Illustraties van Helen Sewell versus Garth Williams

Plaats reactie
Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Illustraties van Helen Sewell versus Garth Williams

Bericht door Halfpint » 10-05-2011 10:05

De tekeningen in de boeken van Het Kleine Huis zoals wij ze vandaag kennen, zijn gemaakt door Garth Williams (1953).
Dit zijn echter niet de oorspronkelijke tekeningen. De oorspronkelijke tekeningen in de vroegere uitgaven waren getekend door Helen Sewell (1932).

Ik heb een paar tekeningen gevonden waarvan het onderwerp precies hetzelfde is, een tekening van Helen Sewell en een precies dezelfde tekening door Garth Williams.
Leuk om ze eens te vergelijken?
Welke tekeningen vinden jullie de mooisten?
Van wie houden jullie het meest, van Helen Sewell of van Garth Williams?

Eerst 2 tekeningen van het verhaal van de 3 broertjes, Grootvader, Jacob en George, die samen stiekum op de slee gingen op zondag en een varken schepten!
Daarna 2 tekeningen van neef Charlie die door de bijen werd gestoken.




Afbeelding






Afbeelding

Afbeelding





Afbeelding



Hebben jullie het ontdekt?
Van beide series zijn de bovenste tekeningen van Helen Sewell en zijn de onderste 2 van Garth Williams.
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 10-05-2011 17:21

Reactie van Mieke:


Ik wist welke tekening van wie was.
Eerlijk gezegd vind ik de tekeningen van Garth Williams meer waarheidsgetrouw.
Ik vind de "streepjestekeningen" van Helen Sewell niet zo mooi.

Toch wil ik graag een boek met de oorsponkelijke tekeningen hebben, omdat het een eerste druk is.

Ik vind het wel vreemd dat Garth Williams dezelfde tekeningen heeft gemaakt. Waarom heeft hij geen andere momenten uit het boek gekozen? Zou dat zijn opgedragen door de uitgever? En waarom heeft Garth er dan 10 jaar over gedaan en geprobeerd om te leven zoals Laura om de tekeningen zo echt mogelijk te laten zijn? Als hij toch van de bestaande tekeningen uit ging?


Reactie van Joelle:


Ik vind die van Garth Williams veel mooier. Nu ben ik ze ook gewend natuurlijk. Maar ze zijn inderdaad meer waarheidsgetrouw.
Ik vind die van Helen meer tekeningen voor in een kinderboek. Maar super om dit verschil te zien, heb je nog meer tekeningen van 't zelfde moment?


Reactie van Peter:

Het zijn toch ook officieel kinderboeken Joelle,dus opzich past het er wel bij.

Reactie van Halfpint:

Ik ga voor de tekeningen van Garth Williams. Deze zijn gedetailleerder!

Reactie van Charlesfan;


Ik kan de plaatjes niet zien, maar ik zag zo'n streepjestekening op de meeting en die vond ik ook best wel mooi! Maar niets gaat boven die van Williams!

Reactie van Halfpint:

Mieke, ik ben het niet helemaal eens met jou.
Garth Williams heeft heel veel tekeningen voor de KH-boeken gemaakt, met totaal andere scenes dan die we van HS kennen. Maar er is een keuze uit gemaakt en misschien zijn dit toevallig (?) tekeningen gelijk aan die van Helen Sewell.
Sinds het bericht van Rose over de 2 stijlen ben ik de tekeningen van Sewell en Williams aan het verzamelen en deze heb ik in een map geplakt. En dan zie je pas hoeveel G.Williams- naast de tekeningen die we allemaal uit de boeken kennen- nog voor de KH-boeken had getekend.
Mooie tekeningen. Ga maar eens kijken.

Reactie van Jane:

Als ik de keus had (had ik die maar ) dan koos ik die van Garth Williams, de expressie in de gezichtjes drukken meer spanning uit,
ook het varken kijkt zelfs angstig.

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 30-08-2011 22:10

Inmiddels heb ik bijna de hele laura-serie 1e druk compleet.
Hoewel Helen Sewell echt veel minder tekeningen heeft gemaakt dan Garth Williams, zijn ze soms toch heel treffend. Het lijkt dat zij ook meer een "foto" van Laura heeft gebruikt bij het tekenen. Het gezicht lijkt meer op dat van Laura Ingalls. Bij Garth Williams vindt ik dat wat minder.
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 31-08-2011 09:17

Oh, ik ben heel benieuwd naar de tekeningen. Zou je de boeken bij de eerstvolgende meeting willen meenemen, Mieke?
Afbeelding

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 31-08-2011 20:09

Halfpint (en anderen) je bent ook welkom om eerder eens de hele serie te komen bekijken.
Je hebt het voordeel dat je niet zo heel ver bij me vandaan woont.
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 01-09-2011 10:47

Oh, daar heb ik ook al eens aan gedacht. Want ik weet ook dat jij deel 1 t/m 10 in een andere versie hebt (engels?) en dat de tekeningen daarin ook al heel anders zijn. Die zou ik ook graag eens bewonderen. Zullen we eens afspreken, Mieke?
Afbeelding

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 01-09-2011 20:12

Dat lijkt me erg leuk halfpint. je bent echt Welkom om eens rustig te komen kijken.
Afbeelding

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 14-11-2011 21:40

De laatste delen van de oude boeken met tekeningen van Helen Sewell zijn binnen.
Het zijn hele oude boeken die muf ruiken en duidelijk talloze malen zijn gelezen. Het zijn oude biebboeken.

Voorin staat ook een inhoudsopgave van de plaatjes die gebruikt zijn en de teksten die daarbij staan.
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 14-11-2011 23:54

Oh, Mieke, je maakt me supernieuwsgierig. Ik zou ze graag eens willen inzien en ik maak graag binnenkort een afspraak met je hierover. Je krijgt hier morgen een pb-tje over, ok?
Afbeelding

Plaats reactie