Leven zoals in Het Kleine Huis

Alles over het Kleine Huis op de Prairie wat je niet in de andere boards kwijt kan.
Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 22-08-2014 20:33

In Laura's dagen was het moeilijk om aan gist te komen. Daarvoor in de plaats maakte men gebruik van een oude manier van gisting om zo het brood en ander deeg te laten rijzen; zoals wij tegenwoordig met gist doen.

"Als jullie geen melk genoeg hebben om zure melk te maken, hoe speel je het dan klaar om zulke heerlijke bisquit te bakken, Laura?", vroeg mevrouw Boost.
"Nou, dan gebruiken we gewoon zuurdeeg", zei Laura.
Mevrouw Boost had nog nooit bisquit met zuurdeeg gemaakt! Het was leuk om het haar te leren. Laura nam de hoeveelheid zuurdeeg, die ze nodig had, deed er soda en zout en meel bij, en rolde het deeg uit op de plank.
"Maar hoe maak je het zure deeg?" vroeg mevrouw Boost.
"Eerst doe je een beetje meel met warm water in een pot en dat laat je staan tot het zuur is", zei ma.
"Als je er dan van gebruikt, moet je er altijd wat van overlaten en wat warm water erbij doen, afdekken met een schone doek en warm wegzetten", zei Laura. "En dan is het altijd klaar voor gebruik als je het nodig hebt."
Het kleine huis aan het Zilvermeer, pag. 149.


Ik bak mijn brood al jaren in een broodbakmachine en gebruik dan altijd zakjes houdbare gistpoeder. Mijn vader (hij was vroeger bakker) daarentegen gebruikt altijd echte stukken gist en hij doet het deeg na het kneden en rijzen in echte broodbakblikken. Hij vindt dat ik me er met een Jantje van Leiden vanaf maak door een broodbakmachine en gistpoeder te gebruiken. Maar ik heb geen zin in een vieze aanrecht en als je echte gist gebruikt, moet dat binnen 10 dagen opgemaakt worden anders wordt het zuur en ik weet niet of ik in die 10 dagen weer zin heb om brood te bakken, vandaar dat ik dus houdbare poedergist koop.

Ik had verleden week weer eens zin om te bakken en na het lezen van bovenstaand gedeelte leek het me nu eens leuk om brood om de manier van Laura en Caroline Ingalls te bakken. Dus ben ik zuurdeeg gaan maken. Het is een leuke manier om gistvrij brood te bakken en als je zuurdeeg maakt wordt er niet alleen zuurmelk gemaakt (een natuurlijk middel om ziekte te voorkomen), het maakt ook dat er goede bacteriën in het brood worden gebakken.

Ik ben gewoon aan het proberen geslagen. Ik had één kopje bloem en één kopje warm water in een weckpot gedaan, dit goed gemixt en er een katoenen zakdoek over heen gelegd die ik met een elastiek om de pot had vastgemaakt. Het zuurdeeg moest natuurlijk wel kunnen ademen, maar ik wilde er geen haren of vliegjes in.
Iedere 12 uur "voedde" ik de 'starter' met een kwart kopje bloem en een kwart kopje water op kamertemperatuur. Ik roerde het steeds goed door elkaar en zette het daarna bij het gasfornuis, want de starter moet op een warme plek staan. Niet dat het gasfornuis de hele dag aan is, maar het is wel een warme plek, doordat er steeds gebruik van wordt gemaakt. Ik bleef dit alles herhalen totdat ik bubbels in de weckpot zag ontstaan.
Ik merkte dat de starter tijdens het gehele proces vloeibaar begon te worden en daarom goot ik het waterige deel aan de bovenkant weg, voordat ik weer bloem of water toevoegde en alles goed mengde. Ik was bang dat het anders te zuur zou worden.
Toen de massa goed bubbelde (na vijf dagen) besloot ik dat de tijd rijp was om ermee te gaan bakken.
Ik nam de helft van het zuurdeeg uit de weckpot en zette de andere helft weer terug om het later op de dag klaar te maken voor het vervolg. Ik deed alle benodigdheden bij elkaar in mijn bakblik, voegde het zuurdeeg toe en liet de broodbakmachine zijn werk doen. Al heel snel begon ik te ruiken dat er gebakken werd, maar het was niet de lekkere baklucht die normaal gesproken in het huis hangt. Het was een heel zurige lucht, echt zo'n gistlucht. Toen de broodbakmachine klaar was en ik het deksel opendeed, zag ik dat het brood heel erg hoog gerezen was, maar toen het brood afgekoeld was en ik het kon snijden bleek het brood niet te smaken. Veel te zuur. Zonde van mijn werk. Ik vroeg mijn vader wat ik fout gedaan kon hebben en het antwoord was dat ik veel te veel zuurdeeg had gebruikt. :cry:
Voor mij dus geen zuurdeeg van Ma Ingalls meer, ik hou me wel bij de houdbare gist uit een zakje. Dan weet ik zeker dat ik lekker brood krijg en het scheelt me ook veel werk, want je bent toch van te voren een week bezig om van de starter zuurdeeg te krijgen.
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 22-08-2014 22:28

ahhh wat jammer dat het niet gelukt is!
ik bak zelf dagelijks brood maar dan idd. met gedroogde gist 8)
in de kleuterklas waar mijn dochter heen gaat na de zomervakantie bakken ze wel zuurdesembrood. ik hou er eerlijk gezegd iet van ik vind het echt te zuur :o hoop maar dat zij het wel lekker vindt :lol:

Gast

Bericht door Gast » 23-08-2014 00:38

Jammer dat het mislukt is Halfpint, maar wel een leuk experiment.
Ik heb ooit in Oostenrijk voor het eerst zuurdesembrood gegeten, maar kan niet zeggen dat ik het lekker vond, integendeel.

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 24-08-2014 18:15

Signalen dat de winter op komst is.

Het is nu eind augustus, de zomer loopt op zijn einde (alhoewel het met die vele stortbuien van de laatste twee weken en de lage temperaturen al wel herfst lijkt) en ik ga beginnen aan deel zes: De lange winter.

Afbeelding.


In het eerste hoofdstuk van het boek treft Pa voorbereidingen voor de winter. Het is herfst, oogsttijd, en Laura helpt hem waar ze maar kan.

"Laura legde haar hand op de muur van het bisamrattenhuis. Het ruwe pleister was heet in de hete wind en de zon, maar binnen de dikke kleimuren, in het donker, moest het koel zijn. Ze vond het prettig te bedenken, dat de bisamratten daar sliepen.
Pa schudde zijn hoofd. "We krijgen een strenge winter", zei hij en hij vond het vooruitzicht niet prettig.
"Waarom, hoe weet u dat?", vroeg Laura verbaasd.
"Hoe kouder de winter wordt, hoe dikker de bisamratten de muren van hun huizen bouwen", vertelde Pa haar. "Ik heb nog nooit zo'n zwaar gebouwd bisamrattenhuis gezien als dit."
Laura keek er nog eens naar. Het was heel stevig en groot. Maar de zon stond te stralen en brandde op haar schouders door het verschoten, dunne katoen, en de hete wind blies; en sterker dan de natte modderlucht van het moeras was de rijpende geur van het gras, dat verdroogde in de hitte. Laura kon zich ijs en sneeuw en bittere kou nauwelijks voorstellen.
~ De lange winter, pagina 13

Ik weet dat het soms moeilijk is om je een ander seizoen voor te stellen dan degene waar je op dat moment in zit. Nu zouden we eigenlijk alleen maar willen dat de stortbuien zouden afnemen en dat de zon weer gaat schijnen. Maar speodig zullen we al willen dat de bladeren gaan vallen en dat de temperatuur gaat zakken. Daarna zullen we uitkijken naar de sneeuw en de ijspegels die aan de dakranden zullen hangen. En daarna zullen we weer naar de regenbuitjes in de lente verlangen en de warmte.

Het is heel eenvoudig om te voorspellen wanneer het zal gaan stormen; je hoeft alleen maar naar de wolken te kijken. Je ziet dan hoe snel zij voortbewegen en dan weet je dan dat er heel spoedig een storm zal losbreken. Er zijn zelfs een paar manieren om te weten hoe zwaar de storm zal zijn (zonder dat je de weersvoorspelling hebt gehoord): kijk naar de koeien in een weiland of zij rustig in het gras blijven liggen, of dat zij een veilige plek zoeken. Als er een storm komt en zij blijven kalmpjes gras grazen, hoef je je geen zorgen te maken. Maar als zij zich snel naar een hoek van het weiland begeven en daar bij elkaar gaan liggen, weet je dat je moet maken dat je binnen komt.

Wanneer de winter nadert, geven de dieren of de natuur ons genoeg signalen dat we het een en ander kunnen verwachten. In deze paragraaf uit het boek praat Pa over een signaal van de winter toen hij en Laura naar het bisamrattenhuis keken. Hier zijn nog meer tips of dingen om te weten te komen of het een lange en/of strenge winter wordt:

De maiskolven zijn dikker dan normaal.
Spechten delen een boom.
De Sneeuwuil arriveert al vroeg.
De ganzen en eenden vertrekken vroeg.
Dik haar op de nekken van de koeien.
Regelmatig en zware mist in september.
Huisdieren die vroeg dikke vachten krijgen.
Vraatzuchtige muizen die je huis inkomen.
Spinnen die grotere webben dan normaal maken en het huis in grote getale binnenkomen.
Insecten die in een lijn achter elkaar vliegen in plaats van kriskras.
Bijen die zichzelf al vroeg opsluiten in de bijenkorf.
Buitengewone overvloed van eikels.
De eekhoorn zal vroeg noten verzamelen om zich te wapenen tegen een strenge winter.
Geregeld kringen om de zon of maan voorspelt veel sneeuwval.

Hebben jullie ooit een van deze signalen, voordat de winter aanbrak, gezien? Of kennen jullie nog andere signalen die het teken zijn van een lange/strenge winter?
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 24-08-2014 18:36

Over zuurdesem brood: ik heb het vaak gegeten. Mijn ouders zijn erg bio-gericht en dus hebben we vaak desembrood en soms kan dat zuur zijn. Ik heb er niet veel moeite mee, moet ik zeggen, maar ik eet toch liever gist.

Wel leuk dat je dat zelf geprobeerd hebt, Halfpint!

En over die tekenen dat de winter eraan komt: ik heb zoiets nooit gezien, maar toen ik kind was lette ik er niet op en nu woon ik in de stad. Maar ik ben wel benieuwd naar komende winter.


ik wil je trouwens becomplimenteren over dit topic. Ik vind het echt een super leuk topic en geniet er erg van. Ik lees het ook echt altijd ook al reageer ik niet altijd!

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 24-08-2014 20:59

Fijn te lezen, Eliza, want soms denk ik echt- waar doe ik het voor? Ik probeer uit ieder boek leuke onderwerpen te halen, waar ik iets van kan maken, maar krijg zelden response. Voor mij heel demotiverend. Ik wou maar dat jullie als forumleden meer reageerden en ook nieuwe topics wisten te openen. Kunnen jullie dan nooit iets bedenken?
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 25-08-2014 15:58

Nou jongens, dat is toevallig. Schrijf ik gisteren over wintersignalen, zit ik daarnet op de bank hier het verhaaltje te typen over L & A's trouwdag, vliegen er een heleboel ganzen over richting het zuiden! Eind augustus, dus volgens mij krijgen we een strenge winter. :wink:
Laatst gewijzigd door Halfpint op 31-05-2023 08:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 25-08-2014 22:27

Hier ook al wintersignalen.
Enorme vluchten spreeuwen!
Die zijn zo mooi als ze zo massaal duiken en om bochten zwenken in hun vlucht!

Juud
Berichten: 529
Lid geworden op: 28-08-2011 20:03

Bericht door Juud » 26-08-2014 00:08

Grappig al die wintersignalen. Ik merk tot nu toe nog helemaal niets, behalve dat het de laatste tijd nogal bewolkt is. :P
Ik merk het vaak wel als ik buiten ben wanneer het gaat regenen, maar het valt me wel op hoe langer ik me onder de natuur begeef hoe makkelijker ik zoiets aanvoel. Sinds ik in Engeland woon is het al helemaal lastig met het herkennen van weersignalen. Ik woon vlak bij zee en dus vliegt er bijvoorbeeld altijd wel een zwerm meeuwen over mijn tuin heen. :)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gast

Bericht door Gast » 27-08-2014 21:07

Wat mij wat betreft wisseling van seizoenen al wel opvalt is dat de herfstgeur al in de lucht hangt. Die hangt er altijd zo rond begin september en dan hangt ie er een hele maand en ik weet niet eens wat het voor geur is. Het ruikt een beetje notie of kruidig en ik associeer het altijd heel erg met beginnen met studeren omdat ik me er vooral heel bewust van was in het eerste jaar dat ik aan de universiteit studeerde. Dus dat vond ik wel leuk om te merken. Verder heb ik nog niets gemerkt!

Plaats reactie