in a brawl at the door of the office where land claims were filed. In this instance it's said he had taken a claim somewhere south of De Smet. He makes his final appearance in "The Long Winter" when he arrives on a work train from Volga (this suggests he may have been a railroad worker at this point). He was planning to head to Oregon in the spring.

Identifying Mr. Edwards:

There are several possibilities for the identity of Mr. Edwards (a first name is never given)...
■He was a compilation character with "Mr. Edwards" representing several different real people who met the Ingalls family. This is possible--Laura did this with other characters, notably Nellie Oleson.
■He was a purely fictional character--unlikely, while the Little House books are fiction, they are strongly based in autobiographical fact.
■Mr. Edwards was really a man named "Ed Mason". Mason was a neighbor of the Ingalls in Kansas and appears near them in the 1870 census. Mason is, however, very unlikely to be Mr. Edwards. Mason was an English-born farmer who never left that area of Kansas and is buried there. Also, Mason had relatives very nearby (probably brothers) which negates the family-less bachelor aspect. He could not be the "Mr. Edwards" who appears ten years later in South Dakota.
Some possibilities I think are likely that I've never seen considered anywhere else are:
■Mr. Edwards was really met in Missouri. Before they lived in Indian Territory, the Ingalls lived for a time in Chariton County, Missouri. This was one of the most strongly Rebel counties in Missouri with countless bushwhackers and guerrillas coming from there. A northern family in this area at this time would be in dire need of a friend. Tennessee was a common place for Missouri residents to have migrated from, most of them with southern-leanings. Perhaps Edwards was a friend there with Laura transferring his appearances to the "Little House on the Prairie" setting.
■"Mr. Edwards" was an alias, or if not an alias, the name of a man who tried not to be identified and purposely avoided things like the census. The Indian Territory area of Kansas where the Ingalls settled was a haven for outlaws and Mr. Edwards may have been one of them. Bear in mind, not all outlaws were criminals in the classical sense, but many were ex-Confederates (which a young man from Tennessee could well be), often ex-guerrillas who were not recognized by the Federal government as having been legitimate soldiers and were not granted amnesty at the war's end. As is mentioned often in "Little House on the Prairie," there were numerous outlaws about (note the number of times horse thieves were mentioned and the security measures Pa took that aren't discussed in books that took place in other areas). The famous James brothers, Frank and Jesse, in their personal accounts of these exact years discuss hiding in and passing through Indian Territory. So does Cole Younger in his autobiography. Charles Ingalls was the sort to judge a man by his character, not his background (recall his fondness for a known horse thief in "On the Shores of Silver Lake"). As the Ingalls are leaving Kansas, recall that Mr. Edwards was said to have left quickly too, before the soldiers--Federal soldiers--arrived. What's more, he headed south, deeper into Indian Territory and outlaw hideout country.
Finding Mr. Edwards...

There are a number of approaches, each quite difficult and each with its drawbacks.

CENSUS RECORDS: Mr. Edwards should appear on both the 1870 and 1880 censuses. However for Montgomery County, Kansas in 1870 there are no conclusive candidates. The problem with the census is that not everyone in an area appears. If Mr. Edwards was trying to avoid being identified he could be one of the many from that area who avoided the census or gave a false name. He should also appear in the 1880 census for Dakota Territory. There are 41 men with the surname "Edwards" indexed in this census and 5 with the surname "Edward". I've checked about ten so far with no matches. The same problem exists with the 1880 census as the 1870--"Edwards" may not be his correct name, and even if it is, he may not be listed for any number of reasons.

MILITARY RECORDS: It is extremely likely that Mr. Edwards had been a Civil War soldier--his stated background by time and place makes it very probable. His 'yow-ee-ee' that Laura describes may well have been a Rebel yell. The National Archives index lists almost 350 men named "Edwards" as having served from Tennessee. Nearly 300 of these were Confederate, the rest Union. There were 286 "Edwards" who were in the Civil War from the state of Missouri, 96 of them Confederate, and 37 from Kansas, all Union. Confederate service records are not complete so the numbers may be higher. These records also do not take into account hundreds, if not thousands, of irregulars--partisan rangers, guerrillas, bushwhackers--who considered themselves legitimate soldiers but for whom no service records exist.

LAND RECORDS: No land claim may exist for Mr. Edwards for Kansas (none does for Charles Ingalls for reasons explained in the book--they were essentially squatters on land they had no right to claim). However a land claim for Dakota Territory should exist filed the day, or near to it, that Charles Ingalls filed his De Smet land claim. Whereas Charles Ingalls shows a land patent grant in the Bureau of Land Management files, it was said that Mr. Edwards relinquished his claim, so no land patent would show up, however the claim record should exist... if it could be found and reconciled to other records (census and military), may conclusively establish an identity. Such a search would need to take place by criteria other than name (like approximate age, marital status, and states of prior residence) which adds to the complexity. This would be a large, involved project for anyone who would care to tackle it. No one lives without leaving a paper trail and, faint as it is, this one may someday be found
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 14-04-2013 14:09

Mieke schreef:Interessant om te lezen en allicht om over na te denken en misschien ook wel om met elkaar te discussieren.
Ik vond er heel wat waarheid inzitten. Al blijft onduidelijk wie Mr. Edwards nou daadwerkelijk is:
Mr Edwards is idd een heel interessant personage om over te discusieren!
Lijkt mij erg leuk.

Maar een aantal van onze forumgenoten is de Engelse taal niet goed machtig, dus discussietopics zouden eigenlijk dan wel in het Nederlands moeten. Ik zou het zo jammer vinden als hen bij voorbaat al de kans werd ontnomen om mee te discusieren.

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 14-04-2013 19:28

Inderdaad, Mieke, het is weer heel veel werk (Ik weet het, want ik ben jouw boek aan het vertalen- zie mijn topic the truth/de waarheid, dus ik weet waar ik over spreek :wink: ) maar zou je dit aub. willen vertalen, voor hen die het engels niet, of bijna niet, machtig zijn?
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 08-11-2014 17:24

Wat denken jullie eigenlijk?
Zou Mr Edwards een "samengesteld persoon" zijn? Dus dat er verschillende mensen zijn samengevoegd tot 1 persoon? Eigenlijk net zoals met Nellie Oleson is gebeurd.
Of zou Mr Edwards een alias zijn? Dat Laura bewust een andere naam gebruikte omdat de echte Mr Edwards zich verborgen wilde houden, misschien problemen met de wet, daarom niet bekend bij de volkstellingen en dat Laura dat wilde respecteren.

Ik vind de samengestelde persoon het meest aantrekkelijke klinken.
Maar ik denk eigenlijk dat het meer de 2e optie is, dat lijkt mij het meest realistische en logische aangezien het nooit opgehelderd (wat met Nellie wel het geval wel). Mr Edwards had problemen met de wet en moet daarom onherkenbaar blijven. Het is alleen een beetje een anitclimax voor ons/mijn beeld wat we van Mr Edwards hebben, nl de ruwe bolster blanke pit man.

Juud
Berichten: 529
Lid geworden op: 28-08-2011 20:03

Bericht door Juud » 08-11-2014 20:04

Ik vind beide opties aannemelijk. Zelf denk ik dat de gebeurtenissen omtrent Mr. Edwards in Het Kleine Huis op de Prairie en Stad op de Prairie wel echt zijn gebeurd en dat de figuur Mr. Edwards geen creatie is voor de boeken, maar dat dit ook goed verschillende personen zouden kunnen zijn geweest. In zo'n groot land is het wel apart dat je iemand na zoveel jaren weer tegenkomt in een andere staat. Mr. Edwards trok ook rond net als de Ingalls, maar toevallig is het wel.
Tóch denk ik dat het wel dezelfde persoon is geweest. Ik kan dat niet echt beargumenteren; het is meer een soort algemeen gevoel. Al denk ik ook net als Rose dat als hij een samengesteld personage was geweest dat in ieder geval 1 van hen wel achterhaald zou zijn.
Van het lijstje dat Mieke plaatste vind ik het laatste punt over de alias ook heel aannemelijk. Zeker met alle argumentatie erbij dat hij waarschijnlijk een outlaw was. Ook dat hij daarna dieper Indian Territory in is getrokken is daar een goede indicatie voor.
Wat ook nog zou kunnen is dat Laura de naam niet meer wist en er toen maar 'Mr. Edwards' van heeft gemaakt. Toch lijkt dit me niet erg aannemelijk aangezien de herinneringen aan Mr. Edwards zulke bijzondere, dierbare herinneringen waren (het oversteken van de rivier om kerstcadeautjes te brengen in de sneeuw en het achterlaten van het dollarbiljet voor Mary) dat ik me niet kan voorstellen dat het Laura niet is bijgebleven.

Met alle vermoedens denk ik toch ook inderdaad dat Mr. Edwards onbekend moest blijven en dat zijn naam een alias is. Aan de ene kant doet dit misschien afbreuk aan het beeld van hem, maar aan de andere kant - zoals Mieke postte in haar bericht - was Charles iemand die mensen beoordeelde op hun karakter i.p.v. hun achtergrond en er waren zoveel verschillende gradaties van outlaws dat het niet meteen hoeft te betekenen dat hij een fout persoon was. Gezien wat hij allemaal voor de familie Ingalls heeft gedaan, kan dat gewoon niet het geval zijn.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 08-11-2014 21:54

Jongens, we kunnen hier nu wel over discussieren, maar in het boek van Pamela Hill Smith (dat ik onder het topic The Truth heb behandeld), komt toch heel duidelijk naar voren dat LIW in haar manuscript Pioneer Girl 'vertelt' dat meneer Edwards maar bedacht was en dat zijn persoon bestond uit een compilatie van meerdere personen die iets met de Ingalls' te maken hebben gehad. Zie: boeken over Het Kleine Huis/The Truth/mijn bericht van zondag 10-3-2013.
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 09-11-2014 10:03

Maar dat is nu toch precies een stukje van wat ik bedoel Halfpint?
Als Mr Edwards echt uit verschillende personen bestaat, dan zou toch minstens 1 van die personen opgehelderd of gevonden moeten zijn? Of een link naar zijn? Zoals bijv wel met het personage Nellie Oleson gebeurd is.
Dat maakt juist de veronderstelling dat Laura zijn identiteit wilde beschermen sterker.
Dus ja ik vind het eigenlijk wel interessant om over te discusieren :wink:
Maar Halfpint, jij mag best aan de discussie toevoegen dat je er niks van gelooft hoor en dat jij voor de uitleg van Laura gaat. Dat is ook prima in een discussie. (of discussie, eigenlijk is het meer gedachten uitwisselen dan discusieren)

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 09-11-2014 11:42

Ik vind het ook best hoor, dat jullie hier over willen kletsen, maar voor mij staat het gewoon vast dat het maar een verzonnen figuur is, niets geheimzinnings, niets hoeven te beschermen o.i.d. en er wordt wel degelijk een persoon genoemd die één van de "mr. Edwards" was, nl. meneer Brown.

Hier even het kopietje van het bercihtje uit "The Truth".
Zij vertelt over indianenbezoek, moeraskoorts (veroorzaakt door malariamuggen, maar dat wist men toen nog niet), pa die het huis bouwt, een brand in de zojuist gebouwde schoorsteen (die trouwens in Missouri plaatsvond, niet in Kansas!) en over mr. Brown, die met kerstmis de kerstcadeautjes bij Laura en Mary komt brengen. ( de door ons zo geliefde mr. Edwards heeft nooit bestaan! Net zoals ze bij het latere figuur Nellie Oleson, meerdere mensen in 1 meisje heeft laten samengaan, heeft ze dat met mr. Edwards gedaan!)

Ik vermoed dat mr. Brown ook maar een bedachte naam is, omdat Laura zich zo veel jaar later, tijdens het schrijven, de juiste naam niet meer kon herinneren. Zij schreef het manuscript na het overlijden van haar zus Mary, omdat ze besefte dat er een belangrijk deel van de familie, was weggevallen. Zij miste hen en wilde de verhalen van haar jeugd bewaren. Maar zij kon het niet meer navragen, want pa, ma en Mary waren er dus al niet meer en Carrie moest nog geboren worden toen ze in Kansas woonden en was een baby toen ze daarvandaan vertrokken. Die kon haar dus ook niet helpen, want die had ook geen herinneringen aan Kansas.

En even ter verduidelijking: de meeste gebeurtenissen in de boeken zijn wel degelijk gebeurd, zoals de cadeautjes met kerstmis e. d., alleen heeft Laura de verhalen vaak mooier, spannender, interessanter gemaakt dan ze in werkelijkheid waren. Dat is de vrijheid van de schrijver. Evenals het bedenken van namen en personages.
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 09-11-2014 14:17

Oh wat grappig dat wij er zo verschillend over denken Halfpint!
Juist door wat jij beschrijft denk ik dat de werkelijke indentiteit van Mr Edwards beschermd moet worden. Dus net tegenovergesteld aan jou! :D
Leuk al die verschillende meningen en invalshoeken!
Ben benieuwd wat de rest er van denkt!

Plaats reactie