Farmer boy goes west

Plaats reactie
Gast

Farmer boy goes west

Bericht door Gast » 01-06-2012 16:08

Kennen jullie dit boek al?

Farmer boy goes West, geschreven door: Heather Williams

Afbeelding

Dit boek is in februari 2012 in Amerika verschenen.

Het is ahw een vervolg op De Grote Hoeve van Laura Ingalls Wilder.


Almanzo Wilder is going west! He and his family are moving all the way from their cozy farm in Malone, New York, to the bustling town of Spring Valley, Minnesota. Almanzo can’t wait to explore, but life in Spring Valley isn’t what he expected. The Wilders have to stay with relatives in a small, cramped house where Almanzo’s aunt Martha is cold and unfriendly. Almanzo longs for the freedom he had back home, and he especially misses his horse, Starlight. Even as he makes new friends at school and helps his father pick a plot of land for the family to settle on, Almanzo can’t help but wonder: Is Minnesota the right place for the Wilders? Or do they belong in New York? [/img]

Gast

Bericht door Gast » 01-06-2012 16:47

Ziet er een mooi boek uit!

Aanrader Rose?

Gast

Bericht door Gast » 01-06-2012 17:30

Leuk.... heb jij hem Rose??

Gast

Bericht door Gast » 01-06-2012 18:22

Nee ik heb m zelf niet. Ik ben wel heel benieuwd en zou m graag willen lezen.

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 01-06-2012 20:09

Wat leuk zeg en nee, ik kende dit boek ook nog niet.
Ik zal eens bij bookdepository kijken naar de prijs. Het lijkt mij een leuk boek en ik ben alleen heel benieuwd of dit echt allemaal fictief is (evenals de Charlotte- en Marthaserie) of dat het op de een of andere manier op waarheid berust (bijv. uit bewaard gebleven brieven of zo)
Afbeelding

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 01-06-2012 20:55

Ik ken het boek ook niet.
Het lijkt mij fictief.
Wel geinig. Ik zou wel willen weten of het zo geschreven is als de andere series.
Afbeelding

Juud
Berichten: 529
Lid geworden op: 28-08-2011 20:03

Bericht door Juud » 01-06-2012 21:26

Ik kende dit boek al wel doordat ik voor Lectomunda al eens naar informatie van deze schrijfster had gezocht om haar toe te voegen. Dit heb ik nog niet gedaan, maar ik heb er al wel het een en ander over gelezen.
Opnieuw is dit een boek dat ik graag in mijn verzameling zou willen hebben, maar dan wil ik wel eerst Farmer Boy zelf lezen.
Of het fictief is of niet daar weet ik helemaal niets van. Ik weet in ieder geval voor mezelf dat het niet veel uit zal maken. Ook al weet ik dat het fictief is, dan is het waarschijnlijk altijd nog een leuk verhaal geschreven in een soort Kleine Huis stijl.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 15-10-2012 21:14

Ik heb het boek inmiddels in mijn bezit en gelezen.
Het is wel een mooi verhaal in de lijn van wat we kennen. Er staan veel beschrijvingen in van omgeving en weer en hoe dingen er uit zien.
Het verhaal is wel mooi. Over hoe het gaat in het begin in Spring Valley. eerst nemen Vader en Moeder het besluit om te gaan kijken in Spring Valley en wordt besloten dat Almanzo, Alice en klein broertje Perley meegaan. Daarna volgen de voorbereidingen voor de reis en uiteindelijk de reis zelf, per trein. Dan komen ze aan in Spring Valley en trekken in bij een broer van Moeder. Hier voelen ze zich niet gewenst. Almanzo en Alice gaan naar school en daar maken ze vrienden. Al snel besluit Vader om grond naast het land van de oom te kopen. Hij bouwt er een huis en Vader, Moeder, Alice, Almanzo en Perley vieren samen kerst. Omdat Oom ziek is, blijven ze in Spring Valley om te helpen op de beide boerderijen, tot oom overlijdt. Daarna gaan ze regelen om terug te keren naar Malone.
Het hele boek staat centraal dat Almanzo eerst afscheid moet nemen van Starlight en daarna dat hij Starlight mist. Voor kerst krijgt hij een nieuw paard voor zichzelf. Het boek eindigt met zijn terugzien met Starlight.

In het boek is een naschrift opgenomen door de schrijver waarin wordt vermeld op welke punten het verhaal is aangepast of verzonnen. Dit maakt het wel geloofwaardig.
Afbeelding

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 21-02-2013 20:21

Farmer Boy goes West by Heather Williams
Dit boek gaat over Almanzo als hij met zijn ouders voor het eerst naar Spring Valley reist. Ze hebben het goed in Malone, maar er komt een brief van de broer van moeder of ze niet eens in Spring Valley willen komen kijken. Uiteindelijk besluiten vader en moeder dat te doen. Het kleine broertje Perley gaat mee. Ze besluiten ook Alice mee te nemen en Almanzo mag kiezen. Hij is dol op zijn paard Starlight en zou binnenkort naar de Academy in Malone gaan, maar Almanzo houdt niet zo van studeren. Hij mag in New York blijven of meegaan naar het Westen. Almanzo besluit mee te gaan voor het avontuur. Hij is nu 13 jaar oud. Er zijn veel voorbereidingen nodig voor het gezin kan vertrekken. Royal en Eliza Jane blijven achter in Malone om de boerderij te onderhouden. Er volgt een lange treinreis naar Minnesota. Onderweg overnachten ze in de trein in een Pullman-wagon. Het is allemaal nieuw en spannend voor Almanzo. In Spring Valley trekken ze in bij de broer van moeder, oom George en zijn vrouw tante Martha. Ze zijn er niet erg welkom. Oom George blijkt in de loop van de tijd ziek. Almanzo en Vader doen voor hem wat ze kunnen en ook Moeder en Alice werken hard in huis. Alice en Almanzo worden in Spring Valley naar school gestuurd. Almanzo vindt al gauw een vriend, Albert Baldwin. Op school komt hij wel mee, maar hij is liever op de boerderij. Hoewel het gezin zich niet welkom voelt bij tante Martha, proberen ze er het beste van te maken. Al gauw besluit Vader grond te kopen naast het land van Oom George. Zo kunnen ze hem helpen en toch ook op zichzelf zijn. Vader bouwt meteen een goed huis en een stal. Hij koopt vee en begint met het verbouwen van groente en gewassen. Tevens helpen Vader en Almanzo oom George met zijn boerderij. Het is hard werken om twee boerderijen draaiende te houden en Almanzo volgt ook nog school. Toch is hij gelukkig in hun eigen huis. Hij krijgt een hond en met kerstmis zijn eigen paard, Queen, want hij kan Starlight niet vergeten. Al gauw wordt het gezin Wilder opgenomen in de sociale kring van Spring Valley. Er zijn dansavonden, ontmoetingen en kerkdiensten. Ook is er een basket-veiling, die we kennen uit de verhalen van Rose. Almanzo probeert wel mee te bieden op een mand van het meisje waar hij op afstand om geeft, maar weet er uiteindelijk geen te kopen. Met kerst worden er kadootjes gestuurd naar Malone, want er is een intensieve briefwisseling met Royal en Eliza Jane. Met kerst krijgt Almanzo dus een nieuw paard, maar ook snoep en knikkers. Net in het nieuwe jaar sterft Oom George. Dit houdt het gezin Wilder nog langer in Spring Valley en niet in staat om terug te gaan naar Malone om daar hun boerderij te verkopen. Moeder neemt een tijd tante Martha in huis, tot zij besluit te hertrouwen en vervolgens haar grond en Vader verkoopt. Nu alles is geregeld in Spring Valley kan Vader terug naar Malone om daar de boel te verkopen en regelen. Na 2 jaar gaat het gezin terug. Almanzo is heel blij om in Malone Starlight weer te zien. Daarmee eindigt het boek.
De schrijfster vertelt op het eind van het boek dat ze bepaalde dingen heeft aangepast in het verhaal. De periode die ze beschrijft heeft ze verkort, de leeftijden van de kinderen Wilder heeft ze zo gelaten als Laura heeft beschreven, maar officieel klopt dit niet. Ze heeft expres de leeftijd van de toekomstige man van Alice, Albert Baldwin, verlaagt, zodat ze hem bevriend met Almanzo kon maken. Ze heeft een meisje verzonnen waar Almanzo verliefd op was. Verder heeft ze toch haar best gedaan het verhaal goed te vertellen.
Er staan geen plaatjes in het boek. Bijna elk hoofdstuk begint met een beschrijving van de omgeving of het weer of het jaargetijde. Op zich goede beschrijvingen, maar het maakt het verhaal wat algemeen.
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 19-12-2015 00:01

Ik heb dit boek van Mieke mogen lenen en ik vind het een leuk boek. Het is een engels boek, maar gemakkelijk te lezen.
Afbeelding

Plaats reactie