Lelijke woorden

De leukste, grappigste, droevigste en alles wat je maar kunt bedenken weetjes over het Kleine Huis
Plaats reactie
Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Lelijke woorden

Bericht door Halfpint » 17-11-2015 11:34

" Gossie! Lena sprak dat lelijke woord brutaalweg uit. : uit ' Aan het Zilvermeer/ deel 5/ blz.101.

Laura was uiterst keurig opgevoed; het was haar moeders streven dat de 4 Ingalls dochters ten allen tijde wisten hoe zij zich behoorden te gedragen. Lelijk of grof taalgebruik werd niet getolereerd en dit was ook een van de redenen waarom Ma het contact tussen haar dochters en de werklui van het spoorwegkamp zoveel mogelijk beperkte. Ook vond ze haar nichtje Lena, de dochter van haar schoonzus Docia en het vriendinnetje van Laura, luidruchtig en niet in toom gehouden.
En juist deze Lena laat Laura in deel 5 dan het lelijke woord 'gosh' zeggen, wat bij ons vertaald wordt als gossiemijne of tjemig.
Het boek speelt zich af in 1879 en Laura weet dat ze zich heeft te houden aan Ma en Pa's regels. Ze verwondert zich dan ook vaak over het vrije gedrag van haar nicht. Zelf is ze veel behoudender en lelijke woorden zal ze nooit gebruiken. Nooit?

Ik las gisteren het derde deel uit het boek A Little House Traveler dat ik van Mieke te leen heb: The Road Back.
Dit is een dagboekje over de reis die Laura en Manly in 1931 maakten naar zus Grace in De Smet en zus Carrie in Keystone.
En wat kom ik daarin tegen? Wel 3 maal gebruikt Laura tijdens het beschrijven van de dagelijkse gebeurtenissen het woord ' gosh'!

Heeft ze zich in haar jeugd altijd moeten inhouden en dacht ze Als ik later groot ben zeg ik het wel?
Heeft ze de opvoeding van haar ouders overdreven? Strenger voorgesteld dan het in werkelijkheid was?
Zijn haar waarden en normen tijdens het huwelijk veranderd?

Vanzelfsprekend was het leven in 1879 anders dan in 1931. Alles ging strenger en strikter.
Maar misschien heeft ze ons ook een beetje een vertekend beeld van Pa en Ma gegeven. Waren ze misschien minder streng in dit soort dingen dan zij ons doet geloven?
Of is het zo dat de waarden en normen in 1939, toen zij deel 5 schreef, toch al losser waren dan vroeger en dat zij juist deze waarden en normen aan ons wilde doorgeven?

Ik weet het niet, maar ik kan wel zeggen dat ik het ook nooit heb mogen zeggen en dat ik tot op de dag van vandaag dat woord nooit zal gebruiken.
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 17-11-2015 20:14

Hoe ging je er dan mee om bij je eigen kinderen Halfpint?

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 17-11-2015 20:21

Mijn kinderen hebben ook nooit lelijke woorden mogen zeggen. Ik zei altijd dat het veel moeilijker is om je altijd te beheersen en op je taalgebruik te letten, dan je 'lekker' te laten gaan.
Zij zijn al lang volwassen en ik heb daar natuurlijk geen zeggenschap meer over, maar voor wat ik merk gebruiken zij ook gelukkig geen grove taal.
Ikzelf kan daar nooit tegen. Het stoort mij, doet mij pijn. Ik ga ook niet om met mensen die grof in de mond zijn.
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 07-12-2015 10:30

Ik denk dat de taal in de loop van de tijd is veranderd. Ik vind het woord 'gosh' geen lelijk woord, maar dat is denk ik persoonlijk. Ik denk dat Laura de grens van 'lelijke' woorden bij het ouder worden heeft versoepeld.

Plaats reactie