Ansicht uit De Smet

Alles over het Kleine Huis op de Prairie wat je niet in de andere boards kwijt kan.
Gast

Ansicht uit De Smet

Bericht door Gast » 07-12-2014 16:27

Hieronder zie je een foto van een scene waar men aan het dorsen is.
Deze foto is heel wat jaren geleden gemaakt in De Smet en men heeft er een ansichtkaart van gemaakt.

Afbeelding


Heb jij weleens het dorsen van dichtbij meegemaakt?
Ben jij weleens bij een dors-feest of een dors-evenement geweest?

Gast

Bericht door Gast » 14-12-2014 18:10

Niemand ervaring met dorsen?
Wat jammer!

Wij gingen vroeger weleens naar een oude-ambachten-markt.
dat was voor ons als kind een hele happening, ook omdat het altijd in de avond was. Het begon om 18.00 uur en ik weet niet tot hoe laat, maar het voelde altijd als erg laat!
Daar waren dan verschillende oude ambachten uit de buurt en die werden ook gedemonstreerd.
Ook het dorsen hoorde daarbij, of althans het dorsen met de dorsvlegel.
Er waren dan 3 mensen die omstebeurt ritmisch met de dorsvlegel op het graan sloegen.
Ik heb het zelf ook wel eens gedaan en het is moeiljker dan het lijkt! Zelfs als je de slag goed te pakken hebt is het lastig in het juiste ritme te blijven, want het moet natuurlijk wel snel!

Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 14-12-2014 21:11

Ik kom mijn hele leven al op de boerderij, maar het dorsen gaat daar altijd machinaal en daar heb ik niets mee te maken. Maar zoals jij omschrijft met de dorsvlegel ken ik natuurlijk wel. Bij ons in Brabant heb je altijd de eerste zaterdag van augustus de Boerendag en daar toont men dan ook die oude ambachten, waaronder altijd het dorsen met de dorsvlegels plaatsvindt.
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 16-12-2014 12:32

Nog meer dors-ansichtkaarten:

En het leuke is dat je hier ook de paardennetten ziet die Mary maakte.
Op de bovenste foto kan je goed zien dat de paarden ze dragen.

Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 28-12-2014 19:49

Afbeelding

[/img]

Gast

Bericht door Gast » 29-12-2014 20:05

Het landschap van Dakota schijnt niet veel veranderd te zijn. (volgens het museum)
Ik zelf denk eigenlijk van wel. Wat denken jullie?

Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 01-01-2015 15:05

Dan nu een ansicht die een directe link heeft met de Kleine Huis boeken, een gebouw dat in het boek Kleine Huis Stad op de prairie beschreven staat.

Een van de beste stallen in de wijde omgeving.
Een gebouw waar altijd paarden stonden, waar bezoekers van buiten de stad hun paarden konden onderbrengen enz.

The Cream City Livery
(klik op de foto om te vergroten)


Afbeelding


De oorspronkelijke tekst uit het boek van Laura Ingalls Wilder, Stad op de prairie:
“The stores were all of pine lumber beginning to weather gray. Each building had two glass windows in its front,
and a door between them. In front of them all ran the level board sidewalk,
and all long its edge were hitching posts.
There were always a few horses in sight, tied here and there to the posts,
and sometimes a wagon with a team of horses or oxen.

Gast

Bericht door Gast » 10-01-2015 21:23

De redactie van Kingsbury County Independent.
Een redactie van een krant die ooit gesitueerd was in Second Street in The Smet.

Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 12-01-2015 15:03

Picknicken!

(klik op de foto om te vergroten)

Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 16-01-2015 16:06

De Drakola Post Office in Drakola. Drakola was een klein stadje in Kingsbury County, het stadje heeft maar kort bestaan.
Kingsbury County is de county (soort grote gemeente) waar De Smet ook in ligt en waar het zelfs de hoofdplaats van is.

Dit postkantoor is half dug-out, dus half in de grond gebouwd en half gebouwd.

Afbeelding

Plaats reactie