Laura en kerstkadootjes

Voor alle polls over het Kleine Huis op de Prairie
Gast

Laura en kerstkadootjes

Bericht door Gast » 14-12-2013 21:52

Het is bijna Kerst.
Zowel in de boeken als in de tv-serie krijgt Laura ook kadootjes voor Kerst.
Welke kadootjes kan je je herinneren dat Laura krijgt?

Vermeld er even bij of ze die kadootjes in de boeken krijgt of in de tvserie of allebei.

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 15-12-2013 00:31

Leuke vraag!
Ik wil hier zeer zeker op antwoorden, maar het is nu al laat en ik heb een vermoeiende (maar heel gezellige) dag achter de rug (hoor je nog wel), dus ik zal hier morgenochtend aandacht aan gaan schenken.
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 15-12-2013 10:15

Leuk Halfpint!
Ik hoop dat er naast jou ook nog anderen meedoen.

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 15-12-2013 11:33

Ik ga beginnen met het boek deel 1, "Het kleine huis in het grote bos". Het is kerstmis 1871, Laura is 4 jaar.
Op kerstochtend holde ze in haar rood flanellen nachthemd naar de haard waar haar kous hing. En wat had de kerstman gebracht?

Helderrode wanten,
een lange platte pepermuntstok met rode en witte strepen en prachtige ribbeltjes,
en een lappenpop, die ze Charlotte noemde (naar de moeder van Caroline, haar oma van moederskant dus).
Afbeelding
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 15-12-2013 18:58

Helemaal goed Halfpint!

Nog iemand een andere kerst?
(want iedereen mag meedoen :wink: )


Dat wordt vast leuk, straks een heel overzicht met alle kerstkadootjes! :D

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 18-12-2013 19:49

NOU JONGENS, NIET ZO DRINGEN. :wink:

Zal ik dan maar even verdergaan met deel 2 "Het kleine huis op de prairie" ?

Het is kersttijd 1873, Laura is 6 jaar en woont met haar zusjes en ouders op de prairie in Kansas, in het Indianenland (in werkelijkheid was het 1870 en was Laura 3 jaar).
Laura en Mary maakten zich zorgen, want ipv. dat het sneeuwde, regende het alleen maar. Zonder sneeuw zou de kerstman natuurlijk niet met zijn slee kunnen komen. Meneer Edwards kocht echter kerstcadeautjes in Independence, zwom de Verdigrisrivier over en kwam op kerstochtend aankloppen bij de Ingalls'.
Hij schonk de meisjes ieder:
een nieuwe glanzende blikken beker
een wit en rood gestreepte pepermuntstok
een kleine hartvormige koek
en een cent!
Voor pa en ma had hij trouwens ook een cadeautje meegenomen: 9 zoete aardappelen.

Pa en ma waren ontroerd en zeiden dat het te veel was.
Iedere keer als ik dit hoofdstuk lees, ben ik ook ontroerd. De liefde en de moed die mr. Edwards opbracht om de meisjes en de ouders een onvergetelijke kerstmis te bezorgen is zo warm!
En als je dit dan leest, denk ik altijd, wat waren zij ontzettend blij met kleine dingetjes. Wat zijn wij dan verwend, hè?
Afbeelding
Afbeelding

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 21-12-2013 18:43

Is het de bedoeling dat het in de juiste volgorde gaat?

Ik weet nog (deels) wat ze kregen in DeSmet.
Voor Pa kochten ze met gespaard geld en wat geld van Ma een set mooie, blauwe bretels.

Verder weet ik niet precies wat ze wanneer kregen, maar ik weet ook nog:

De kerstpaarden in "het kleine huis aan de rivier"
In de Lange Winter hadden ze mooie dingen voor elkaar gemaakt. Een geborduurd fotolijstje, een haarzakje (heb me altijd afgevraagd wat dat nu precies is..), een mooie schort voor Ma en Laura.

Voor het eerste kerstfeest van Almanzo en Laura kochten ze het servies waar de broodschaal bij hoort.
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 22-12-2013 11:20

Ik weet niet of dat de bedoeling was, maar voor mijzelf vind ik dat overzichtelijker, vandaar dat ik het wel in volgorde schrijf. :wink:
Ik zal hier schrijven hoe het in deel 3 "Het kleine huis aan de rivier" verder gaat, maar laat dit jullie aub niet weerhouden om ook te vertellen wat je weet uit de boeken of van de tv. :lol:

Het is kerstmis 1874, Laura is 7 jaar en woont inmiddels met haar ouders en zusjes in Plum Creek, een gehucht nabij Walnut Grove.
Laura vreest dat de kerstman neit kan komen want ze wonen in een uitgegraven huis in de oever van het riviertje en hebben geen schoorsteen. Hoe komt de kerstman nu binnen?
Ma vindt dat Laura en Mary nu groot genoeg zijn om te weten wat kerstmis nu echt betekent: een ander gelukkig willen maken.
Nu beseffen de meisjes dat er geen kerstcadeaus komen, maar dat ze pa heel gelukkig maken door met zijn allen paarden voor kerstmis te wensen.
De meisjes mogen voor Carrie een knopenketting rijgen en die laten ze de avond voor kerstmis in het kleine opgehangen kousje van Carrie glijden.
Pa vroeg waarom de grote meisjes hun kousen niet ophingen. Maar ze zouden toch kerstpaarden krijgen? Misschien wel, zei pa, maar kinderen hangen toch altijd hun kousen op.
De andere dag zaten er wel 6 stukken suikergoed in een zakje in hun kousen en in de stal stonden ipv. de 2 ossen 2 roodbruine paarden!
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 22-12-2013 11:25

Iedereen mag reageren en schrijven zoals die wil!
Als iemand alles iets over een kerst van de tvserie wil schrijven is dat ook prima!
Gewoon een gezellig topic over Laura's kerstkadootjes.
Boek of tvserie of film of chronologische volgorde, maakt allemaal niks uit. :wink:

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 22-12-2013 13:02

Vervolg deel 3:

Het is inmiddels kerstmis 1875 en Laura is 8 jaar.
Op een doordeweekse dag gaat het gezin Ingalls onverwachts 's avonds naar de stad. Ze waren die middag, ook al was het geen zaterdag, ook al in bad geweest, dus Laura begreep er niets meer van. Er was een verrassing en de meisjes mochten geen vragen stellen.
Na een vroeg avondeten reed pa met zijn gezin door de grote, donkere, koude stilte. Plotseking hoorden ze een lieflijk geluid: de nieuwe kerkklok luidde. Ze reden door de stille, donkere stad, maar zagen plotseling de kerk vol licht; uit alle ramen en deuren stroomde het licht naar buiten.
Toen ze naar binnen gingen, viel Laura's mond open van verbazing. Voor de overvolle banken stond een boom! Waar 's zomers bladeren hingen, hingen nu strikken en slingers en daartussen allemaal zakjes van roze gaas en cadeaus. Onder en tegen de boom stond nog veel meer moois.
Afbeelding
Na het zingen werden de dingen één voor één van de boom gehaald en werden er namen opgelezen. Alle cadeaus werden langs de banken uitgereikt aan de mensen waarvfoor ze bestemd waren.
Laura kreeg heel mooie cadeaus:
een roze netje waarin suikergoed zat een een grote bol gepofte mais
rode wanten
een glanzend wit porseleinen sieradendoosje
en een bonten schouderjasje met mof.
Wat was dit een gelukkig kestfeest.
Afbeelding

Plaats reactie