The Caroline-years

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 02-05-2012 11:33

Fijn, meisje, nu heb jij dus ook weer een serie compleet. :o
Afbeelding

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 20-05-2012 21:11

Ik ben de serie over Caroline opnieuw aan het lezen. ik vind het fijne boeken om te lezen en kom lekker in de kleinehuis sfeer.
ik ben nu bezig met Little city by THE laks. Op zich ook een mooi verhaal, maar ik ben erg aan het twijfelen over de waarheid. Denken jullie dat Ma echt een jaar in de stad heeft gewoond? waarom is daar dan door Laura nooit naar verwezen? En als Ma op zo'n college heeft gezeten en ze daar zoveel heeft geleerd voor welopgevoede dames, waarom is dat dan niet veel meer tot uiting gekomen in de opvoeding van haar dochters? En volgens het boek heeft Caroline naar college gemogen omdat ze lerares wilde worden en beter zou zijn bij hoger onderwijs, waarom vond Ma het onderwijs van Laura dan voldoende en heeft ze er bij Laura niet op aangedrongen om een diploma te halen? Voor mijn gevoel is dit boek geschreven om in de trent van de Laura en Rose serie te blijven, maar kan het niet geheel naar waarheid zijn.
wat is jullie mening?
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 21-05-2012 00:00

Mijn mening is dat de Caroline-years losjes gebaseerd zijn op de overleveringen ene vent brieven en dat het daarna vooral geromanstiseerd is. Ik hecht er geen echtheids-waarde aan.

Juud
Berichten: 529
Lid geworden op: 28-08-2011 20:03

Bericht door Juud » 21-05-2012 08:26

De Caroline-serie is meer waarheidsgetrouw dan de Charlotte- en Martha-series, die allebei vrijwel geheel zijn geromantiseerd. De hoofdpunten van de Caroline Years zijn wel kloppend met de werkelijkheid, maar er zijn ook heel veel dingen bij verzonnen.
Brieven van Martha Carpenter aan Laura vormden volgens mij de basis voor de Caroline Years. Laura had haar volgens mij gecontracteerd om meer te weten te komen over hun jeugd. Verder zijn de belangrijkste gebeurtenissen van Caroline's levensloop (dood van haar vader, verhuizing naar Concord, stiefvader, verkering met Charles, lesgeven voor haar trouwen) ook wel bekend, evenals al haar broers en zussen en wat er van hen is geworden. Niet alle gebeurtenissen in de boeken van Caroline zullen helemaal waar zijn, maar over het algemeen kloppen de hoofdlijnen wel.

Wat betreft dit deel, vraag ik me af of het wel echt gebeurd is. Ik heb niet alle boeken van Laura gelezen, maar als er inderdaad niet naar verwezen wordt en er later in brieven ook niet veel over is opgedoken en er nu op internet ook niets over te vinden is dat Caroline dit heeft gedaan, denk ik dat het gewoon verzonnen is. Celia Wilkins heeft overigens wel heel veel research gedaan voor de laatste drie delen en brieven en dagboeken ingekeken, maar als daarin een verwijzing naar Caroline's tijd op deze school was geweest, dan hadden we dat toch al wel ergens anders gelezen? Ik denk dus dat dit deel vrijwel geheel geromantiseerd is.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gast

Bericht door Gast » 22-05-2012 20:46

Juud schreef:De Caroline-serie is meer waarheidsgetrouw dan de Charlotte- en Martha-series, die allebei vrijwel geheel zijn geromantiseerd. De hoofdpunten van de Caroline Years zijn wel kloppend met de werkelijkheid, maar er zijn ook heel veel dingen bij verzonnen.
...
Niet alle gebeurtenissen in de boeken van Caroline zullen helemaal waar zijn, maar over het algemeen kloppen de hoofdlijnen wel.
Maar dat is precies wat ik zeg en bedoel Juud.
Romantiseren is om de kenrpunten heen fantaseren zeg maar. Dus de hoofdpunten kloppen wel, maar verder is het boek met fantasie ingevuld.
Dus ik denk dat de Caroline-serie vnl geromantiseerd is en dat bijv de Charlotte en Martha years gewoon fictie/fantasie is, hoewel de jaartallen vast wel zullen kloppen.
Ik neem de Caroline-years ook beslist niet voor waar aan, maar vooral als fictie; dat is ook de reden waarom mijn belnagstelling daar niet echt voluit naar uit gaat.

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 22-05-2012 21:57

Leuk dat je dat laatste zegt, Rose.
Want bij de Caroline-Years heb ik dan nog een beetje het gevoel dat er enkele stukken van waarheid in zitten. Maar bij de Martha- en Charlotte-boeken kan ik daar zo niet meer in geloven, dat ik ze niet serieus bij de serie vind horen. Ik heb van beide series het eerste deel, maar het kan me niet zo goed boeien.
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 13-09-2012 16:08

Ach, ik lees de boeken gewoon als fijn ontspannen met mooie verhalen waarin mensen goed met elkaar om gaan. Ik heb de laatste 2 delen van deze serie onlangs weer gelezen, of beter, ik ben nog bezig in het laatste deel. Nu ik studeer moet ik al zoveel echte literatuur lezen dat ik niet veel behoefte heb om hele zware boeken te lezen en ik vond deze boeken licht qua hoe diepgaand ze zijn en moeilijk te begrijpen en ze zijn heerlijk om nog even te lezen voor je naar bed gaat. Daarbij is het gewoon heel leuk om ze nu weer te lezen, want de vorige keer dat ik ze las was mijn Engels echt heel slecht (de kleine huis boeken waren de eerste boeken die ik ben gaan lezen, om mijn Engels te verbeteren, zonder de kleine huis boeken was ik nooit mijn studie gaan doen).

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 23-02-2013 19:50

Hoewel er voor de boeken over Caroline minder intresse is (en je je af kunt vragen hoe reeel ze zijn, omdat het natuurlijk allemaal heel lang geleden is), heb ik ook hiervan samenvattingen. Dit boeken is geschreven door Maria D. Wilkes. Zij heeft gebruik gemaakt van brieven die door de familie Ingalls, familie Holbrook (moeder Caroline) en familie Carpenter (tante Martha) zijn geschreven.

Little House in Brookfield by Maria D. Wilkes
Het eerste deel van de serie over Caroline. Het begint als haar vader al een jaar dood is en grootmoeder bij het gezin Quiner in huis woont. Ze wonen in een mooi huis aan de rand van het dorpje Brookfield. Hoewel het gezin grond bezit en een mooi huis van twee verdiepingen, is het gezin arm. De oudste zoon Joseph is 12 jaar en er zijn nog 5 jongere kinderen, Henry, Martha, Caroline, Eliza en Thomas. Samen met moeder en grootmoeder Quiner moeten ze het land zien te bewerken en geld binnen brengen. Joseph is al bijna een man en doet veel werk. Moeder naait veel voor inkomsten. Ze krijgen ook hulp van de goede buurman Mr. Carpenter. Caroline is gelukkig met haar zorg voor de kippen. Ze speelt met haar zusjes en helpt haar moeder. Het gezin heeft het zwaar, zeker als vroege vorst de oogst vernield. De winter duurt lang en voedsel is schaars. Vlak voor kerst krijgen ze een zak meel kado, waardoor moeder haar kerstbrood kan bakken. Vaak klinkt het verdriet om de verloren vader door in het boek. Er worden verhalen vertelt over Vader die zelf zilveren kandelaars heeft gemaakt en altijd heel veel boter snoepte. Ook komt er een keer een indiaan een heel rendier brengen aan het gezin, zodat ze weer te eten hebben. Uiteindelijk komt de langverwachte lente. Caroline mag voor het eerst naar school. Ze is er in het begin bang voor, maar uiteindelijk is het heel leuk en vindt Caroline er meteen een vriendinnetje. In het boek komt duidelijk de rivaliteit tussen Martha en Caroline naar voren. Caroline is jaloers als haar grote zus weer eens een nieuwe jurk krijgt en zij de oude jurk moet overnemen. Maar Martha maakt kleine Caroline bang om naar school te gaan en baalt als Caroline daar achter komt en haar terugpakt. Toch staan ze samen sterk. Henry is de tomboy van het gezin. Goedlachs, een beetje brutaal en hulpvaardig.
Dan Andreasen heeft de paar tekeningen voor het boek gemaakt. Vooral bij het begin van een hoofdstuk en een enkele paginagrootte tekening. Het zijn mooie, gevoelige tekeningen.
Afbeelding

Jane
Berichten: 882
Lid geworden op: 29-08-2011 02:00

Bericht door Jane » 24-02-2013 11:52

Mieke ik ben echt verrast dat je deze uittreksels hier plaatst,
heel leuk om ook het leven van Caroline te volgen , al is het dan beknopt, je krijgt nu toch een idee van hoe het met haar is begonnen en hopelijk ook verder gaat :wink: . Vooral omdat het in het nederlands is is het nu goed te volgen.....heerlijk !!!
Dus voor de serieliefhebbers (waar ik er zelf ook één van ben) , lezen zou ik zeggen, het is echt de moeite waard.

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 26-02-2013 20:12

Little Town at the Crossroads by Maria D. Wilkes
Het tweede deel van de Caroline-serie. Ze wonen nog steeds aan de rand van Brookfield. Eerst wordt 4 juli gevierd met vrienden en feest. Daarna moet Caroline meedoen aan een spelwedstrijd en wint van het meisje uit haar klas. Maar dat meisje is heel verdrietig en Moeder legt Caroline uit dat het meisje Duits spreekt en het wel goed bedoelde, maar in het Duits zei. Caroline wordt vriendinnen met het meisje. Daarna gaat Caroline met Henry het bos in om de eerste bramen en bosfruit te oogsten. Ze vindt de hond Wolf. Hoewel Moeder hem eerst niet wil houden, helpt de hond het gezin om van ongedierte in de mais af te komen. Soms mag Caroline met Moeder mee naar de stad. Daar komen ze een heel boze indiaan tegen die de moord op zijn broer wil wreken. Deze indiaan komt ook in het huis van Caroline. Ze zijn allemaal bang, maar als hij ontdekt dat er geen mannen in huis zijn, vertrekt hij weer, met de veren van de pauw in zijn tooi. Vlak daarna moet Grootmoeder terug naar Milwaukee om oom Elisha te helpen. Caroline vindt het helemaal niet leuk dat grootmoeder moet gaan. Het is bijna kerstmis en het gezin krijgt een kist vol kadootjes van de onbekende opa en oma uit Boston. Er zit stof in en eten. Er valt veel sneeuw in dit gebied. In januari is er een dag van mooi weer. De kinderen gaan allemaal buiten spelen en doen hun schoenen en sokken uit. Ze spelen tikkertje met Charlie. Moeder wordt vreselijk boos als ze de kinderen zonder schoenen en helemaal nat en vies ziet en ze moeten meteen naar bed. Hierna breekt de lente aan en wordt het sap uit de bomen geoogst. Omdat het veel sap oplevert, wordt er een buurtfeest gehouden in het mooiste huis van de buurt. De meisjes dragen nieuwe jurken, ze mogen rondkijken in het huis en er is meer eten dan de kinderen ooit gezien hebben. Het is een leuke dag. Dan is het voor Caroline en Martha weer tijd om naar school te gaan. Ze hopen weer op de aardige juf, maar er blijkt een minder aardige meester te zijn. Caroline doet toch goed haar best. Na school hebben Martha en Caroline even tijd om te spelen. Een keer zien ze een circusstoet voorbijtrekken bij de brug over het moeras. Dan, het is in de oogsttijd, moet Caroline voor Moeder brieven halen. Een van de brieven bevat het vervelende bericht dat ze hun huis uit moeten. Niemand vindt dit leuk. De andere brief zegt dat Grootmoeder en het gezin van oom Elisha komen voor kerstmis. Het boek eindigt met dat iedereen er is voor kerst en dat Caroline vrede heeft met het idee dat ze moet verhuizen.
Afbeelding

Plaats reactie