Leuke kleine weetjes

De leukste, grappigste, droevigste en alles wat je maar kunt bedenken weetjes over het Kleine Huis
Gast

Bericht door Gast » 23-06-2013 15:32

Halfpint schreef:Wisten jullie dat Melissa Gilbert (Laura) ook Anne Frank heeft gespeeld?
Afbeelding
neen ooit geweten,ik heb twee anne frank films in huis,
maar daar staat ze niet op.

Gast

Bericht door Gast » 23-06-2013 16:27

Ja ik heb de film zelfs gezien met Melissa Gilbert als Anne Frank.
Het is helaas een van de slechtere verfilmingen en ik denk dat je er daarom nog zo weinig van hoort.

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 21-12-2013 14:57

Wisten jullie dat Laura Ingalls Wilder een boekje had geschreven met gedichten over elfjes?

Afbeelding
Hij lijkt mij wel leuk. Eens even gaan neuzen.
Afbeelding

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 26-11-2015 21:04

Wisten jullie dat de speech die Laura heeft gehouden in Detroit 25 minuten duurde?
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 27-11-2015 14:47

Nee, dat de speech 25 minuten had geduurd ben ik nog nooit tegengekomen - best wel lang- maar in het boek ' Laura Ingalls Wilder, Storyteller of the prairie ' dat ik vertaald heb, staat wel dit:

In de herfst van 1937 had Laura afgesproken te spreken op de Boekenbeurs in Detroit/Michigan. Een vriend bracht hen er naar toe. Terwijl Manly het Henri Ford museum verkende, sprak Laura een enthousiast publiek toe. In een brief aan Rose vertelde Laura over de kinderen die wilden weten hoe, wanneer, en waar Laura Almanzo had ontmoet en hoe hun trouwen ging.................. Je had de aandacht op hun gezichten moeten zien toen ik hierover vertelde.
Afbeelding

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 27-11-2015 21:46

De speech in Detroit was tevens bedoeld als het promotie voor het nieuwe boek van Laura dat uitkwam: on the banks of Plum Creek. Rose juichte Laura's aanwezigheid bij de bijeenkomst toe. Laura zou haar editor van Harpers ontmoetten en tal van mensen (leerkrachten en bibliothecarissen) die op haar nieuwe boek zaten te wachten.
Laura vond haar aanwezigheid wel spannend. Het zou voor het eerst zijn dat ze als schrijfster sprak voor zo'n grote groep onbekende mensen. Ze schreef aan haar editor van Harpers: "Ik voel me enigszins verlegen; tenslotte ben ik een plattelandsmeisje en grote steden zijn niet de plaats waar ik normaal thuishoor".
Almanzo en Laura besloten dat ze een chauffeur nodig hadden. Ze vroegen Silas Seal. Hij had gewerkt in Detroit en kende de stad goed. Ze vroegen ook of Neta mee ging, maar zij was helaas ziek.
De fair werd gehouden in de J.L. Hudson Department Store aan Woodward Avenue. Het was een gebouw van 25 verdiepingen. Ze verbleven in het Statler Hotel. Laura ontmoette veel andere schrijvers.
In 1965 herinnerde Ruth Sawyer (die toen de laura Ingalls Wilder Award ontving) zich haar eerst ontmoeting met Laura Ingalls op de fair in Detroit:
Laura ingalls sprak met haar over hoe blij ze was dat kinderen genoten van haar boeken en ze gaf aan te hopen dat ook in de toekomst kinderen haar boeken nog konden waarderen.
Laura signeerde On the Banks of Plum Creek en sprak om 16:00 de menigte toe. Over het nieuwe boek zei ze: "On the Banks of Plum Creek showt Laura en haar familie in het Westen van Minnesota waarvan Ma dacht dat het een veilige bewoonde wereld was waar hen niets kon gebeuren. Als je het boek leest, zul je zien hoe fout ze daarmee zat. Er waren op hol geslagen ossen, prairiebranden en stormen, zulke verschrikkelijke stormen en sprinkhanen... de sprinkhanenplaag van 1874, de zwaarste plaag sinds de plagen in Egypte."
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 28-11-2015 10:54

Leuk zeg, die achtergrondinformatie.
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 28-02-2016 09:34

Peter Ingalls ( de broer van Pa/Charles ) was getrouwd met Eliza Anne (de zus van Ma/Caroline) en Henri/Hendrik Quiner (de broer van Ma/Caroline) was getrouwd met de zus van Pa, te weten Polly Ingalls. Hierdoor waren de kinderen doublecousins; nichtjes en neefjes van beide kanten. De kinderen van oom Peter en tante Eliza Anne leken ook zo veel op Laura en Mary dat men dacht dat het broertjes en zusjes waren.

Dit alles wisten wij natuurlijk allemaal al wel, he, jongens? :wink:
Nu ben ik echter in het boekje The Wilder family story tegengekomen dat doublecousins ook voorkwamen in de familie van Almanzo:
Oom Andreas/Andrew Day (de broer van Angeline= de moeder van Almanzo) was getrouwd met Sarah Wilder (de zus van James= de vader van Almanzo. Hun kinderen, Elmer en Carrie May, waren dus ook neefje en nichtje van beide kanten.
Afbeelding

Ad
Berichten: 100
Lid geworden op: 03-09-2011 20:51

Bericht door Ad » 21-03-2016 20:58

Melissa had ook joodse ouders.

Plaats reactie