Iets wat je je plotseling afvraagt of iets wat je verwonderd

Voor alle polls over het Kleine Huis op de Prairie
Gast

Bericht door Gast » 19-01-2015 13:23

Nou wat mij altijd verbaast heeft van de fam Boast is dat ze geen kind geadopteerd hebben!
Er waren genoeg wezen in die tijd!
Er gingen zelfs vanuit de oostkust van Amerika treinen vol wezen richting het platteland en binnenland. Dan mochten mensen een weesje komen uitzoeken in ruil tegen voedsel, onderdak en scholing en ze mochten natuurlijk gewoon meehelpen met het werk.
Natuurlijk kwam zo'n trein niet in De Smet, maar zo moeilijk was het toendertijd niet om een weesje te halen hoe cru het ook klinkt.

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 19-01-2015 18:59

Inderdaad, daar had ik ook aan gedacht.
Maar ja, we zullen nooit alle ins and outs kennen, denk ik dan maar.
Afbeelding

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 19-01-2015 20:18

Ella Boast had erge rheuma. Ik denk dat zich dat al op jonge leeftijd is gaan uiten en dat ze dus al gauw wisten dat kinderen eerder een belasting zouden zijn dan hulp. Hoe graag zo ook kinderen wilden.
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 19-01-2015 20:34

Ja, dat is zo, dat zou ook hebben kunnen meespelen.
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 19-01-2015 23:49

Als dat zo was zouden ze ook niet om een kindje gevraagd hebben lijkt mij. Want of je nu aan vrienden vraagt om hun kindje te adopteren of je adopteert een weesje, daar lijkt mij qua belasting geen verschil in te zitten.
Maar op zich zou ik dat begrijpen als ze niet om Rose hadden gevraagd.

En dan vraag ik mij ineens af, Laura zou dat toch niet verzonnen hebben zoals ze met sommige andere dingen wel heeft gedaan?

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 20-01-2015 13:33

of ze het verzonnen heeft, weet ik niet. Maar dat Laura veel mooier heeft gemaakt in haar fictieve verhalen is me intussen heel duideljjk na het lezen van pioneer girl. Ze heeft dingen door elkaar gegooid, verhalen aangedikt, soms verzonnen. Dus je weet het niet.
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 20-01-2015 21:25

Dat van dat aandikken en mooier maken of veranderen was anders ook al naar voren gekomen in het door mij vertaalde boek van Pamela Smith Hill, hoor, wat ik onder het topic "the truth" had geplaatst. (Heb je dit boek nog niet gelezen, Mieke? Ik had hem anders wel van jouw boekenplank)
Ikzelf denk echter dat het verhaal van het Rose willen adopteren echt gebeurd was.
Afbeelding

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 20-01-2015 21:32

In pioneer girl wordt het hele proces van het schrijven van de boeken nauwkeurig bekeken. Het wordt langs de lat van pioneer girl gelegd waarnaar de boeken zijn geschreven. Dan komt helemaal duidelijk naar voren dat de verhalen anders zijn geschreven, niet autobiografisch. Ik vond dat niet zo duidelijk naar voren komen in het andere boek van Pamela Smith. Zij heeft ook wel de aantekeningen gemaakt in Pioneer Girl, dus het is logisch dat zij dat inzicht uitdraagt, maar door het lezen van pioneer girl worden sommige dingen van de boeken me wel duidelijker. Helaas gaat pioneer girl maar tot de trouwerij en niet verder. Dus het precieze van de vraag van meneer Boast zullen we nooit kunnen achterhalen.
Toch geloof ik er niet is en denk ik dat het is geschreven om het verhaal mooier te maken, en dramatischer. Er zijn heel veel stukken in de boeken opgenomen om het mooier te laten worden.
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 20-01-2015 21:34

Dat andere boek van Pamela Smith Hill behandelt de de event. adoptie ook in het geheel niet ,hoor. :lol:
Zoals ik al eerder zei, we zullen het nooit weten.
Afbeelding

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 26-01-2015 00:54

Weet niet meer of ik het al ooit gevraagd heb, maar wat ik me afvraag: waarom is Almanzo niet verder gegaan met het africhten van paarden? Niet in Dakota, Minnesota, Florida of Missouri? Hij had er zo'n slag van, zo eel plezier in? Hij kon de wildste beesten aan. Zou het niet meer gekund hebben na zijn verlamming? Waarom dan niet? Hij had toch genoeg kracht in zijn armen?
Afbeelding

Plaats reactie