Robert en Ella Boast

Naast de bekende families waren er nog meer mensen uit die tijd.
Plaats reactie
Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Robert en Ella Boast

Bericht door Mieke » 14-04-2013 00:24

De goede vrienden van Pa en Ma.
En ook van Laura.

http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cg ... pi=4020657
Hierop vindt je een foto van Mr. Boast.
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 11-09-2013 14:33

Op 1 september 1879 ontmoetten Charles Ingalls en Robert Boast elkaar voor de eerste keer en het mondde uit in een vriendschap voor het leven voor de beide families. Geboren in Quebec/Canada, verhuisde Robert naar Iowa om daar te boeren toen hij nog maar 19 was. Daar ontmoette hij Ella Rosina Peck, die tien jaar jonger was dan hij en ze trouwden in 1869.

In 1879 werkte Robert bij de spoorwegmaatschappij en was hij op zoek naar land om te gaan boeren. Laura vertelt over Robert en Ellie's aankomst tijdens de winter in Aan het Zilvermeer/By the Shores of Silver Lake. Laura vertelt dan dat zij pas getrouwd zijn, maar dat is onjuist. In de krant The De Smet News stond in 1889 een artikel over het 20-jarige huwelijksfeest van de Boast's, waar meer dan 70 gasten voor waren uitgenodigd.

Eind jaren '90 begon Ellie's gezondheid af te nemen. ze had zware reuma en kwam uiteindelijk in een rolstoel terecht. Men zag Robert vaak de rolstoel met Ellie erin duwen, zodat ze haar vrienden kon bezoeken. In 1918 overleed Ellie. Ze ligt op de begraafplaats van De Smet.

Robert bleef actief in de gemeenschap. In 1920 keerde hij zelfs terug naar Canada om familieleden te bezoeken. Maar op 15 juli 1921 stierf Robert in zijn eigen huis. Hij werd naast Ellie in De Smet begraven.
Afbeelding

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 11-09-2013 22:12

De familie boast kon, tot hun grote verdriet, geen kinderen krijgen. Waarschijnlijk vanwege de gezondheid van Ellie.
Toen Almanzo en Laura een keer bij hen op bezoek waren met baby Rose en ze klaar waren voor vertrek, kwam Robert naar buiten. Hij zei Almanzo en Laura dat ze zijn beste paard uit de stal mochten nemen, als ze Rose voor hen achter zouden later. Almanzo en Laura konden nog meer kinderen krijgen, maar hen zou dat niet lukken
Laura klemde Rose tegen zich aan en zei Almanzo weg te rijden. Terwijl ze reden keek ze nog om naar Robert en zag hem eenzaam de wagen nakijken. haar hart deed pijn voor de eenzame man en ook voor de vrouw in het huis, die, dat wist Laura zeker, op de hoogte was van de vraag van haar man en hoopte dat hij met het kindje naar binnen zou komen.
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 08-11-2014 17:26

In het echt waren Robert en Ellie Boost 10 jaar ouder dan hoe Laura ze beschreef in de boeken.
Het had voor mij niet uitgemaakt als ze in de boeken ook 10 jaar ouder waren eigenlijk.


In de nu nog niet gepubliceerde memoirs van Laura zal waarschijnlijk onderstaand stukje staan:
"He was tall and strong, with black hair, the blackest eyes, and such a laugh... no one could help laughing too... She was small and plump and merry, with light hair and blue eyes."

Vertaling: Hij was lang en sterk, met zwart haar en de meest zwartste ogen, en die lach ... je kon er niets aan doen dat je meelachte. Zij was klein, mollig en vrolijk, met licht haar en blauwe ogen.

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 18-01-2015 11:41

Ik kwam deze foto van Robert Boast tegen:


Afbeelding
Afbeelding

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 18-01-2015 13:19

Die komt uit pioneer girl! Ik kende hem ook niet, maar daar staat hij dus in.
Er is ook een foto van Ella Boast met allemaal kinderen om haar heen in het boek
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 19-01-2015 08:24

Ik heb hem gewoon van google en daar kende ik hem al langer van, hoor Mieke, die van Ella ken ik echter niet. Zou jij deze foto kunnen laten zien?
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 19-01-2015 08:28

Mieke schreef:De familie boast kon, tot hun grote verdriet, geen kinderen krijgen. Waarschijnlijk vanwege de gezondheid van Ellie.
Toen Almanzo en Laura een keer bij hen op bezoek waren met baby Rose en ze klaar waren voor vertrek, kwam Robert naar buiten. Hij zei Almanzo en Laura dat ze zijn beste paard uit de stal mochten nemen, als ze Rose voor hen achter zouden later. Almanzo en Laura konden nog meer kinderen krijgen, maar hen zou dat niet lukken
Laura klemde Rose tegen zich aan en zei Almanzo weg te rijden. Terwijl ze reden keek ze nog om naar Robert en zag hem eenzaam de wagen nakijken. haar hart deed pijn voor de eenzame man en ook voor de vrouw in het huis, die, dat wist Laura zeker, op de hoogte was van de vraag van haar man en hoopte dat hij met het kindje naar binnen zou komen.
Je moet er toch niet aan denken wat er gebeurd zou zijn als ze wel hadden ingestemd, want we weten allemaal dat ze na het overlijden van hun zoontje nooit meer kinderen hadden gekregen.
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 19-01-2015 13:28

Het klinkt mij niet onbekend eigenlijk, een foto van Ella Boast met kinderen om zich heen.

Gast

Bericht door Gast » 03-05-2015 12:21

Op deze foto zie je meneer Boast aan de rechterkant en meneer en mevrouw Loftus links:

(klik op de foto om te vergroten)


Afbeelding

Plaats reactie