Abe en swiney Baird (hebben ze echt bestaan?)

Naast de bekende families waren er nog meer mensen uit die tijd.
Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Abe en swiney Baird (hebben ze echt bestaan?)

Bericht door Halfpint » 12-05-2011 10:29

Op de meeting ontstond er een discussie of de familie Baird, die voorkomt in de boeken over Rose door Roger MacBride, echt heeft bestaan.
Deze vraag is vooral ontstaan, omdat je verder niets terug kan vinden over de jongens Baird.
Abe Baird speelt een belangrijke rol, hij is een goede werknemer van Almanzo. Abe heeft verkering met Effie Stubbins, trouwt met haar en vervolgens gaan Abe en Effie in het huis van Laura en Almanzo (Rocky Ridge) wonen als Laura en Almanzo en Rose in hun huis in de stad gaan bouwen, dat Pa Wilder voor de familie heeft gekocht.
En Swiney wordt praktisch als een soort pleegkind door Laura opgevoed en onderwezen.
Er ontstond al een discussie in een van de boeken topics.

Ik zal het hier herhalen.
Ik kan helaas de topics niet naar dit topic overzetten, omdat anders de volgorde wkijt is, vandaar dat ik de berichten ga kopiëren hieronder.
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 30-06-2011 21:40

Reactie van Halfpint:

Belangrijke personen in dit boek zijn Abe en Swiney Baird.
Twee broers, wees geworden en vanaf dit deel door Laura en Manley helemaal opgenomen in het gezin.
Rose houdt van Abe en Swiney ziet ze als haar broertje. Men doet veel met elkaar en er gebeurt ook veel.
Maar toen ik van de week eens ging google-en en naar deze broers zocht, omdat er naderhand helemaal niet meer over de Bairds in de boeken wordt gesproken, bleek dat dit fictieve personen zijn geweest. Roger Lea McBride heeft ze toegevoegd om de verhalen spannend te kunnen maken.
Dus Rose, onze vraagtekens bij boerderij/huis in de stad is gelijk opgelost!
Maar gek he, ergens ben ik wel teleurgesteld, want ik vond Abe ook een fijne man (zoals hij werd beschreven in de boeken) en dan heeft hij niet eens bestaan!

Gast

Bericht door Gast » 30-06-2011 21:41

Reactie van Joelle:

O, ik snap echt dat dat een teleurstelling is. Al heb ik de boeken zelf nooit gelezen...

Gast

Bericht door Gast » 30-06-2011 21:41

Reactie van Mieke:

Dat Abe en Swiney echt niet hebben bestaan vindt ik erg jammer. Waarom moesten ze er dan worden bij verzonnen? En de familie Stubbins? Waarom zou die verzonnen hebben moeten worden. Het zet het hele boek op losse schroeven qua geloofwaardigheid.

En toch ben ik het er niet helemaal mee eens!
Misschien zijn de NAMEN verzonnen, maar zijn er wel personen geweest die voor deze namen model hebben gestaan.
Toen Laura en Almanzo aankwamen was er tenslotte een man die kwam vragen of ze werk hadden. Deze man heeft weken Almanzo geholpen met het hout. Achteraf vindt Rose het vreemd dat zij niet meer weet wie die mensen waren of hoe ze heetten en of ze er mee gespeeld heeft. Misschien een voorloper van de Bairds?

Het huis in de stad heeft wel degelijk bestaan. En het staat er nog! Ik denk wel dat de familie daar tijdelijk heeft gewoond. Ook op de boerderij hebben ze tegenslag gehad en zo hadden ze inkomsten.

Ik ga graag verder met de discussie.

Gast

Bericht door Gast » 30-06-2011 21:41

Reactie van Halfpint:

Mieke, Rose en ik hebben Niets in twijfel getrokken mbt. het huis in de stad! Wij hadden het er alleen eens over dat we niet begrepen waaom Abe en Effie op de boerderij gingen werken en L& M naar de stad verhuisden ipv. andersom! Wij weten ook van het huis in de stad en kennen er foto's van!
Nu weten we dus dat er geen Abe is geweest om het werk op de boerderij te doen! Dat er geen Abe heeft bestaan!
Dit vind je terug als je naar google gaat en dan om Abe Baird vraagt. Er verschijnt dan een Character quide en daarin komen meerdere personen voor, waaronder Abe en Swiney en dan lees je dus dat McBride ze verzonnen heeft.
En wat je zegt van de voorloper van de Bairds, die tijdelijke werknemer van Manly -Cyrus-, ik denk niet dat dit persoon en zijn gezin hiervoor kan doorgaan, want deze familie verbleef maar tot de winter inviel, in de buurt "kamperen". Abe Baird daarentegen zou trouwen, een gezin stichten en op de boerderij werken/wonen.
Hieruit blijkt nu dus dat er in deze boeken dus ook onduidelijkheden voorkomen, die hoogstwaarschijnlijk nooit meer opgelost zullen worden. Jammer.

Gast

Bericht door Gast » 30-06-2011 21:42

Rose:

Misschien zijn Abe en Swiney idd samengestelde karakters, net zoals eigenlijk met Nellie. Maar toch ben ik wel teleurgesteld hoor.
Bovendien vraag ik mij toch af wie de boerderij, Rocky Ridge, dan verzorgde en bestierde toen laura en Almanzo in de stad woonden. Dat moet toch door iemand gedaan zijn, anders had het volgens mij geen zin in de stad te gaan wonen. Daar wil ik toch wel graag iets meer van weten.
Vooral dat met Swiney vind ik teleurstellend, want je verzint toch niet dat iemand een ander kind bijna adopteerd? Of zal het Roger MacBride zijn eigen verhaal zijn versus zijn zgn adoptie-oma Rose? Of was Roger MacBride geinspireerd door Michael Landon en alle adoptie-verhalen in de tv-series? Dat zal toch niet.

Gast

Bericht door Gast » 30-06-2011 21:42

Halfpint:

Ik heb geen idee en ik vind het jammer dat we hier nooit achter zullen komen. Weet je, ik ervaar Abe als een heerlijk persoon en door hoe zijn in het leven staat, hou je gewoon van deze jongeman. Nu blijkt hij verzonnen te zijn, maar eigenlijk vind ik dat wel knap van MacBride, want je voelt het gewoon als een verlies nu je weet dat het maar bedacht is

Gast

Bericht door Gast » 30-06-2011 21:43

Rose:

Eigenlijk blijkt het nog niet hoor dat hij verzonnen is. We gaan er nu van uit omdat we nergens Abe baird kunnen vinden bij het googelen en omdat hij in geen enkele biografie terugkomt. Dat zou ook kunnen zijn omdat hij niet wilde meewerken aan publicaties.
Als je googelt op Abe Baird kom je sinds kort hierop uit (voorheen gaf googelen geen link ergens naartoe): http://nothingbutrose.tripod.com/characters.html
Maar dit is gewoon een site die iemand gemaakt heeft en die geen link geeft naar waar zij haar informatie vandaan haalt. Maw ze kan het zelf wel hebben bedacht, dat weten we gewoon niet. Nadeel van die site is ook dat er ook informatie op staat die echt niet klopt, kijk maar eens naar een discussie die daar in het Guestbook staat; wat mij dan weer staaft in mijn overtuiging dat we dit niet zomaar voor waar aan kunnen nemen.

Gast

Bericht door Gast » 30-06-2011 21:44

Halfpint:

Daar heb je gelijk in en weet je, door het niet klakkeloos aan te nemen, kunnen we denken dat Abe gewoon een bestaand persoon is geweest, die heel lief voor Rose was en die haar fijne tijden had bezorgd.

Gast

Bericht door Gast » 30-06-2011 21:44

Mieke:

Ik vind dat Rose gelijk heeft over dat het jammer als Abe en Swiney er niet geweest zijn. Ik had Laura graag haar "zoon" gegund in de naam van Swiney. Ik vind het een goede link naar dat het verzonnen personen zijn, zoals Roger geadopteerd is door Rose.
Maar het past zo mooi in het verhaalf over Missouri!
Laura wilde graag een zoon --> Swiney, Almanzo wilde graag een hulp --> Abe, Rose wilde graag een broer --> Swiney, ze wilden graag vrienden in Missouri. Ze stonden open om te helpen als gezin. Dat kun je toch niet doorlopend verzinnen.
Ik blijf denken dat er iemand bestaan moet hebben die aan de "eisen" voldoet.
Al is het inderdaad vreemd dat Laura er verder nooit over geschreven heeft.

Plaats reactie