Nellie Oleson meets Laura Ingalls

Plaats reactie
Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Nellie Oleson meets Laura Ingalls

Bericht door Halfpint » 18-08-2011 09:57

Kennen jullie het engelstalige boek over Nellie Oleson al?
Titel: Nellie Oleson Meets Laura Ingalls
Schrijver: Heather Williams


Naam: Nellie Oleson
Broers & Zussen: Willie (broer)
Houdt van: New York, met poppen spelen, schoon en keurig blijven
Houdt niet van: Werken in haar vaders winkel, stof, grote open hemel, Laura Ingalls

Nellie Oleson, de rivaal van Laura Ingalls, vindt zichzelf het mooiste, rijkste en populairste meisje van de school. Zij haat het leven op de prairie en droomt van de dag wanneer zij oud genoeg zal zijn om naar New York terug te gaan en een echt stadsmeisje te zijn. Zij houdt van het idee om fijne kleding te dragen en van het dansen met elegante mensen. De vader van Nellie bezit de meest succesvole winkel in de stad totdat er een sprinkhanenplaag komt en er veel mensen terug naar het oosten trekken. Nellie houdt ervan om in het middelpunt van de belangstelling te staan. Wanneer Laura Ingalls naar de stad verhuist en vriendschap sluit met Nellie's klasgenootjes wordt Nellie jaloers en wil dat Laura met haar familie vertrekt. Maar Nellie is niet alleen slecht. Wanneer ze geconfronteerd word met uitdagingen blijkt ze taaier te zijn dan dat ze zelf dacht dat ze was. En af en toe betrapt ze zichzelf erop lol te hebben, tot zij zich realiseert dat het niet vrouwelijk is.

Weetjes over Nellie:
- Het karakter "Nellie Oleson" werd gebaseerd op drie meisjes: Nellie Owens, Genevieve Masters en Stella Gilbert.
- In al haar boeken gebruikte Laura Ingalls Wilder de echte namen van de mensen, behalve in twee gevallen: Nellie Oleson, en Brewsters (Laura's lerares). Het voelde niet goed om de echte namen te gebruiken van zulke onplezierige mensen!
- Genevieve Masters en Nellie Owens zaten op dezelfde school als Laura in Walnut Grove. Genevieve en Nellie wilde allebei graag de leider zijn van de meisjes in hun klas en zo ook van Laura. Laura weigerde en werd zelf de leider van het pak!

Citaat uit het boek:
"It did not matter that she was the prettiest and the richest. All those girls liked Laura Ingalls instead, and Nellie could not understand why."
Nellie Oleson Meets Laura Ingalls

Recenties over het boek:
"After reading NELLIE OLESON MEETS LAURA INGALLS by Heather Williams, you’ll have some amused empathy for nasty Nellie."
Dean Butler, who played Almanzo on the TV Show

"A tender and refreshing look at one of literature's best known mean girls."
Elizabeth Cody Kimmel, who'se writing Mary Ingalls on Her Own


Afbeelding
Afbeelding

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 08-01-2012 20:16

IK heb het boek op ebay gevonden en gekocht. Over enige maanden zal ik het wel hebben en lezen.
Ik ben heel benieuwd wat er nou precies in staat. Is het een aanvulling op alle verhalen, of meer fantasie. En hoe waarheidsgetrouw kan het zijn als Nellie Oleson eigenlijk uit 3 meisjes bestaat?
Ik zal het wel lezen.
Afbeelding

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 04-02-2012 22:28

Het boek is binnen. Het zal nog wel even duren voor ik eraan toe ben om het te lezen, maar dan laat ik jullie weten hoe het was.
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 06-02-2012 18:50

Mieke wat een mooi en apart onderschrift!!

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 06-02-2012 20:00

Bedankt Tinkelbel! Aardig dat je dat zegt.
Het is mijn (bijna complete) verzameling boeken van en over Laura Ingalls Wilder.
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 07-02-2012 19:44

En daar ben ik (positief) jaloers op!!! :) Ik begin nog maar net en heb eigenlijk alleen nog dvdtjes... Hoop toch ook eens aan wat boeken te kunnen beginnen...

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 07-02-2012 19:50

Het makkelijkste begin is bij de bibliotheek!!
Daar hebben ze in ieder geval de serie van Laura Ingalls Wilder zeker staan. Als je die nu echt heel mooi vindt, ben je de volgende keer van harte welkom om ook de rest te komen bekijken.

De boeken zijn wel echt heel anders dan de televisieserie, hoor. Maar ik vind ze het mooiste.
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 08-02-2012 12:32

Ik ook!
De tv-serie is heel mooi en biedt mij vaak "troost" als ik pijn heb, maar de boeken zijn voor mij het allermooist. Ik zou niet zonder kunnen!
In de tv-serie wordt incidenteel iets behandeld wat uit de boeken voortvloeit, maar de boeken zijn bijna altijd de waarheid en zo heerlijk gescheven dat als jer er aan begint, je achter elkaar wilt doorlezen.
Afbeelding

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 18-03-2012 20:50

ik heb dit boek inmiddels gelezen.
Het is een leuk verhaal om te lezen, maar het is een goede mix tussen wat we van de televisieserie weten van Nellie Oleson samen met de verhalen van Laura Ingalls in de boeken.
Het is goed geschreven en het boek leest lekker. Het is een schattig verhaal van een gemeen meisje dat er niet altijd wat aan kan doen. Het is leuk om te lezen hoe de schrijver zich heeft verplaatst in Nellie Oleson en haar kijk op wat er gebeurd.
Zo worden het feestje bij Nellie en het feestje bij Laura beschreven vanuit Nellie's "piont of view". Nellie is jaloers en ze vindt zichzelf echt het beste, mooiste en rijkste. Ze snapt niet wat al die anderen nou zien in Laura Ingalls, die zij maar een vervelende indringster vind. Ook wordt er ingegaan op de sprinkhanenplaag en hoe deze ook de mensen in de stad treft.
Het boek beslaat eigenlijk alleen de periode in Walnut Grove en dan nog wordt er vrij veel overgeslagen.
Afbeelding

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 21-02-2013 20:22

Een boek in de trand van alle Laura-boeken. Zelfde lettertype, zelfde papier. Geen plaatjes of foto’s.
Het gaat over de periode in Walnut Grove en wordt helemaal beschreven vanuit Nellie. Nellie is een verwend, mooi, jaloers meisje. Ze vindt zichzelf reuze belangrijk omdat haar vader een winkelier is. Ze kijkt vreselijk neer op de boeren en mensen die “arm” zijn. Ze heeft veel moeite met het maken van vriendinnen en speelt meestal met haar mooie poppen. Ze heeft een hekel aan werken, maar soms moet het van haar vader. Uiteindelijk komt Laura op school, en Nellie ziet haar als een indringer. Laura maakt snel vrienden, Laura bepaalt wat er gebeurd en Nellie vindt dat dat haar toebehoord. Ze organiseert een feestje bij haar thuis. Ze gaat later ook naar het feestje bij Laura. Alles wordt beschreven vanuit Nellie, wat wel leuk is, maar het is een mix tussen de Nellie van de televisieserie en de verhalen uit de boeken. Uiteindelijk wordt er ook in geschreven dat de sprinkhanenplaag komt en dat dat ook gevolgen heeft voor de familie Oleson.
Afbeelding

Plaats reactie