Schoolreglement voor onderwijzers/onderwijzeressen

Alles over het Kleine Huis op de Prairie wat je niet in de andere boards kwijt kan.
Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Schoolreglement voor onderwijzers/onderwijzeressen

Bericht door Halfpint » 20-06-2014 10:24

Vroeger, in het begin van de 19e eeuw, was het alleen aan mannen toegestaan om les te geven op scholen. En meisjes mochten niet naar school, want een schoolopleiding voor meisjes werd als een verspilling gezien. Deze gedachtegang veranderde rond 1850, toen men ging beseffen dat beter geschoolde meisjes later betere echtgenotes en moeders maakte. Men geloofde ook dat vrouwen van nature begaafd waren als onderwijzeressen omdat lesgeven een voortvloeisel is van kinderen opvoeden. Dus toen de industriële revolutie zijn weg baande door Amerika en mannen fabrieksarbeid namen die hoger loon uitbetaalde, kwamen er onderwijsplekken vrij voor vrouwen.

Rond 1880 bestond twee-derde van de onderwijskrachten uit vrouwen. Dit kwam omdat lesgeven één van de weinige banen was die geschikt was voor een vrouw, of omdat het goedkoper was een vrouw aan te nemen in plaats van een man, want vrouwen kregen minder uitbetaald. Waarschijnlijk beide. Sommige vrouwen gaven les om zodoende te ontsnappen aan het zware leven op de boerderij, anderen namen de baan aan, zoals Laura deed, om financieel het gezin te helpen.

Maar als je onderwijzer(es) werd, waren er wel regels waaraan je je te houden had. Hieronder volgt het schoolreglement voor onderwijzers van de Historische Societeit van het Portage District uit Wisconsin:

1. De leraren/leraressen moeten elke dag de olielampen vullen en het
lampenglas schoonmaken.


Wordt vervolgd.
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 20-06-2014 10:30

Olielampen vullen begrijp ik, maar op zomerse dagen of heldere winterse zal men toch maar weinig olie verbruikt hebben, lijkt mij :wink:
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 21-06-2014 14:05

2. Iedere leraar moet een emmer water meenemen en een bak kolen voor de dagelijkse sessie.


Water meenemen zal niet zo erg zijn geweest, dat haalde men neem ik aan uit de put, maar neem nu die kolen. Gedurende die 2 maanden dat Laura dus in pension was bij meneer en mevr. Bouchie, kwam het er eigenlijk op neer dat meneer Bouchie elke dag een kolenkit vol kolen moest afstaan aan de school. Dat ging dan toch ten koste van zijn voorraad?
Ik hoop voor hem dat hij zich dit heeft kunnen veroorloven en dat dit geen twistpunt was tussen hem en zijn ruzie-zoekende vrouw.
En als ik er goed over nadenk moet dit eigenlijk een gesjouw zijn geweest voor Laura. Haar schoolspullen, een emmer water én een kolenkit! Ik hoop dat er een lieve leerling was, die het 'een eer' vond dit voor de juf te mogen doen.
Hier is niets over bekend, staat niet in de boeken, is zo maar een hersenspinsel van mij. Maar het zou toch kunnen? Hoe denken jullie over bovenstaande zaken?
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 22-06-2014 20:39

3 Mannelijke onderwijzers mogen één avond per week besteden aan hun verkering, of twee avonden als ze regelmatig naar de kerk gaan.

Wordt vervolgd.
Afbeelding

Juud
Berichten: 529
Lid geworden op: 28-08-2011 20:03

Bericht door Juud » 22-06-2014 22:22

Dat zal inderdaad veel sjouwwerk zij geweest voor de leraren en voor Laura inderdaad ook lastig omdat ze ergens anders verbleef waar ze niemand kende. Ik weet niet hoe lang deze lijst nog doorgaat, maar het is wel heel veel wat er dan nog bij komt naast het lesgeven. Wat je zegt Halfpint zullen ze niet veel olielampen of kolen nodig hebben in de zomer, maar dan nog is het wel veel verantwoordelijkheid. Dat is nu wel anders met scholen die schoonmaakbedrijven inhuren en op de basisschool hadden we altijd groepjes die om en om na moesten blijven na school om het klaslokaal schoon te maken.
Ook wel apart dat er reglementen voor verkering waren en hoe vaak een leraar met zijn vriendin om mag gaan. Ik neem aan dat dit voor leraressen anders was en zij helemaal geen verkering mochten hebben? Hoe zouden ze dan hebben aangekeken tegen Almanzo die Laura elk weekend ophaalde (ook al hadden ze toen natuurlijk nog geen verkering)?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 23-06-2014 09:02

Wacht nog maar even af, deze regels moeten nog komen. :wink:
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 23-06-2014 20:55

4 Slijp de punten aan de pennen scherp genoeg. Je kunt ze afslijpen naar de individuele smaak van de leerlingen.

Wordt vervolgd.
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 24-06-2014 19:57

5 Na tien uur op school te hebben doorgebracht mogen de leerkrachten de resterende tijd doorbrengen met het lezen van de Bijbel of andere goede boeken.

Wordt vervolgd.
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 25-06-2014 19:31

6 Leraressen die gaan trouwen, en zij die zich niet fatsoenlijk gedragen zullen ontslagen worden.
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 26-06-2014 19:22

7. Iedere leerkracht moet elke keer dat hij/zij salaris heeft ontvangen hiervan een flink deel apart leggen, opdat hij/zij later een pensioen zal hebben en niet een last voor de gemeenschap zal worden.

Wordt vervolgd.
Afbeelding

Plaats reactie