de fam Ingalls-Wilder en feestdagen

Alles over het Kleine Huis op de Prairie wat je niet in de andere boards kwijt kan.
Plaats reactie
Gast

de fam Ingalls-Wilder en feestdagen

Bericht door Gast » 19-03-2012 19:10

Nu Pasen voor de deur staat, bedacht ik mij ineens dat Pasen niet in de boeken van Het Kleine Huis worden genoemd. tenminste, voor zover ik mij kan herinneren. Ik weet niet hoe het met de tv-serie zit, die heb ik nog steeds niet helemaal bekeken, vandaar dat ik mij hier beperk tot de boeken.
De fam Ingalls was toch een Christelijk gezin en best wel religieus. Maar van andere Christelijke feestdagen dan Kerstmis hoor en lees je weinig tot niets.

We komen wel de niet-Christelijke feestdagen tegen, de Amerikaanse feestdagen zeg maar, zoals:
Thanksgiving
Indepedence-day, the fourth of july
Pilgrimsday

Ook komen we de viering van Nieuwjaarsdag tegen.

Maar geen feestdagen als Pasen, Pinksteren, Hemelvaart enz.
Nu werden ze vroeger misschien niet zo gevierd, maar het zijn en waren voor Christelijke mensen toch wel bijzondere dagen.

Of zou Laura een bedoeling hebben gehad om ze niet te vermelden?

Juud
Berichten: 529
Lid geworden op: 28-08-2011 20:03

Bericht door Juud » 19-03-2012 19:41

Ik heb lang niet alle boeken gelezen, maar als het zo is is het wel vreemd inderdaad. Misschien dat het toentertijd inderdaad niet zo 'groots' werd gevierd of dat er simpelweg geen bijzondere gebeurtenissen zijn gebeurd rond Pasen die Laura in de boeken wilde vermelden.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 19-03-2012 20:13

Ik denk dat het te maken heeft met dat zowel de congregational- als de methodist-kerken een protestantse herkomst heeft. Deze is soberder dan het rooms-katholieke geloof en er wordt (volgens mij) minder aandacht besteed aan feestdagen als Hemelvaart, Pinksteren, pasen.
Mogelijk was er ook minder tijd om allemaal dagen "vrij" te nemen, juist in het seizoen dat er gepland moest worden. Kerst is relatief in de rustige wintertijd, idem voor Thanksgiving en oudjaar. Fourt of july is in de warme zomer, als de gewassen al groeien. (denk aan Farmer Boy, waar Almanzo en familie op 4 juli alle plantjes moesten begieten vanwege de vorst. Iets wat uitzonderlijk was, maar er werd dus ook gewerkt op eigenlijk een vrije dag)
Ik weet trouwens ook alleen wat er in de boeken staat.
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 20-03-2012 23:37

Ik ben hervormd, Mieke, maar ik kan niet zeggen dat ik de feestdagen soberder vier dan iemand die katholiek of streng gereformeerd/gereformeerd etc. is.
Ik ervaar Pasen juist altijd als een heerlijk feest, want wij vieren dan de opstanding van de Here Jezus! Waardoor men als gelovige het eeuwige leven heeft verkregen!
Het was mij ook opgevallen dat in de boeken dit in het geheel niet voorkomt en dat had ik juist pas geleden nog met Rose besproken.Ik denk dat het komt omdat er voor de kinderen Ingalls nog geen eieren- zoeken aan te pas kwam, geen cadeaux zoals met kerstmis, misschien waren er in die tijd nog geen paashazen van chocola of chocolade paaseieren, waardoor het weinig interessant was om het paasfeest te vermelden in haar boeken. Ik weet het in ieder geval ook niet waarom het niet voorkomt, maar in de tv-serie komt het wel één keer voor en wel in de aflevering The Last Farewell: dan heeft Jason Carter allemaal konijntjes en die laat hij aan het eind vrij, om ze veilig te stellen als de boerderij opgeblazen wordt.
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 28-03-2012 13:27

Ik denk dat de christelijke feestdagen niet specifiek katholiek, hervormd of methodistisch zijn oid.
Een feestdag vier je of gedenk je ongeacht op welke manier.
Ik denk eigenlijk niet dat katolieke mensen nu zoveel meer Pasen vieren dan andere geloven.
Dat je weinig vrij kon nemen, dat klopt natuurlijk wel. Ook met Kerst moest bijv het vee toch verzorgd worden.
Maar je kan ook vieren zonder een hele dag vrij te nemen.
Je kan ook vieren zonder heel veel poespas, kijk maar hoe sober Kerst eigenlijk gevierd werd bij de fam Ingalls.
Maar ik dacht dat in een tijd die zo hard was dat je zoveel mogelijk "feestmomenten" zou meenemen, gewoon omdat het leven zonder al moeilijk genoeg was.

Bij de methodistische kerk (in Amerika) is zelfs moederdag een erkende kerkelijke feestdag!

Gast

Bericht door Gast » 28-03-2012 18:11

Als ik nu een boek zou schrijven,vraag ik me ook af of ik Pasen,Hemelvaart en Pinksteren erin zou opnemen hoor. We gaan naar de kerk,zoals op zondag,daar is dus voor een boek niet zoveel bijzonders aan,en op Hemelvaartsdag,2e paasdag,en 2e pinksterdag doen we vaak iets leuks.. Een wandeling in de natuur ofzo. Maar of ik dat in een boek zou opnemen vraag ik me af.

Gast

Bericht door Gast » 28-03-2012 19:31

Maar als je een boek schrijft wat vooral over de gewone dagelijkse dingen gaat, is het dan niet anders? Want juist daarom bedacht ik het me.

Plaats reactie