Leven zoals in Het Kleine Huis

Alles over het Kleine Huis op de Prairie wat je niet in de andere boards kwijt kan.
Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 20-07-2014 22:08

Geven

Iedere keer als ik een artikel moet verzinnen om hier te plaatsen, blader ik even door het boek en toen ik van de week door 'Het Kleine Huis Aan De Rivier' bladerde, viel mijn oog op het hoofdstuk 'De verrassing'. En ik dacht, dat ga ik behandelen.

"Iedereen stond op om te zingen en Laura stond ook op, maar zij kon niet zingen. Er wilde geen geluid komen uit haar keel. Op de hele wereld kon er geen winkel bestaan die zo mooi was om naar te kijken als naar deze boom. Na het zingen begonnen meneer Tower en meneer Beadle dingen uit de boom te halen en namen op te noemen. Mevrouw Tower en Mevrouw Beadle brachten deze dingen naar de banken en gaven ze aan de persoon wiens naam erop stond. Elk ding dat uit de boom kwam was een kerstcadeau voor iemand!

Mevrouw Tower stond te lachen, terwijl ze een klein bonten schoudermanteltje en mof vasthield. "Voor mij?", zei Laura. "Voor mij?" "Toen verdween alles naar de achtergrond, terwijl zij met beide armen het zachte bont omarmde. Zij omarmde het heel stevig, nog niet helemaal gelovend dat ze echt voor haar waren, dat zijde-zachte kleine bruine schoudermanteltje en de mof

"Wat zeg je dan, Laura?", vroeg Ma, maar dominee Alden zei: "Dat is niet nodig. Zoals haar ogen schijnen, zegt mij al genoeg."
~ Het kleine huis aan de rivier.

Ik hou ervan om dit hoofdstuk te herlezen. Die kerstboom, waar cadeaus aan hingen of tegenaan stonden. Cadeaus, die aan de verraste inwoners werden geschonken. Cadeaus die zij van vreemde mensen ontvingen. En de cadeaus die men kreeg waren dingen die men nodig had of goed kon gebruiken. Niets groots; juist kleine cadeautjes, die een groot verschil in hun leven maakten.

Afbeelding

In onze beschaafde, westerse wereld kunnen wij het ons bijna niet voorstellen dat er mensen zijn die geen kerstcadeaus kunnen betalen, en dat er kinderen zijn die met kerstmis niets krijgen. Want ook al is je salaris nog zo karig, je probeert toch altijd nog iets van kerstmis te maken.
Maar neem nu de mensen die geen werk meer hebben en misschien al jaren van de bijstand moeten leven. Die echt geen geld hebben voor extraatjes en die afhankelijk zijn van de voedselbank om met kerstmis toch een volwaardig kerstmaal op tafel te zetten.
Zullen zij met kerstmis kleine cadeautjes hebben voor hun kinderen? Zullen de kerken tegenwoordig deze mensen nog gedenken?
Eigenlijk hoor ik hier nooit iets over, maar stel nu dat je wilt helpen, maar zelf om wat voor reden dan ook niet naar de stad kunt om kerstcadeaus te kopen, of veel geld kan spenderen. Hoe zou je dan kunnen helpen?
Ik heb hier goed over nagedacht en ben tot de conclusie gekomen dat je best wel veel cadeautjes kunt bedenken die niet veel geld hoeven te kosten en waar je anderen toch gelukkig mee kunt maken.

Dus stel nu dat ik in de tijd van de Ingalls' had geleefd en dat er bij ons in de kerk een verzoek kwam tot het geven van spulletjes die gemeenteleden van een kerk ergens anders in het land goed kunnen gebruiken. Wat zou ik dan voor deze mensen kunnen betekenen?

Ik knutsel graag, dus ik zou bijvoorbeeld voor kleine kinderen figuurtjes uit hout kunnen zagen, deze verven, waarna zij iets moois hebben om op hun kamertje te hangen.
Afbeelding

Ik zou voor de dames een jurkje kunnen maken van een theedoeken, twee pannenlappen en twee washandjes. Als zij het niets vinden, kunnen zij het uit elkaar halen en dan de spulletjes in de keuken gaan gebruiken.
Afbeelding

Ik zou bloempotten kunnen verven en deze met mooie servetten kunnen beplakken. Een mooie kerstroos erin en men heeft weer iets moois voor op tafel.
Afbeelding

Ik zou weer een lapje kunnen gaan borduren met lieve kerstpatroontjes en deze bijvoorbeeld op een rood of donkergroen gastendoekje kunnen naaien. Iets moois voor op het toilet.
Afbeelding

Ik bak graag, dus ik zou een mand kunnen maken met daarin een heerlijke versgebakken cake, een appeltaart, en een versgebakken krentenbrood. Ik zou er een pot eigengemaakte bramenjam bij stoppen en een pakje roomboter, een pak koffie, een pakje thee en een pak jus d' orange. Als verrassing zou ik er nog een dikke kaars bij kunnen stoppen die ik heb afgeplakt met een mooi kerstservet.

Voor de heren zou ik kleding die mijn echtgenoot te klein/te groot geworden is goed nalopen, goed wassen/reinigen en keurig kunnen inpakken als kerstcadeau. Denk aan kostuums, overhemden, pantalons, truien.

Ik zou boeken die ik niet 1-2-3 zelf wil behouden kunnen schenken. Of tijdschriften die ik het hele jaar gespaard heb, zoals de Libelle, kunnen geven.

Enzovoorts, enzovoorts.

Jullie zien dus, mocht er in de buurt een oproep komen tot het geven van cadeaus voor arme mensen, denk dan aan dit bericht een aan hoe het toendertijd bij de familie Ingalls ging en gedenk deze mensen. Het kost ons praktisch niets en zij hebben er misschien een heerlijk kerstfeest door.
Laatst gewijzigd door Halfpint op 31-05-2023 07:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 03-08-2014 23:04

We gaan verder met deel 4: De grote hoeve.

Afbeelding

Bakdag.

Als ik heel eerlijk ben, moet ik zeggen dat De grote hoeve/Farmer boy lange tijd mijn minst favoriete deel is geweest uit de Kleine Huis serie. Ik heb de boekenserie heel vaak herlezen, maar sloeg dit boek dan bijna altijd over. Maar op een gegeven moment herlas ik de serie weer eens en proefde toen plotseling de warmte die Laura Ingalls Wilder had gelegd in het beschrijven van een jaar uit het leven van de 9-jarige Almanzo.
Hieronder volgt een lief stukje:

"Het was zaterdagavond. Moeder had de hele dag gebakken, en toen Almanzo de melkemmers uit de keuken kwam halen, was ze nog met de oliebollen bezig. In de hele keuken hing hun warme, bruine geur, de tarwegeur van vers brood, de kruidige geur van koekjes, en de sappige geur van vruchtentaart.
Almanzo nam de dikste oliebol uit de kom en beet het knapperige randje eraf. Moeder rolde het goudgele deeg uit; ze sneed er lange repen van, en de repen werden uitgerold en opgevouwen en in elkaar gedraaid. Haar vingers volgen heen en weer; je zag ze bijna niet. Het was of de repen zich onder haar handen als vanzelf in elkaar draaiden en in de grote koperen pan met kokend heet vet sprongen.
Plof! zakten ze naar de bodem, terwijl de luchtbellen omhoog kwamen. Daarna doken ze weer snel omhoog, om te blijven drijven en langzaam op te zwellen. tot ze zichzelf omkeerden, waardoor hun bleekgouden ruggen in het vet gleden en hun dikke bruine buiken eruit kwamen steken."
~ De grote hoeve pag. 51


(Even tussen haakjes, in het Engelstalige boek Farmer boy schrijft LIW doughnuts, wat in de Nederlandse boeken vertaald is als oliebollen. Maar altijd als ik dit las, dacht ik, wat raar, oliebollen die je kneedt, uitrolt en opvouwt? Als wij oliebollen bakken is het oliebollendeeg altijd vloeibaar! De Nederlandse vertaling van doughnuts, donuts, is beter te begrijpen.)


Moeder Wilder heeft dus de zaterdag als bakdag.
Ik vind dit toch zo gezellig klinken, want ik ben ook opgegroeid met een bakdag. Vroeger, toen ik nog klein was, bakte mijn moeder ook altijd op zaterdag; eerst in een klein, draagbaar elektrisch oventje totdat zij begin zestiger jaren een gasfornuis kreeg. Voordat zij trouwde, werkte mijn moeder op een banketafdeling, dus jullie begrijpen wel dat zij heel goed taarten en koekjes kon bakken. Dat heeft zij vanzelfsprekend aan haar dochters doorgegeven en ik moet zeggen, ik heb haar liefde voor het bakken van haar overgenomen; ik geniet ook iedere keer weer van het bakken. Ik bak ook bijna altijd op zaterdag, behalve als ik plaatcake of appeltaart bak, want ik vind dit gebak vaker altijd lekkerder smaken als het een dag oud is, want dan zijn de kruiden of specerijen beter ingetrokken. Met verjaardagen/feestjes en feestdagen wijk ik vanzelfsprekend van de zaterdag of vrijdag af, dat mag duidelijk zijn.

Als je nu zelf nog nooit een bakdag hebt gehad, zal ik je hier uitleggen hoe ik te werk ga.
In de loop van de week ga ik bedenken wat ik voor het weekend zal gaan bakken en ik kijk dan van tevoren of er spullen nodig zijn, die ik eventueel nog moet gaan kopen.
Ik zet de avond voor het bakken alle levensmiddelen al klaar, want de ervaring leert dat bijvoorbeeld boter op kamertemperatuur beter te verwerken is dan koude boter en dat rozijnen die je een nachtje te wellen hebt gezet, veel groter en lekkerder zijn dan rozijnen die je maar een uurtje te wellen hebt gezet.

Ik zet/leg op de bakdag 's morgens alle apparatuur klaar, zoals de mixer, de bakblikken, de gardes, de mengkommen, etc., want er is niets zo vervelend om als je druk bezig bent met bijvoorbeeld het deeg te kneden van de appeltaart, een kastje te moeten openen met je vieze handen, om een kopje/bordje/lepel of iets dergelijks te pakken. Als ik klaar ben met de huishouding ga ik lekker aan het bakken beginnen.
Ik hou me altijd heel strikt aan het recept, want het resultaat van een lekkere taart luistert heel nauw qua gewichten. En ik doe ook altijd alles op volgorde, zodat ik echt niets kan vergeten toe te voegen. Als er iets moet rijzen of afkoelen in de koelkast was ik de inmiddels gebruikte spullen af, want ik hou van een schone, lege aanrecht. Dat werkt voor mij veel prettiger.

Als ik appeltaart bak, verdubbel ik het recept en bak ik er meestal twee tegelijk evenals bij cakes. Het is even iets meer werk, maar de baktijd blijft hetzelfde en dan is het dus economischer om er twee tegelijk te bakken, plus, je hebt dan altijd lekkers op voorraad, want nadat de extra taart is afgekoeld, vries ik deze direct in. Altijd fijn bij onverwacht bezoek.

Van te voren heb ik de oven op de gewenste temperatuur gezet en zodra die afgeslagen is, gaat de taart in wording de oven in. Ik stel mijn kookwekker in op de juiste tijd en ga de keuken weer aan kant maken. Inmiddels begint het in de keuken heerlijk te ruiken en zie ik door het glas in mijn ovendeur de taart rijzen. Ik ga genieten van een lekker kopje thee, rust even uit en lees de krant door, totdat de kookwekker gaat. Even testen of de taart/cake/koek goed is door er een satéprikker in te steken die er droog moet uitkomen. Zo ja, gaat de oven uit, zo niet, nog vijf minuten op iets lagere stand.
Dan haal ik de taart uit de oven en laat hem op een dikke broodplank afkoelen. Eenmaal koud schuif ik de taart op een taartschaal. Indien nodig ga ik de taarten versieren met marsepein, slagroom, snoepdecoraties en dergelijke. En daarna moet ik me beheersen tot tot we de taart kunnen gaan opeten.

Een bakdag neemt veel tijd in beslag, maar ik heb het er altijd graag voor over. Ik vind het gezellig, het huis ruikt altijd zo heerlijk en iedereen geniet altijd van mijn eigengemaakte taarten.
Ik geloof echter dat men tegenwoordig niet veel meer bakt. Van al mijn vriendinnen ben ik de enige die zelf altijd bakt. Zij halen liever alles bij de bakker.
Maar ....................., de bakgenen zijn doorgegeven hoor. Mijn dochter bakt net zo graag en vaak als haar oma en moeder en ik moet zeggen, ze kan het heerlijk!

Hoe is dat bij jullie? Hebben jullie een bakdag? als je dit niet hebt, is het dan iets dat je graag zou willen gaan doen? Of wat weerhoudt je juist?
Afbeelding

Juud
Berichten: 529
Lid geworden op: 28-08-2011 20:03

Bericht door Juud » 07-08-2014 19:42

Ik hou zelf erg van bakken, maar doe het eigenlijk niet zo vaak. Dit is met name vanwege tijdgebrek. In Engeland ben ik eigenlijk altijd op de universiteit, in de bibliotheek of bij vrienden en dan heb ik thuis niet veel tijd meer. Ik heb wel al een paar keer brood gebakken en ik heb een keer een carrot cake gemaakt, maar altijd in weekenden wanneer ik niet veel te doen had (wat niet vaak voorkomt). Ik wil het wel graag meer gaan doen; ik heb een apart mapje op mijn laptop met recepten en daar staan nu al zo'n 40 cakes in die ik nog nooit gemaakt heb.
Een paar jaar geleden hadden we wel altijd een bakdag (altijd zaterdag of zondag) waarin er wel iets gebakken werd. Dit is op een gegeven moment gestopt, wat jammer genoeg waarschijnlijk weer aan tijdgebrek lag. Het is wel jammer dat ik er niet altijd tijd voor heb, want zelfgebakken brood en cake is natuurlijk veel lekkerder dan uit de winkel.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 10-08-2014 11:06

Onderhandelen.

"Hoeveel moet je ervoor hebben?", vroeg de stalhouder.
"Twee en een kwart dollar de baal", zei Almanzo.
"Dat betaal ik niet", zei de stalhouder. "Dat is het niet waard."
"Wat zou u een redelijke prijs vinden?", vroeg Almanzo.
"Geen cent meer dan twee dollar", zei de stalhouder.
"Best, dan neem ik twee dollar", zei Almanzo gauw.
De stalhouder keek naar vader, en toen duwde hij zijn hoed achterover en vroeg Almanzo waarom hij begonnen was met twee en een kwart dollar te vragen.
"Koopt u het voor twee dollar?", vroeg Almanzo. De stalhouder zei van ja.
"Kijk", zei Almanzo, "ik heb twee en een kwart gevraagd, want als ik twee gevraagd had, zou u me maar één en driekwart betaald hebben."
De stalhouder lachte en zei tegen vader: Dat is een pientere, die jongen van jou.
" ~ De grote hoeve/Farmer Boy pag.212

Onderhandelen over de prijs.
Hier in Nederland of de westerse wereld kennen wij dit niet (of je zou zelf handelaar/ondernemer moeten zijn; in de winkels en op de markt betalen wij gewoon de gevraagde prijs). maar in de Arabische en Afrikaanse en oosterse wereld is het heel normaal om over de prijs te onderhandelen. Toen ik dit voor het eerst in 1982 in Tunesië meemaakte, vond ik dit eng en geneerde me om te onderhandelen. Onze gids vertelde echter dat men het als een belediging zag als je direct de gevraagde prijs betaalde; alsof je het niet waard vond om zaken te doen met hen. Ik ben over die gène heen gegroeid en kan al jarenlang goed onderhandelen over de gevraagde prijzen. Soms lukt het me niet om het artikel te kopen voor de prijs die ik in mijn hoofd heb en ga dan weer verder; ik hoef niet voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten, maar ik wil ook niet meer moeten betalen dan wat ik het waard vind. Het zijn namelijk altijd artikelen die ik niet echt nodig heb, zoals bijvoorbeeld tassen of slippers, etc..

Het kan geen kwaad om te onderhandelen, want als de verkoper niet akkoord gaat met het lagere bod, zegt hij dat wel en verkoopt hij het artikel niet. Het onderhandelen hoef je niet alleen op een (rommel)markt toe te passen, je kunt het ook proberen bij het kopen van veel andere dingen, denk bijvoorbeeld bij de aanschaf van een nieuwe auto, bij het kopen van nieuwe meubels, als je een hotelkamer huurt, of als je korting vraagt in de winkel waar je je nieuwe wasmachine of iets dergelijks koopt. Vragen staat vrij en je weet nooit of men akkoord gaat, maar niet geschoten is altijd mis, niet dan?

Een goede vuistregel is om laag te beginnen en als men dan niet akkoord gaat, onderhandel je over de prijs die je bereid bent te betalen. Voorbeeld: je wilt een tweedehands auto kopen en de vraagprijs is €5000. Je had zelf in gedachten niet meer dan €4500 voor die auto te willen betalen. Start met de vraag of ze akkoord gaan met €4000. Indien zij niet akkoord gaan, onderhandel je verder over de prijs tot €4500. Als zij niet willen onderhandelen en als jij niet meer wilt of kunt betalen dan €4500, loop je weg. Er zijn nog wel meer auto's.

Weet dus hoeveel je bereid bent te betalen (en hoeveel het artikel werkelijk waard is) voordat je begint te onderhandelen. Want zonder een afgesproken limiet betaal je al gauw meer dan je eigenlijk wilde.

Dus even kortsluitend:
Weet wat je wilt betalen voor het artikel.
Start lager dan wat je uiteindelijk echt wilt betalen.
Wees er op voorbereid dat het niets wordt.
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 11-08-2014 20:56

Tevredenheid = Zuinigheid.

Toen ik het hoofdstuk "Winteravond" in De grote hoeve las en het bij behorende plaatje zag, kreeg ik plotseling zo'n weemoedig verlangen naar vroeger.

"Ze gingen genoeglijk bij de grote kachel in de wand van de eetkamer zitten. De achterkant van de kachel stond in de zitkamer, waar niemand kwam tenzij er visite was. Het was een heerlijke kachel; hij verwarmde de eetkamer en de zitkamer, en de schoorsteen verwarmde de slaapkamers boven en het hele bovenstuk was een oven.
Royal opende de ijzeren deur, en met een pook stootte hij de verkoolde houtblokken uit elkaar, tot hij een laag vurige kooltjes had. Hij deed drie handenvol mais in de grote ijzeren poffer, en schudde hem heen en weer boven de kooltjes. al gauw plofte er een maiskorrel open, toen weer een, en toen een stuk of wat tegelijk, en opeens barstten de honderden, kleine, puntige korrels met geweld open.
Toen de diepe kom boordevol donzigwitte, gepofte maiskorrels was, goot Alice er gesmolten boter overheen, en daarna roerde ze ze door elkaar en strooide ze er wat zout over. Ze waren warm en knapperig, bros, en heerlijk doortrokken van boter en zout, en iedereen mocht er zoveel van eten als hij lustte.
Moeder breide, terwijl ze schommelde in de schommelstoel met de hoge rug. Vader schaafde een nieuwe bijlsteel zorgvuldig bij met een stukje gebroken glas. Royal sneed een ketting van kleine schakels uit een glad stuk dennenhout en Alice zat op haar kussen te borduren. Enze aten gepofte mais en appels, en ze dronken appelsap, behalve Eliza Jane. Eliza Jane las hardop het nieuws voor uit het New Yorkse weekblad."
- De grote hoeve pag. 25-26
Afbeelding


Een knus, gelukkig gezin, met zijn allen in de woonkamer, lekkers oppeuzelend terwijl iedereen doet wat hij/zij leuk vindt. Misschien denken jullie nu dat ik niet goed bij mijn hoofd ben; zoiets gebeurt tegenwoordig niet meer!
Maar zo hadden wij het vroeger thuis ook altijd en in mijn eigen gezin heb ik ook altijd geprobeerd het 's avonds knus te maken, zeer zeker in de herfst/winter, als het vroeg donker werd, de gordijnen dicht gingen en de schemerlampjes en kaarsjes aan.
In de huidige tijd zou je het misschien zo moeten lezen:

"Royal haalde een zak chips uit de voorraadkast. Moeder keek samen met vader in de woonkamer naar het televisieprogramma "Holland 's got talent". Almanzo pakte zijn gameboy en liet zich op de bank vallen. Alice was op haar laptop bezig, waar ze online aan het winkelen was en Eliza Jane was aan het surfen op Facebook via haar iPhone."

Och, misschien overdrijf ik een beetje, maar jullie begrijpen wat ik bedoel, hè? Wat als we nu de extra dingetjes eens weglaten en kijken naar de dingen die ik heb aangehaald in bovenstaande alinea versus de dingen uit het boek, financieel gezien. (tegen de huidige prijzen)

spullen gebruikt volgens De grote hoeve:
Popcorn ~ 0.25
Boter ~ 0.10
Zout ~ een paar centen
Appels ~ 2 euro
Wol ~ 3 euro (alhoewel ik vermoed dat moeder wol gebruikte van haar eigen schapen)
Stukje gebroken glas ~ ik hoop dat Vader dit niet hoefde te betalen
Borduurzij ~ 0.50
Krant ~ 1 euro

Total: 6.85 euro, als we de wol meerekenen.

De spullen van tegenwoordig:
Chips ~ 1,50
TV ~ 450
Laptop ~ 500
Gameboy ~ 150
iPhone ~ 100

Total: 1201,50.

Wat een verschil, hè? Waarom zullen we dan toch de behoefte voelen om zoveel geld te spenderen teneinde "family time" te hebben? Ik denk dat het allemaal draait om tevredenheid.
Ik denk dat tevredenheid een groot deel uitmaakt van matig en zuinig leven. Ik las nergens in de bovenste paragraaf dat er iemand zich verveelde of iets anders wilde. Ze waren allemaal gelukkig met wat ze hadden en met wat ze aan het doen waren. Ze waren zelfs opgewonden over het idee dat ze al die popcorn zouden mogen opeten. Waarom kunnen wij niet meer zo tevreden leven? Dat heeft verschillende redenen; we willen precies hetzelfde kunnen doen als de buren, we winkelen te veel, voelen ons verdrietig als we het een poosje zuinig-aan moeten doen.

We kijken vaak naar onze buren of vrienden; zien dan wat zij hebben en denken dat wij dat misschien ook nodig hebben. (De ene buurman heeft een boot achter in de tuin liggen, de ander een jacuzzi en wat heb jij? Kippen?)
Dan het vele winkelen.Iedere keer als je naar de een of andere winkel gaat zie je dingen die je niet nodig hebt, maar die je dan plotseling wel wilt hebben. (Daarom is het hanteren van een boodschappenlijstje altijd een goed idee)
Zuinig aan moeten doen is niet altijd erg. Maak gebruik van aanbiedingen, gooi geen etensrestjes weg, maar gebruik die de andere dag als extraatje bij de maaltijd, laat de kraan niet onnodig lopen, doe de apparaten uit ipv. ze stand-by te laten staan, etc. etc..
Laatst gewijzigd door Halfpint op 31-05-2023 07:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 13-08-2014 18:43

We gaan verder met deel 5: Het huis aan het Zilvermeer.

Afbeelding

Muskieten

Als het op de prairie genoeg geregend heeft en de lente is vochtig, komen er veel muskieten. Zij zweven rond de plasjes die zijn blijven staan en prikken in je enkels als je tegen de schemering buiten bent. De Ingalls' hadden ook in hevige mate te maken met deze vervelende insecten toen zij hun boerderij aan het Zilvermeer opstarten.

"De dagen waren warm. Er kwamen muskieten uit het Grote Moeras als de zon onderging, en ze zongen de hele nacht hun hoge, felle lied als ze om Ellen (de koe) heen zwermden, haar staken en haar bloed zogen, tot ze tenslotte in een kring rond holde aan haar lijn. Ze vlogen de stal in en staken de paarden, tot ze aan hun halsters trokken, en sloegen. Ze kwamen het huisje binnen en staken iedereen zo erg, dat ze grote bulten kregen op hun gezichten en handen." Aan het Zilvermeer pag. 213

Pa's oplossing voor het muskietenprobleem was een smeulvuur aan te leggen. De muskieten zouden niet door de rook heen vliegen. Hij maakte een smeulende hoop van oud, vochtig gras, waarvan de rook langs de staldeur zou drijven. Hij gebruikte ook roze muskietengaas, dat hij voor de ramen spijkerde en op een deurraam om de muskieten weg te houden.

In plaats van een smeulvuur of muskietengaas/horren kan je ook je eigengemaakte insectenspray maken om muggen/muskieten en andere insecten weg te jagen. Hiervoor heb je maar een paar ingrediënten nodig:

6 druppels pepermunt olie
6 druppels eucalyptus olie
6 druppels tea tree olie
Voeg ongeveer 2 soeplepels amandel- of jojoba-olie toe en vervolgens anderhalve liter water. Goed schudden voor gebruik. Je kunt ook nog een beetje citroensap toevoegen voor extra bescherming.

En dan heb je ook nog het wespenprobleem in de warmere maanden. Ik hou er niet van om chemische middelen te spuiten in het huis, maar het lijkt net of de wespen toch altijd een gaatje vinden om binnen te komen. In plaats van een spray te gebruiken, zou je deze wespenval kunnen maken:
Doe een beetje appelsap in een oude plastic fles.
Zet die fles op een apart plekje.
De wesp gaat de fles binnen, maar kan er niet meer uit!
(Ik hoop dat dit werkt, het lijkt me zo'n eenvoudig idee!)

Maak jij weleens je eigengemaakte insectenspray? Werkt het? Heeft één van jullie al eens een wespenval gebruikt? Of hebben jullie horren?
Laatst gewijzigd door Halfpint op 31-05-2023 07:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 13-08-2014 19:00

Over onderhandelen weet ik niet zo veel. In de Zuid-Europese landen schijn je het vaak wel te kunnen doen, maar het zit niet zo in onze Noord-Europese cultuur.

Tevredenheid. Tja, daar ben ik het met je eens dat men vroeger zichzelf met veel minder kan vermaken. De mensen lijken tegenwoordig allemaal zo materialistisch. Na twee jaar moet er al weer een nieuwe telefoon komen omdat de oude verouderd is. Zich vermaken met spelletjes of iets dergelijks gebeurt nauwelijks meer. Ikzelf ben daar ook een goed voorbeeld van hoor. Ik blijf maar boeken kopen ondanks dat ik er genoeg heb. Ik ben heel koop-verslaafd. Maar eigenlijk als ik lees over vroeger of over hoe het is in armere landen (of landen waar meer tevredenheid heerst), dan voel ik wel een soort verlangen in me om ook gewoon simpel te leven en met weinig tevreden te zijn. Dat kan natuurlijk hier net zo goed, maar het lijkt zo idyllisch ergens anders. Ik wil in elk geval gaan proberen meer zelf te knutselen (zoals jij eerder ook al die post had over die ornamentjes enzo). Ik ben aan het leren breien en houd van kerstknutselen!

Wespen en muggen: ik ben er enigszins allergisch voor, dus ik moet me wel weren. Voor muggen gebruik ik voornamelijk een klamboe, geen zelfgemaakte dingen, maar voor wespen hebben wij inderdaad wel eens zo'n fles gehad en dat werkt ook wel echt, maar je moet ook zorgen dat de rand goed besuikert is, anders komen ze er überhaupt niet op af. Dus gewoon suikerwater maken en dan de bovenrand nat en die in het suiker dopen.

Ik moet zeggen dat ik dit jaar nog maar weinig last gehad heb van wespen!

Gast

Bericht door Gast » 14-08-2014 13:16

Tsja middeltjes tegen insecten.
Wij hebben wel horren. Ook heeft oudste die allergisch is voor muggensteken een citroengeranium op zijn kamer en heeft hij citronella.

Als wij op vakantie zijn bij het water heb ik altijd zo'n insmeerding mee, zo'n soort Autan.

Maar in de tijd van de Ingalls dat je van muskieten malaria kon oplopen en ze niet tegen kon houden, brr, ben blij dat ik dat niet meemaak.

Overigens zou ik het recept niet uitproberen omdat tea tree olie erg gevaarlijk kan zijn voor huisdieren.

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 19-08-2014 17:32

Bomen

Bij het doorbladeren kwam ik het gedeelte tegen over de bomen. Wij kunnen het ons amper voorstellen, want in Nederland zijn er praktisch geen kale, uitgestrekte grasvlaktes, maar op de prairie zijn maar weinig bomen.

"Ik wilde zo graag bomen zien", legde Carrie uit.
"Ik neem het haar niet kwalijk", zei Ma, "Ik zou zelf ook graag weer een paar bomen zien. Ze zouden mijn ogen rust geven na al die prairie zonder een enkele boom. Er is geen struik te zien in de hele omtrek."
"De streek krijgt overal bomen", zei Pa. "Vergeet niet, dat Uncle Sam daaraan gedacht heeft. Op elke nieuwe sectie is één bomenstuk, en de bewoners daarvan moeten vier hectare bomen planten op elk bomenstuk. Over vier of vijf jaar zul je overal waar je kijkt bomen zien."
"Dan ga ik naar alle kanten tegelijk kijken", zei Ma glimlachend."Er is in de zomer niets wat meer rust geeft dan schaduwbosjes, en ze zullen bovendien de wind breken."
~ Het kleine huis aan het Zilvermeer pag. 202

Bomen zijn heel belangrijk, ongeacht waar je woont. Zij geven ons zuurstof, het zijn windbrekers, zij schenken ons schaduwplekken, zij zijn leveranciers van hout om vuur te maken, zij leveren ons hout voor meubelstukken, de boomschors is geschikt voor boomschorsschilvers, enzovoort, enzovoort.

Wij hebben een grote tuin, met heel veel bomen en mijn lievelingsboom is de grote kastanjeboom in de tuin achter de keuken. A Hij bloeit zo mooi in de lente; met al die kaarsen, B In het najaar geeft hij ons tamme kastanjes, en C Hij schenkt ons een heerlijke, natuurlijke schaduwplek tijdens hete zomerdagen.
Ik ben ook heel blij met een heel grote kerstboom bij de keuken. Die plantte ik ooit (in 1997) als heel klein boompje dat tijdens de kerstdagen versierd tussen twee ramen had gestaan. Deze boom is nu zo groot dat hij boven het dak uitsteekt!
En in de voortuin hebben wij een toverhazelaar staan, die bijna altijd al na kerstmis in bloei staat en dat is zo mooi, want dan is de wereld kaal en deze boom bloeit dan juist prachtig met gele, heerlijk geurend bloemen.

Hebben jullie veel bomen in de tuin staan? Begrijpen jullie dat gevoel van ma en Carrie of willen jullie juist geen bomen in de tuin?
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 21-08-2014 22:23

Heerlijk ik hou héél erg van bomen en bos. In onze tuin stond één boom maar die is helaas doodgegaan en moesten we omhakken. Gelukkig staan er achter de schutting wel bomen en kunnen we die goed zien. Ik hou ook van weidse polder of het strand maar een boom geeft zo mooi de seizoenen weer.

Plaats reactie