Leven zoals in Het Kleine Huis

Alles over het Kleine Huis op de Prairie wat je niet in de andere boards kwijt kan.
Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 21-10-2014 16:49

Men moet het nemen zoals het komt.

Pa zei: "Het schijnt dat we een bepaalde hoeveelheid slecht weer moeten hebben. als we het 's winters niet als sneeuwstormen krijgen, krijgen we het 's zomers als windhozen en onweersbuien. "
"We kunnen er niets aan doen, we moeten ze dus nemen zoals ze komen", zei Ma
. - Een huis voor Laura/These Happy Golden Years pagina 157


De winter van 2013/2014 was heel zacht met praktisch geen winterse buien en maar weinig vorstperiodes. Tijdens de lente beleefden we al zomerse dagen, in de zomer hebben we schitterend weer gehad (met uitzondering van de koudeperiode in augustus, toen het wel herfst leek) en de herfst is ook weer heel zacht begonnen, met ook alweer zomerse dagen ertussen. Het is nu de tweede helft van oktober en nu pas beginnen de herfststormen en de regenbuien.
Als er één ding is waar men geen controle over heeft, is het wel het weer. Je moet het dus nemen zoals het komt!

Dat wil niet zeggen dat we maar gewoon moeten gaan zitten en kijken wat er gebeurt, nee, we kunnen natuurlijk zoveel mogelijk voorbereidingen treffen als we kunnen:
# Je kunt ervoor zorgen dat je voldoende boodschappen in huis hebt, zodat je tijdens stormen of stortbuien niet naar buiten hoeft.
# Check van tevoren of de dakpannen goed vastliggen, zodat er geen ongelukken kunnen komen door rondvliegende dakpannen.
# Maak dat je van tevoren je dakgoten hebt schoongemaakt, zodat je geen lekkages kunt krijgen.
# Bevestig tochtstrips op kieren, zodat er geen kou/wind het huis kan binnenkomen.
# Veeg de bladeren aan, zodat je daarover niet kunt uitglijden.
# Zorg dat je kaarsen of waxinelichtjes bij de hand hebt voor het geval de stroom uitvalt.

Zijn jullie klaar voor de herfststormen of de winterse buien die misschien gaan komen of laten jullie alles aan het toeval over? Vinden jullie de herfststormen en de winterse buien onprettig of nemen jullie het zoals het komt?
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 21-10-2014 20:32

Wij zijn idd gedeeltelijk voorbereid!
Er liggen standaard waxinelichtjes en een aansteker onder handbereik!

Ik veeg elke dag de bladeren voor mijn voordeur weg, maar we wonen qua wind precies zo dat er binnen 5 minuten alweer wat ligt!

Verder heb ik geen noodrantsoen, maar ik heb altijd redelijk wat in de voorraadkast. gelukkig gebeurt het in Nederland nauwelijks dat je meer dan 1 dag de deur niet uit kan!
het is mij maar ix in ijn leven overkomen dat we 3 dagen vastzaten en dat was in de barre winter van 1979 waarin veel mensen in Noord Nederland raakten ingesneeuwd.

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 22-10-2014 17:13

Werkelijk nodig hebben.

"Pa zei: "Zou het je schikken om deze week naar de claim te verhuizen, Caroline?"
"Deze week?", zei Ma verrast.
"Het schoolbestuur laat een school zetten op de claim van perry, net ten zuiden van onze zuidgrens", zei Pa. "Alle buren helpen mee met de bouw, maar ze willen mij aannemen om het werk te leiden. We zouden verhuisd moeten zijn voor ik begin, en als we deze week gaan, zal er tijd genoeg zijn om de school af te krijgen voor de eerste april."
"We kunnen gaan op iedere dag die je wilt, Karel", antwoordde Ma.
"Overmorgen dan", zei Pa.
~ Een huis voor Laura/These Happy Golden Years pagina 120


Ik dacht aan deze paragraaf toen ik de woonkamer vandaag een beurt gaf. Wij hebben best wel veel spullen, dus opruimen, stoffen, zuigen en moppen neemt best wel veel tijd in beslag. Tijdens het afstoffen dacht ik toen aan Ma, die dus weer moest verhuizen. Een verhuizing breng veel werk met zich mee: dingen inpakken, dingen schoonmaken, dingen klaarmaken en dan nog de daadwerkelijke verhuizing; het gesleep van al je spullen naar de nieuwe plek en daar alles weer moeten inrichten. Deze paragraaf deed me echter aan iets heel anders denken.

Stel dat wij morgen zouden moeten verhuizen, zou ons dat dan lukken?

Ik denk dat het antwoord van de meeste mensen "Nee" zou zijn. We hebben gewoonweg te veel spullen om alles in één dag te kunnen verhuizen!

Hier hebben we een sterk punt. Als de familie Ingalls nu alles bezat wat men nodig had en in één dag kon verhuizen, hoe komt het dan dat ik dat niet kan? Nou. gewoonweg omdat ik alles heb.............. en nog heel veel meer!

Dat doet me aan nog iets anders denken. Stel dat ik morgen zou moeten verhuizen en dat ik maar één dag zou hebben om dit voor elkaar te krijgen, wat zou ik dan meenemen? Wat is van werkelijk belang in mijn huis om daar te kunnen leven en wat heb ik niet echt nodig?

Ik daag jullie nu uit om eens goed rond te kijken in je huis. Denk aan de dingen die je echt nodig hebt en aan wat eigenlijk alleen maar ruimte in beslag neemt.
Je zou de spullen die je niet echt nodig hebt, kunnen verkopen via Marktplaats, waardoor je niet alleen extra geld in het laatje krijgt, maar ook extra ruimte in je huis die je kunt gebruiken voor iets dat je werkelijk nodig hebt. :wink:
Afbeelding

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 22-10-2014 21:12

Ik denk hier vaak over na als je bedenkt dat er brand zou kunnen uitbreken. Wat redt je echt? Ik weet het wel: mijn dagboeken en de fotoboeken. Dat is zo persoonlijk, zo enorm van mij. Dat vertelt vrijwel mijn hele leven. Die zou ik redden.
En de rest? Dat is materiaal, vervangbaar. Alleen mijn serie Lauraboeken, die is voor mij onvervangbaar, daar zou ik zoveel mogelijk van willen behouden.
Afbeelding

Jane
Berichten: 882
Lid geworden op: 29-08-2011 02:00

Bericht door Jane » 23-10-2014 15:16

Nou ik ben vorig jaar novembaar uitgedaagd 8) ....we zijn toen van een vrij groot huis verhuisd naar een kleinere woning. Na 45 jaar op 1 adres te hebben gewoond en toch echt wel regelmatig op hebben geruimd was het nog een uitzoekerij van jewelste.
Mijn man is een echte verzamelaar van héél veel hobby,s, zelf had ik ook wel het nodige maar dat was te overzien. Heel emotioneel was het dat hij veel op marktplaats heft moeten zetten, ( wel fijn dat het ook goed werd verkocht ) maar toch....van die hele bereklus is de emotionele kant toch wel het zwaarst. Voor mij niet zozeer het materiële maar wel de nieuwe leefomgeving, ik verlang nog vaak terug naar mijn oude ' straatje '.

Juud
Berichten: 529
Lid geworden op: 28-08-2011 20:03

Bericht door Juud » 24-10-2014 01:29

Zelf denk ik dat ik wel in staat zou zijn om morgen te verhuizen, maar dat komt meer omdat ik sowieso heel weinig spullen heb hier die van mijzelf zijn. Ik woon in een gemeubileerd appartement, dus toen ik hier kwam wonen stond er al een bed, een bank, een bureau en een tafel + stoelen. Dit alles hoort bij het pand en mag ik uiteraard niet meenemen. Het zal eerder een gedoe worden om alles op het nieuwe adres opnieuw aan te schaffen! :lol:
Wat ik hier heb qua persoonlijke spullen zijn eigenlijk voor 80% kleding en boeken en dat is nog maar een schijntje van wat ik bij mijn ouders heb liggen. Ik heb heel veel kleding en heel veel boeken. Ik vind het heel erg leuk om boeken te sparen, vooral oudere en bijzondere exemplaren, en op mode en shoppen ben ik ook altijd al dol geweest. Met de jaren stapelt dat zich op en dan krijg je al gauw hele verzamelingen. Met de kerstvakantie, lentevakantie en zomervakantie ben ik altijd thuis en meestal neem ik naargelang de periode dat ik daar ben passende kleding mee en laat de rest dan bij mijn ouders, waardoor ik hier vanwege beperkte bergruimte nooit teveel in 1 keer heb. Ook wat boeken betreft neem ik alleen mee wat van pas kan komen tijdens de modules die ik dat jaar heb.
Als ik van mijn huidige woning naar een andere zou moeten verhuizen, dan denk ik dat ik dat wel kan aangezien ik al niet heel veel spullen heb hier. Het wordt een ander verhaal als het om al mijn bezittingen gaat, ook die nog bij mijn ouders liggen. Ik heb veel spullen van vroeger met emotionele waarde, zoals foto's, knuffels, vroegere verjaardagscadeaus, oude dagboeken, enz. Al die spullen heb ik nooit meer nodig en de herinneringen eraan zitten in mijn hoofd, maar ik vind het toch fijn om nog tastbare dingen te hebben aan vroegere tijden. Ik heb echter niet de behoefte om die spullen mee te nemen naar mijn eigen woning(en). Mijn ouders bewaren het graag, ze hebben genoeg bergruimte ervoor en het ligt daar veilig en bovendien heb ik meerdere keren per jaar om die spullen te bekijken. Ook vind ik het leuk dat er van vorige generaties ook veel bewaard is. We hebben op zolder een doos met familiefoto's die dateren tot in de 18e eeuw. Ook zijn er veel briefwisselingen bewaard van mijn opa en oma van mijn moeders kant en veel boekjes met preken van mijn opa die dominee was. We hebben ook nog generaties aan geboortekaartjes en reacties erop van vele generaties familieleden en nog poeziealbums van mijn oma en dagboekaantekeningen van mijn moeder. Ik vind het zelf toch wel mooi dat we zoveel informatie over onze familie in ons bezit hebben en vind het nog altijd heel leuk om alles te bekijken en door te lezen. Ik heb er ook alle vertrouwen in dat mijn ouders niet zomaar spullen van mij weggooien en mij de tijd geven om dat op den duur zelf uit te zoeken.

Mocht er desnoods een brand uitbreken o.i.d. dan is het voor mij makkelijk: mezelf redden en mijn bovenburen waarschuwen. Mocht er bij mijn ouders brand uitbreken dan is het eerste waar ik aan denk mijn familie en mijn katten en daarna natuurlijk de buren. Om eerlijk te zijn denk ik niet dat ik in zo'n geval ook maar aan enige vorm van materiële spullen zou denken, ook al heeft het nog zoveel waarde; familie en huisdieren zijn toch echt het enige waar ik dan aan zou denken.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 25-10-2014 12:05

Ach jongens, ik zou het van mijn leven niet redden om in één dag te verhuizen. Jullie willen niet weten wat een 'troep' wij achter de schotten op zolder hebben, en alleen de garage en het tuinhuisje staan al boordevol, om maar niet te spreken van ons huis. Maar stel hè, stel dat hier brand uitbreekt, wat zou ik dan pakken?
Daar kan ik heel kort en bondig op antwoorden: de fotoalbums, de films en de plakboeken. Dat is namelijk het leven van mijn kinderen en dat is nooit meer over te doen; dit is heilig voor mij.
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 27-10-2014 18:42

Mooie dingen

"Hij maaide de haver en tarwe weer met zijn oude zeis. Een oogstmachine kostte meer geld dan hij had en hij wilde er geen schulden voor maken. "Zo'n hypotheek op alles wat je hebt om een machine van tweehonderd dollar te kopen en tien procent rente op de schuld betalen, ruïneert een mens", zei hij. "Laten die eigengereide jongens zich maar in de schulden steken voor machines, en al hun land scheuren. Ik laat het gras groeien en houd vee."[/b] ~ Een huis voor Laura/These Happy Golden Years pagina 157


Ik weet zeker dat we deze momenten allemaal wel eens hebben. Je gaat een winkel in om een bepaald artikel te kopen. Als je dit artikel ziet heb je twee keuzes; een mooiere, een leukere, een met meer toeters en bellen, of die ene doodgewone. Welk artikel ga je kopen? Ik vermoed dat je vaak hebt gekozen voor het mooiere/leukere artikel, zelfs als dit artikel duurder was.

Vaak denkt men dat je voor de duurdere versie moet gaan, want die zal wel beter zijn en langer meegaan. Maar het is beter om een artikel te kopen dat je je kan veroorloven.

In sommige gevallen is het beter om geld te sparen voor een duurder artikel. Als het bewezen is dat dit artikel beter is en langer zal meegaan. Dan is het het waard. Maar.....................alleen als je je het kan veroorloven.

Hoe gaan jullie hiermee om? Kopen jullie altijd de duurdere versie of koop je echt alleen maar datgene wat je kan betalen?
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 29-10-2014 12:42

Ik ben klaar met het behandelen van paragrafen uit de Kleine Huis boeken en wil nu verder gaan met andere onderwerpen. Zoals ik al in de aanhef van dit topic had gezegd gaat het in dit topic over: Leven zoals men deed in de tijd van de Ingalls'. Zij haalden eruit wat erin zat, maakten van niets iets!. Ze waren zuinig en vindingrijk. Ik wil dit hier met jullie gaan doen. We gaan leven zoals 'in het kleine huis' en gaan kijken of wij met alledaagse dingen meerdere dingen kunnen doen.

Ik wil gaan beginnen met een doodgewone tube tandpasta. Iedereen heeft het in de douchecel/badkamer staan, en het helpt je bij het schoonhouden van je gebit en je tandvlees.
Maar wisten jullie dat je, net als bij praktisch alle andere dingen, met tandpasta meer kan doen dan alleen maar je gebit onderhouden?

Hieronder vinden jullie een lijst met allerlei dingen die je met tandpasta kunt doen waarvan ik denk dat je er nooit aan had gedacht hier tandpasta voor te gebruiken! Mocht je zelf nog iets willen toevoegen over het gebruik van tandpasta voor iets geheel anders, plaats dan je bericht hieronder.

Wordt vervolgd.
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 31-10-2014 18:12

1. Het helpt tegen de irritatie na een prik/steek van een insect. Smeer de tandpasta op de bijen-, wespen-, of andere insectensteek. Dit maakt dat de zwelling minder hevig wordt en het vermindert de irritatie. Het vermindert namelijk de jeuk.
Afbeelding

Plaats reactie