mr. Clancey=mr. Clayson

Naast de bekende families waren er nog meer mensen uit die tijd.
Plaats reactie
Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

mr. Clancey=mr. Clayson

Bericht door Halfpint » 06-06-2015 21:59

We weten allemaal dat LIW af en toe de namen van mensen in haar boeken had veranderd. Zo had je Nellie Owens die Nellie Oleson werd, meneer en mevr Bouchie, die meneer en mevr. Brewster werden en nu ben ik de naam van meneer Clayson tegengekomen. Dit was
de kleermaker in De Smet, die bijgestaan werd door zijn schoonmoeder, mevr. White. Deze meneer Clayson werd in het boek 'kleine stad op de prairie' door LIW meneer Clancey genoemd en bij deze kleermaker ging zij als jong meisje,gedurende de zomervakantie, werken. Zij moest daar de schoonmoeder assisteren en knoopsgaten maken in overhemden en alles omzomen.
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 11-11-2015 15:34

Ik heb het Engelstalige boek Laura Ingalls Wilder's Little Town On The Prairie van de biograaf John E. Miller van Mieke te leen en daarin kwam ik iets tegen wat ik echt nog nooit ben tegengekomen:

Toen Laura in de stad werkte en daar overhemden naaide voor mr. Clayson ( mr. Clancy genaamd in het boek ' Kleine stad op de prairie') en zijn schoonmoeder mevrouw White was haar aanvankelijk niet 25 cent per dag plus de middagmaaltijd geboden, zoals het in het boek staat, maar kreeg ze slechts 75 cent per week en dan zat de maaltijd daar nog niet eens bij! Dit werd uiteindelijk echter verhoogd tot anderhalve dollar per week om haar zover te krijgen dat zij dit werk zou blijven doen.
Toch nam Laura ontslag na 3 weken, omdat haar vader bezwaar had tegen de gemene en gewelddadige sfeer in het gezin. Alhoewel ze de gezinsconflicten in het boek beschrijft, legt ze haar vertrek na 6 weken uit alsdat de vraag naar nieuwe overhemden, na de goudkoorts in de lente, had afgenomen.

Dit werpt wel een heel negatief beeld op het gezin Clayson/ Clancy, he? Ik vond het altijd al zielig dat zij daar, tegen haar zin, en dan ook nog eens in zo'n nare omgeving , moest werken, maar nu ik bovenstaande had gelezen vind ik het helemaal erg. Pure uitbuiterij!!!!
Nog knap dat ze het als jong meisje 3 weken heeft weten vol te houden en wat een geluk dat Pa Ingalls bezwaar maakte.
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 07-12-2015 10:27

Inderdaad interessant om te weten. Dat maakt de situatie nog anders.

Plaats reactie