Gezamenlijk de boekenserie bespreken

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 26-09-2011 13:24

Ze heeft de eerste 8 boeken van Laura getekend. Echter in de vijftiger jaren wilde men een nieuwe uitgave en toen heeft men GW benaderd voor de tekeningen. Inmiddels waren ook de delen 9 en 10 gedrukt en daarom heeft GW ze allemaal voorzien van zijn tekeningen.
Afbeelding

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 26-09-2011 20:06

Ik bezit een aantal delen met tekeningen van Helen Sewell.
Vaak is wel hetzelfde getekend door Garth Williams, maar ze hadden allebei een hele andere manier van tekenen.
Helen Sewell heeft wel minder getekend, per boek zijn er vaak maar een paar tekeningen.
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 24-10-2011 12:53

# blz. 149: Op een keer kwam tante Lottie............. Tante Lottie was een halfzus van ma. Zij was de enige dochter van Frederick Holbrook en en het laatste kind van Charlotte Tucker (moeder van ma, die na het overlijden van haar man Henri Quiner in 1849 met FH trouwde.)
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 11-05-2012 10:48

Deel 2: Het kleine huis op de prairie.

Ik begin aan de eerste 3 hoofdstukken:
# wat direct al opvalt op blz. 7 is dat Carrie komt hier al voorkomt. In werkelijkheid werd Carrie echter in Kansas in het Indianengebied geboren (3-8-1870) en dat zou aan het eind van het boek hebben moeten plaatsvinden.
# blz.8: Pa wilde naar het westen en vertelde dat hij een bod had gekregen op het huis in de grote bossen van Wisconsin. Dit bod was gedaan door dhr. Gustaf Gustafson, die de boerderij van pa overnam, waarna het gezin naar de prairies trok.
Afbeelding

Jane
Berichten: 882
Lid geworden op: 29-08-2011 02:00

Bericht door Jane » 11-05-2012 12:36

Ik zou nu wel mee willen doen hoor, ik heb inmiddels nu ook de boeken,
maar (meestal) vraag je het specifiek aan Rose alleen, dus dan durf ik me toch niet zo goed er in te mengen. :wink:
Vat het asjelieft niet verkeerd op hoor, het is maar een gevoel van mij dat je het dan toch liever met Rose doet, jullie weten er natuurlijk veel meer van dan ik. :D
Ik zou het b.v ook wel leuk vinden om niet alleen de boeken per stuk te bespreken, maar ook in zijn geheel , dat je eens de leden van de familie bespreekt, het leven van hen toen, je eigen visie er over laat schijnen hoe je van iets of iemand vond, de fictie en non-fictie, etc etc....

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 11-05-2012 14:17

Nee hoor Jane, het is echt niet mijn bedoeling om het alleen met Rose te bespreken. Ik vind het juist fijn dat anderen mee willen doen. Zo vult de éen de ander aan, niet dan? Ik had er toch ook bij geschreven of anderen ook misschien mee willen doen? Het is echter wel zo, dat ik het aan Rose vroeg, omdat anderen veelal niet reageren, vandaar.
Ik zou zeggen, brand maar los. Plaats maar wat je wil plaatsen, hoe meer hoe liever.
En ik hoop dat er dan lekker veel reacties gaan komen. :wink:
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 11-05-2012 14:48

Ik wil de boeken ook weer eens gaan lezen als ik straks meer tijd heb, dus dan zal ik wel een bloknoot onder handbereik houden want ik ben zo dat ik dingen zo snel verwerk dat als ik de vraag niet direct op schrijf, ik hem zeker niet meer weet. Of dingen die mij opvallen, zo iets, maar dan moet ik dat gewoon opschrijven. Als ik las ik de boeken zo vaak! Echt, dit willen jullie eigenlijk niet weten, maar ik was zo dol op die boeken dat ik ze tussen mijn bed en de muur klemde als ik ze aan het lezen was, maar ik plaste nog in mijn bed (ik was toen 8, ik was gewoon laat), dus op één van de boeken (ik geloof de derde) zitten hele mooie kringen :oops: maar ik heb ze zoooo vaak gelezen! Zou ik graag weer eens lezen :)

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 11-05-2012 15:33

Dan zou ik zeggen, studeer de komende weken nog hard voor je examen, heel veel succes tijdens de examenweken en stort je daarna dan maar lekker op de Kleine Huis boeken.
Hoe meer zielen, hoe meer vreugd, niet dan?
Afbeelding

Jane
Berichten: 882
Lid geworden op: 29-08-2011 02:00

Bericht door Jane » 11-05-2012 18:51

Idd wordt Carry in deel 1 al beschreven, daar is de t.v serie dus wel trouw aan gebleven, in tegenstelling tot de Disney film, die heeft dus eigenlijk de juiste volgorde gedaan, maar daar maak je dan weer niet mee dat Carry wordt geboren in Kansas. :)

Dan begint mijn boek met een plaatje dat Pa en Ma samen wandelen in het bos, Pa heeft een geweer op de schouder, Mary loopt als een keurig dametje met heel mooie schoentjes aan met een klein bandje over de wreef, en Laura loopt heerlijk te hollen met haar zonnehoed achter haar aan slierend en op stevige schoenen....het plaatje geeft heel duidelijk aan dat Mary het brave meisje was en Laura de heerlijke wildebras.
Maar A kan ik me niet herinneren dit plaatje in het boek van de bieb te hebben gezien, en B kan ik me niet voorstellen dat Mary van die prachtige damesschoentjes aan gehad zou hebben, zou Garth Wiiliams een foutje hebben gemaakt, en staat dat plaatje wel in de boeken die jullie hebben?

Dan de hond Jack, die gaat mee tot in boek 5 waar hij dan dood gaat, maar was het niet zo dat Jack er al niet meer was tijdens de reis naar Kansas, of heb ik dit mis?

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 11-05-2012 19:19

Die tekening staat ook in mijn boek, hoor Jane en dit is ook al genoemd bij de ""verhandeling van de tekeningen".
Ik denk dat het wel echt zo is geweest, aangezien Mary zo'n rustig meisje was. Aan de ander kant, het kunnen natuurlijk ook knooplaarsjes zijn geweest.

En dat van Jack: in werkelijkheid is Jack na hun verblijf op de prairies in Kansas, bij een andere baas terechtgekomen. Zij waren op hun terugreis naar Pepin/Wisconsin en moesten vanwege het slechte weer een poos in een lege hut wachten, tot het weer weer beter werd. Pa ging toen in de tussentijd bij iemand werken en die man wilde de ponies ruilen tegen de paarden.Jack wilde bij de ponies blijven en zo vertrokken de Ingalls's dus zonder Jack naar Pepin. Dit was in 1870.
Maar omdat Laura merkte dat Jack zo'n geliefd "figuur" was geworden in haar boeken heeft ze hem t/m deel 5 opgevoerd en toen pas laten sterven.
Afbeelding

Plaats reactie