The story of the Wilders

Plaats reactie
Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

The story of the Wilders

Bericht door Halfpint » 21-02-2015 11:44

The Story of the Wilders
A biography of Almanzo Wilder and the family from "Farmer Boy".
Geschreven door: William Anderson

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit dunne boekje van Anderson vertelt over het leven van de familie Wilder. Het begint bij de familie van Vader Wilder en zijn broers en zussen en hoe de voorouders van deze man al heel vroeg voet in Amerika zetten. Het pioniersbloed zit er al meteen in. Ze strijken neer in de omgeving van Malone. James trouwt daar en zet zijn eigen boerderij op. Hij is een welgestelde boer in Malone en zijn kinderen groeien op met luxe en een groot huis, genoeg eten en scholing. Uiteindelijk op latere leeftijd verhuist het hele gezin Wilder naar Spring Valley in Minnesota om daar een mooie boerderij op te bouwen. Als hij ongeveer 80 jaar is, verhuist James nog eenmaal naar het Westen, naar dochter Eliza-Jane in Crowley. Daar overlijdt hij. Zijn vrouw heeft altijd haar eigen stoffen gemaakt, geweven en verwerkt. Verder heeft ze alles gedaan wat de vrouw van een boer moet doen. Ook wordt vertelt over de kinderen Wilder die allemaal hun deel van het Westen proberen te overwinnen. Er wordt ook veel vertelt over Eliza- Jane, Laura Wilder en Royal. Het is soms een opsomming van feiten en jaartallen, maar zeker interessant. Er wordt algemeen, maar goed, vertelt wat er met alle familieleden is gebeurd.

Er staan een paar foto’s in het boek. De meeste zijn bekende foto’s van de familie Wilder of Mansfield, Missouri. Bijzonder zijn de foto's van Almanzo’s werkschuur in Mansfield, de geiten van Almanzo op Rocky Ridge en foto’s van het huis in Malone.

Dit boekje kreeg ik vrijdag 20 febr. te leen van Mieke en ik begon hier 's avonds direct in te lezen. En ik ben blij dat ik het gelezen heb, want er staan toch een paar dingetjes in die ik niet wist, of nooit helemaal begrepen had of wat nieuw voor me was.

# Een voorbeeld van iets nieuws, iets dat ik echt nog nooit was tegengekomen, was het poëzieversje dat Almanzo in Laura's album had geschreven. Zo lief! (zie mijn berichtje in Algemeen/ mijn poëzie-album/21-2-15).

# Zo had ik nooit begrepen waarom vader Wilder zijn welvarende boerderij in Malone/New York had opgegeven om opnieuw te gaan boeren in Spring Valley/Minnesota. Nu las ik dus dat hij hop verbouwde op zijn land in Malone, maar dat er in de zeventiger jaren van 1800 verscheidene achtereenvolgende misoogsten waren en dat James Wilder daarom dus de stap had genomen om naar de staat Minnesota te verhuizen.

# En zo wist ik niet dat Royal Gould Wilder (oudste broer van Almanzo) was vernoemd naar de jongste broer van vader James, die een evangelist was en tezamen met zijn vrouw Eliza Jane in India de missie diende.
Juist; Eliza Jane (de zus van Almanzo) was dus vernoemd naar deze aangetrouwde tante!

Zo leuk, dat ik uit één zo'n klein boekje weer zoveel kan halen, zeg.
Ik ben blij, Mieke. :lol:
Afbeelding

Gast

Re: The story of the Wilders

Bericht door Gast » 01-03-2015 14:18

Halfpint schreef:
# Zo had ik nooit begrepen waarom vader Wilder zijn welvarende boerderij in Malone/New York had opgegeven om opnieuw te gaan boeren in Spring Valley/Minnesota. Nu las ik dus dat hij hop verbouwde op zijn land in Malone, maar dat er in de zeventiger jaren van 1800 verscheidene achtereenvolgende misoogsten waren en dat James Wilder daarom dus de stap had genomen om naar de staat Minnesota te verhuizen.

Vergeet ook niet dat het verbouwen van hop veelal in combinatie staat met alcohol.
We kennen allemaal vast wel de Drooglegging van Amerika, de tijden dat er een verbod was op alcohol. Vaak denkt men dat alleen in de 20e eeuw was. maar dat is niet zo, het 1e alcoholverbod stamde al uit 1851 in de staat Maine. Men vermoed dat dit ook een rol heeft gespeeld. want met een vooruitziende blik was het niet handig je toe te leggen op verbouw van gewassen tbv alcohol.

Plaats reactie