Iets wat je je plotseling afvraagt of iets wat je verwonderd

Voor alle polls over het Kleine Huis op de Prairie
Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 26-01-2015 16:34

Ik denk dat het met de financiën te maken had. De aanschaf van een paard en het voer was natuurlijk een grote kostenpost en zij waren toen der tijd echt arm, dus dit konden zij zich echt niet veroorloven. De paarden om af te richten waren geen paarden die hij gebruikte voor de wagen of voor op het land, zij stonden, indien er niet mee getraind werd, 'stil'. De kosten gaan voor de baat ging in dit geval niet op, zij konden deze extra kosten niet betalen.
Heel veel later, toen het hun in Mansfield/Missouri eenmaal beter verging, ging Almanzo wel degelijk verder met paarden. Hij fokte Morgans, omdat hij dat het mooiste ras van paarden vond. En daar heeft hij ook prijzen mee gewonnen.
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 27-01-2015 23:44

Toen ik van de week het berichtje over Jake Hopp en de naamkaartjes die Laura van Pa mocht kopen, plaatste, zocht ik dit even op in deel 7. Daar stond een plaatje van haar naamkaartje, maar via google kwam ik dit fotootje tegen:


Afbeelding.

(klik op het plaatje om deze te vergroten). En dit naamkaartje is ook degene die afgebeeld wordt in Laura's Album, a remembrance scrapbook of LIW.

Gek, maar ik heb altijd gedacht dat Garth Williams het originele naamkaart had nagetekend voor zijn verhaal, maar nu vermoed ik dat hij dit kaartje nooit had gezien en er zomaar een had getekend.
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 01-02-2015 13:04

Kennen jullie die foto van Ma, dat ze in haar salon in haar schommelstoel zit met aan de wand de foto van Pa? Hij staat in Laura's album op pagina 36. Twee dingetjes over deze foto:

1. In Laura's Album wordt verteld dat deze foto door Carrie is gemaakt en afgedrukt (zij werkte immers bij de krant, waar ze waarschijnlijk de techniek van zelf foto's ontwikkelen had geleerd). De foto vertoont echter een beschadiging; Carrie heeft per ongeluk een schaar op de foto laten vallen!

Maar daar gaat het niet om wat ik wilde vertellen. Weten jullie wat ik nu pas zag?

2. als je naar deze foto kijkt zie je op de achtergrond tegen de wand een gitaar staan. Na Pa's overlijden kreeg Laura de viool van Pa mee, maar nu denk ik dat zij de muziek in het huis misten en dat misschien Carrie, of Mary (die bij Ma bleven wonen) gitaar gingen spelen.

Gek hè, maar dit intrigeert mij gewoon. Wie maakte, naast Pa, nog meer muziek en van wie was die gitaar? :o
Afbeelding

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 01-02-2015 20:46

Mary had natuurlijk haar orgel. Ik kan me zo voorstellen dat Carrie daarbij gitaar is gaan spelen.
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 02-02-2015 21:12

Zou heel goed mogelijk kunnen zijn, inderdaad.
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 04-02-2015 23:09

Weet je waar ik vanmiddag plotseling aan moest denken? Die saloons van vroeger hadden altijd van die halve klapdeuren; hoe deed men dat 's nachts dan, na sluitingstijd? Je zou dan toch zo onder de deur kunnen kruipen en alcohol kunnen stelen? Of zullen ze altijd een waakhond hebben gehad?
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 13-09-2015 19:49

Nou jongens, dat ik hier altijd overheen heb gelezen: in deel 7, Kleine stad op de prairie, vertrekt Mary in september naar het blindeninstituut in Vinton/ Iowa, waarna Laura en Carrie ook weer naar school gaan en waarna het gezin in oktober naar het winkelhuis in de stad vertrekt. Iedereen mist Mary erg, maar ze zijn dankbaar dat zij nu een gedegen opleiding krijgt. Laura krijgt het op school aan de stok met juf Eliza Jane Wilder, doordat Nellie Oleson heeft zitten stoken. De schoolcommissie komt er aan te pa-waar Pa inzit- en thuis vraagt Pa aan Laura hem nu eens precies te vertellen waar het mis kan zijn gegaan. Ma schrijft dan een versje in Laura's poezie-album en noteert de datum op het blad: 15-11-1881. Maar in werkelijkheid is Mary pas op 23-11-1881 op de blindenschool ingeschreven. Mary zou dit dus nog allemaal hebben meegemaakt!
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 19-10-2015 11:29

En ten tweede blijkt hieruit ook dat Ma en Pa de poezie-albums voor Carrie en Laura dus niet in Vinton/Iowa hebben gekocht.
Afbeelding

Ad
Berichten: 100
Lid geworden op: 03-09-2011 20:51

Bericht door Ad » 23-11-2015 21:54

Ik denk dat er altijd wel een bewaker was of een soort voorzet deuren want s winters zouden halve deuren koud zijn.

Gast

Bericht door Gast » 08-12-2015 16:54

Halfpint schreef:Nou jongens, dat ik hier altijd overheen heb gelezen: in deel 7, Kleine stad op de prairie, vertrekt Mary in september naar het blindeninstituut in Vinton/ Iowa, waarna Laura en Carrie ook weer naar school gaan en waarna het gezin in oktober naar het winkelhuis in de stad vertrekt. Iedereen mist Mary erg, maar ze zijn dankbaar dat zij nu een gedegen opleiding krijgt. Laura krijgt het op school aan de stok met juf Eliza Jane Wilder, doordat Nellie Oleson heeft zitten stoken. De schoolcommissie komt er aan te pa-waar Pa inzit- en thuis vraagt Pa aan Laura hem nu eens precies te vertellen waar het mis kan zijn gegaan. Ma schrijft dan een versje in Laura's poezie-album en noteert de datum op het blad: 15-11-1881. Maar in werkelijkheid is Mary pas op 23-11-1881 op de blindenschool ingeschreven. Mary zou dit dus nog allemaal hebben meegemaakt!
Inderdaad! Ik denk dat Laura dit mooier voor het verhaal vond. Ze heeft vaker dingen veranderd. Wie had ook kunnen denken dat ze zo beroemd zou worden dat alles nagezocht zou worden.

Plaats reactie