Pioneer girl

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 27-03-2015 09:02

Minnesota 1877-1879

Ze zijn weer terug in Minnesota, Walnut Grove. Omdat ze geen eigen huis hebben wonen ze in bij de familie Ensign. Willard, Anna en Howard Esign en Mary en Laura gaan allemaal samen naar school en studeren uit dezelfde boeken en zitten allemaal in de vijfde klas.
“Er waren twee spellingsklassen en ik zat in de hoogste. We stonden allemaal in een rij, ieder op zijn eigen plaats. Als iemand een woord verkeerd spelde, kreeg de volgende een kans en dit de hele rij door, tot iemand het woord goed spelde. Dan schoof deze persoon op, naar voor de persoon die eerst mis spelde. Als school uit was, onthielden we allemaal op welke plaats in de rij we stonden. Het was een hele eer om gedurende een week aan het hoofd van de spellingsrij te staan. Er was een gekke jongen in de klas en als ik niet hoger in de rij kon komen, dan spelde ik fout, zodat ik niet naast hem kon komen te staan.
Ieder vrijdagmiddag hadden we geen gewone lessen, maar in plaats daarvan spraken we stukken hardop uit en hielden spelwedstijden om te bepalen wie de beste speller van de school was.
Vrijdagavond was er een spellings-school. Alle volwassenen kwamen hier naartoe en brachten lampen en lantaarns mee naar school. Iedereen praatten en lachten tot de meester de bel luidde, dan ging iedereen zitten en was stil.
De meester koos twee leiders, de beste spellers van de school, die ieder aan een kant van de verhoging stonden. Die kozen ieder dan weer iemand om bij hen te staan, totdat iedereen was gekozen en we allemaal in een rij stonden met gezichten naar elkaar toe.
De meester deelde dan woorden uit uit het spellingsboek, eerst aan de ene leider, dan aan de andere leider. Dan aan de volgende in de ene rij en zo verder. Als iemand een woord fout spelde, moest hij gaan zitten en moest iemand uit de andere rij het woord proberen te spellen.
Woorden gingen heen en weer, terwijl de lampen schitterden en het vuur knisperde in de rode, warme kachel, tot iedereen op een na waren gaan zitten. De meester bleef de ene persoon woorden opgeven, tot ook deze iets fout spelde. Dan was de school uit.”
Afbeelding

Juud
Berichten: 529
Lid geworden op: 28-08-2011 20:03

Bericht door Juud » 08-04-2015 18:50

En het boek is nu eindelijk na vier maanden BINNEN! :D Ik zit nu midden in een heel hectische week met allemaal essays die ik in moet leveren, maar volgende week ga ik hier zeker in beginnen. Mieke's stukjes en die van Halfpint van een tijdje terug hebben me zeker enthousiast gemaakt. :P
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 06-06-2015 21:30

Het boek " Pioneer girl" is aan de vijfde druk toe en men verwacht eind juli 145.000 boeken verkocht te hebben. En dat terwijl men in den beginne dacht er misschien maar 15.000 te zullen verkopen! Pioneer girl is een heel grote hit!!!
Afbeelding

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 09-06-2015 20:43

Ik hoop dat het boek van jou er bijzit, Halfpint, want, ja, het is zeer de moeite waard!
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 10-06-2015 18:57

Dat hoop ik ook, Mieke, want tot op heden is hij bij bookdepository nog steeds currently unavailable.. :wink: Ik denk dat ik hem nu maar voor mijn verjaardag vraag.
Afbeelding

Juud
Berichten: 529
Lid geworden op: 28-08-2011 20:03

Bericht door Juud » 13-06-2015 00:41

Ik hoop voor je dat je hem binnen niet al te lange tijd binnenkrijgt Halfpint! Het is echt een mooi boek met mooie plaatjes en informatie.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 13-06-2015 07:30

Ja, dat weet ik, Juud; ik heb hem nl. bij Mieke gezien. :wink:
Eerst was ik heel terughoudend in de event. aanschaf van dit boek, want ik had het manuscript natuurlijk al, maar na hem in febr. bij Mieke bewonderd te hebben was ik niet meer te houden. De verhaaltjes heb ik dan al wel, maar al die extra achtergrondinformatie en nieuwe foto's maken dat ik dit boek toch zeer zeker binnenkort hoop te ontvangen. :lol:
Ik sta momenteel op een wachtlijst, dus geduld.
Afbeelding

Jane
Berichten: 882
Lid geworden op: 29-08-2011 02:00

Bericht door Jane » 13-06-2015 15:26

Ik neem aan dat dit het boek is wat Mieke hier in gedeeltes vertaald aan het neerzetten was.....was dit het einde waar Mieke is gestopt, of is Mieke gestopt bij gebrek aan belangstelling?

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 13-06-2015 19:34

Dat laatste, Jane.
Mieke ervoer het precies als ik: waarom tijd steken in iets waarop men toch geen reacties krijgt? Zij vond dit ook heel demotiverend.
Afbeelding

Juud
Berichten: 529
Lid geworden op: 28-08-2011 20:03

Bericht door Juud » 14-06-2015 23:56

Ik hoop voor je dat je het snel krijgt Halfpint!

Ik weet nog dat ik mijn boek op 1 januari had besteld, maar hem pas begin april kreeg, omdat ik op de derde druk moest wachten. Dat terwijl een week eerder Mieke een bericht hier plaatste (ik weet niet precies wanneer ze hem precies besteld heeft) dat ze het boek had besteld en al heel snel een eerste druk bezorgd kreeg.
Het ligt er dus volgens mij net aan op welke dag je bestelt hoelang het gaat duren. Ik denk dat ik net met een paar dagen pech heb gekregen... Maar goed, ik heb hem nu, dus kan niet meer klagen. :lol: Het wachten was alleen erg lang!
Al denk ik sowieso dat de echte 'stormloop' nu wel voorbij is. ;)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Plaats reactie