Het Landmetershuis.

De leukste, grappigste, droevigste en alles wat je maar kunt bedenken weetjes over het Kleine Huis
Plaats reactie
Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Het Landmetershuis.

Bericht door Halfpint » 01-11-2013 08:57

Afbeelding

Het Landmetershuis/The Surveyors' House is het oudste gebouw in De Smet en was gebouwd een jaar voordat er een stad was.
Het huis is om twee redenen belangrijk; het is één van de meest geliefde locaties als huis voor Laura Ingalls en het gezin én het huis, behorend bij de spoorwegmaatschappij, heeft een lange en rijke geschiedenis. Oorspronkelijk stond het ten noorden van wat de Smet zou worden, op sectie 27, maar in de tachtiger jaren van de 19e eeuw verplaatste men het naar de stad en sindsdien hebben er vele gezinnen gewoond.

Sherrill Halverson Semmens bezocht dit historische huis afgelopen zomer en overdacht haar leven in het Landmetershuis gedurende de veertiger jaren van de twintigste eeuw. Ze herinnert zich dat ze, toen zij daar woonde, nog maar heel klein was. Ze herinnert zich ook haar vader, die het huis verbeterde door een stenen wand te plaatsen die hij wit verfde.

Tegenwoordig is het huis een deel van Historische Huizen Tocht en wordt bezocht door mensen die uit alle windstreken komen.
Afbeelding

Jane
Berichten: 882
Lid geworden op: 29-08-2011 02:00

Bericht door Jane » 06-11-2013 23:45

Leuk om een foto van dit huis te zien.
Het moet voor de Ingalls fam. een waar eldorado zijn geweest om in zo,n huis te wonen,
maar ook wel eenzaam, als er iets zou gebeuren was er niet snel hulp te verkrijgen op die met sneeuw bedekte prairie.
In de boeken sprak dit huis erg tot mijn verbeelding, net als hun huisje in Kansas.

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 22-03-2014 11:01

Zie hier de keuken en de voorraadkamer in het landmetershuis:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik vind het er allemaal zo knus uitzien, jullie ook?

Afbeelding
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 22-03-2014 11:24

Ik vind het vooral zo wit!
Dat witte en lichte is echt het eerste wat mij opvalt.
Dat wit past niet echt bij mijn beeld er van. Maar verder ziet het er wel knus uit ja.

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 22-03-2014 11:41

Ik ben van de week een foto tegengekomen van de zolder van het landmetershuis, waar de meisjes sliepen. Een foto die ik nog nooit had gezien! Ik had hem opgeslagen, maar nu kan ik hem nergens meer vinden. Ik wil hem jullie toch wel graag laten zien, dus ga ik even zoeken. Geduld dus nog.
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 22-03-2014 19:42

Ik heb hem gevonden, hoor.
Van het landmetershuis schreef Laura dat het het grootste huis was, dat ze ooit had gezien, met een grote slaapkamer op zolder helemaal alleen voor de meisjes.

Afbeelding
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 23-03-2014 13:03

Toen de familie Ingalls in 1879 in het landmetershuis kwam wonen was Laura de eerste die het huis betrad. Zij bekeek het hele huis en zag in de woonkamer 3 deuren. Een leidde naar de slaapkamer waar ma, pa en kleine Grace zouden gaan slapen, de andere deur leidde naar een trap richting zolder en achter de laatste deur die zij opende was de pantry/een magazijntje.
Toen Laura dit magazijntje zag slaakte zij een gilletje van plezier, want het was helemaal gevuld met levensmiddelen!

Als je nu dit magazijntje ingaat zie je dat men een ton heeft geplaatst in navolging van het verhaal en op deze ton heeft men een opengeslagen boek neergelegd (deel 5 Aan het Zilvermeer) met precies het hoofdstuk dat dit verhaal behandelt.
(Ik geniet altijd van die kleine details!)
Afbeelding
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 23-03-2014 13:23

Rose schreef:Ik vind het vooral zo wit!
Dat witte en lichte is echt het eerste wat mij opvalt.
Dat wit past niet echt bij mijn beeld er van. Maar verder ziet het er wel knus uit ja.
Ik geef je helemaal gelijk, Rose, en ik weet wel zeker dat het in de tijd van pa en ma Ingalls gewoon houten planken etc. waren. Misschien dat men pas heel veel later het wit heeft geverfd?
Afbeelding

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 23-03-2014 22:02

wat een bijzondere foto, die van de zolder!
Nog nooit gezien.
een van mijn grote teleurstellingen was dat ik niet de trap op mocht naar de zolder om die te bekijken, destijds toen ik in DeSmet was. Bijzonder om nu te zien dat die wel is aangekleed met spullen.
Afbeelding

Plaats reactie