Iets wat je je plotseling afvraagt of iets wat je verwonderd

Voor alle polls over het Kleine Huis op de Prairie
Plaats reactie
Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 29-01-2014 19:59

Talloze malen heb ik de Kleine Huis boeken gelezen en nu pas merk ik iets vreemds op.
Jullie kennen allemaal toch wel deze tekening uit deel 3 Aan de rivier, waarin Laura Ingalls vertelt dat het stadje Walnut Grove voor het eerst kerstmis viert met een echte kerstboom in de kerk:
Afbeelding
Laura schrijft dat het hele gezin naar de kerk gaat en je ziet ze dan op de tekening ook netjes in de kerkbank zitten. Maar waar is Carrie plotseling gebleven?
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 18-05-2014 21:05

Ik heb al diverse malen het boek "Laura Ingalls Wilder country' gelezen, maar vanmiddag - ik had plotseling zo'n zin om een boek van LIW te lezen, dus had ik deze van de boekenplank gepakt en ik ben lekker in de schaduw van de kastanjeboom gaan lezen- ontdekte ik plotseling iets raars in dit boek.
Rose en Mieke, hebben jullie dit boek ook? Ik dacht nl. van wel en wilde dit eigenlijk even met jullie delen.
Op blz. 27 van het boek zie je een foto van het interieur in de replica van het huisje in Kansas, waar de familie Ingalls woonde in 1869 en 1870. Laura was toen 2, 3, Mary 2 jaar ouder en Carrie werd in aug. 1870 geboren. Het was dus een gezinnetje met kleine kinderen en wat hangt men aan de muur? De trouwfoto van Laura en Almanzo!
Rose en Mieke, is dit jullie al eens opgevallen?
Afbeelding

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 26-05-2014 20:15

Halfpint, als antwoord op jouw vraag: omdat ik met de boeken bezig ben geweest, kwam ik ook de plaatjes van het replica-huis op de prairie tegen. Ik zag meer foto's en platen van latere tijd aan de muur hangen.
Ik denk dat ze niet echt het huis hebben kunnen namaken, maar er duidelijk een link naar Laura Ingalls aan wilden toevoegen. En wat kleur aan het huisje, vandaar de plaatjes.

Wat ik me vandaag ineens afvroeg:
Waarom is Almanzo geen paarden gaan fokken toen hij op de prairie woonde??? Hij had al op 10-jarige leeftijd Sterrenlicht zelf afgericht, zijn vader had vele soorten paarden, Almanzo had zelf voor het huwelijk met Laura al enkele paardenspannen afgericht, zoals Barnum en Skip. Waarom is hij daar niet mee door gegaan? Paarden goed africhten kon toch heel veel geld opleveren? Grasland genoeg op de prairie voor hooi en voer, relatief niet te zwaar werk voor een man en Laura kon best helpen. Waarom heeft hij zo perse een boerderij op willen zetten, ook toen dit te zwaar werd?
Nu ik er zo over nadenk, snap ik daar nog niets van. Met paarden hadden ze toch veel meer toekomst gehad in DeSmet?
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 27-05-2014 00:02

Daar zeg je iets. Nu ik erover nadenk vind ik het ook onbegrijpelijk. Jammer dat we het nooit zullen weten.
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 27-05-2014 15:23

Oh wat een grappige gedachte!
Ik heb mij dat eigenlijk nooit afgevraagd.
Ik ben er altijd van uit gegaan dat paarden fokken erg duur en was weinig opbracht tenzij je er heel veel kon fokken en dat het daarom dus meer een aardigheidje erbij was. Veel fokpaarden is een enorme investering wat ze niet konden doen. Jonge paarden inkopen en africhten is nogal duur en is een langzame investering, veel uitgeven heel veel onkosten voor je wat terugziet. Daarbij ben ik er altijd vanuit gegaan dat er weinig afzetmarkt was voor afgerichte paarden op de droge prairie waar bijna iedereen het moeilijk had en werkpaarden meer op zijn plek lijken. En die prairie was nu ook weer niet zo dichtbevolkt. Een paard gaat immers lang mee.
Ik weet niet of ik het bij het rechte einde heb hoor. Maar dat is de reden waarom ik mij dit eigenlijk nooit echt heb afgevraagd.
Grappig he zo ieder zijn gedachtes over bepaalde zaken. :wink:

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 27-05-2014 20:40

Je verwoordt het zo duidelijk, Rose, dat ik helemaal met je mee ga. Zo zou het best geweest kunnen zijn.
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 06-06-2014 00:31

in het zesde seizoen aflevering 2 van de tweede DVD, "Preacher Takes a Wife", gaat Dominee Alden trouwen met mrs Craig.

Maar wat ik me afvraag ... meteen vanaf de aflevering daarna hoor je nooit meer over haar.
Weet iemand (misschien uit de boeken) hoe dat zit ?

Het is toch raar ... dat hij trouwt en dat je haar daarna nooit meer ziet of op één of andere manier iets hoort van/over haar ? dit vraag ik me al heel lang af.

Jane
Berichten: 882
Lid geworden op: 29-08-2011 02:00

Bericht door Jane » 06-06-2014 01:26

In de boeken die ik ken wordt volgens mij nooit over zijn vrouw gerept.
In de serie wordt Anna ( zijn vrouw) nog één keer aangehaald als hij een keer bij de Ingalls eet, hij zegt dan dat Anna op familiebezoek is, daarna hoor of zie je nooit meer iets over haar.

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 06-06-2014 08:48

Dit is maar een verzonnen figuur, DLG. Leuk voor een aflevering, maar heeft niets uit te staan met de boeken.
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 06-06-2014 19:51

Wat ik mij al een tijdje afvraag....
Waarom zou Laura niet meer kinderen gekregen hebben? Dat was in die tijd toch vrij ongebuikelijk......
Wat denken jullie?

Plaats reactie