Het boeken-kwebbel-discussie-topic

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 17-12-2014 13:27

Eerst even hoe het in werkelijkheid was, daarna zal ik vertellen wat mijn gedachten zijn:

De schrijfster Laura Ingalls Wilder laat Jack in deel 5 (Het kleine huis aan het Zilvermeer, dat plaatsvindt in 1879/1880) 'doodgaan', maar in werkelijkheid had het echte gezin Ingalls Jack al achtergelaten bij iemand van wie zij een poosje een huis hadden gehuurd nadat zij uit Kansas waren vertrokken terug naar Pepin in 1871. Die boer ruilde 2 paarden tegen de indiaanse ponies (mustangs) Pet en Patty, en dus Jack, want Jack wilde bij de ponies blijven.
Toen zij terug waren in Pepin hadden zij een andere hond, een zwart-wit gevlekte, die zij Wolf noemden. Deze lieten zij hoogstwaarschijnlijk achter toen zij Pepin voor de tweede keer verlieten (in 1874), toen zij naar Plum Creek/Walnut Grove verhuisden, want oen zij in Plum Creek woonden, wat beschaafd gebied was (men bedoelde daarmee dat het al ontwikkeld was; dat er steden en dorpen waren, dus niet het Wilde Westen), hadden zij geen hond, want die was daar niet nodig.

Hoe ik erover denk?
Ik vermoed dat zij, toen ze aankwamen bij het spoorwegkamp en tijdens de winter van 1879/1890 oppasten op het Landmetershuis ook nog geen hond hadden, maar toen zij eenmaal in het voorjaar van 1880 op hun claim nabij De Smet gingen wonen, zullen zij, denk ik, echt wel geprobeerd hebben een puppy op de kop te tikken, want De Smet ontwikkelde zich dan wel tot een stadje, maar helemaal veilig en rustig was het daar toch nog niet. Neem maar het verhaal van die piraat die het land probeerde in te pikken van die vader en zoon, waarbij de piraat de zoon dood schoot.
Een hond bewaakt het erf en zou blaffen als hij onraad of iets vreemds opmerkte en aangezien ze op hun land best wel de in de 'eenzaamheid' zaten, lijkt het mij dat Charles Ingalls vanaf toen toch wel een hond gehad heeft.

Alleen vond LIW dit niet meer nodig om als 'boekfiguur' op te nemen in haar boeken. Dit in tegenstelling tot Jack, die zij een belangrijk 'figuur' in de boeken heeft laten worden. Kinderen vroegen namelijk in brieven na de publicatie van deel 1 (Het kleine huis in het grote bos), hoe het was afgelopen met Jack en daarom heeft zij hem zogenaamd mee laten doen tot deel 5. :lol:
Afbeelding

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 17-12-2014 20:48

Wat ik weet is dat Laura later, toen ze getrouwd was met Almanzo, eigenlijk altijd een hond heeft gehad, tot zijzelf op hoge leeftijd was. Dus Laura hield wel heel veel van honden.
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 21-12-2014 21:37

Had niet bijna iedereen in die tijd een hond?

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 21-12-2014 21:43

Nou, ik denk niet iedereen, maar toch zeer zeker de boerderijen.
Afbeelding

Plaats reactie