Lees mee: "de lange winter".

Het Kleine Huis in het Grote Bos - Het Kleine Huis op de Prairie - Het Kleine Huis aan de Rivier - De Grote Hoeve - Aan het Zilvermeer - De Lange Winter - Stad op de Prairie - Een Huis voor Laura - De Vier Prairiejaren - Onderweg - Het Kleine Huis Kookboek
Plaats reactie
Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 28-01-2014 13:40

Hoofdstuk 32. Het kerstvat

De volgende dag kwam de tweede trein.
Afbeelding
Pa en meneer Boast kwamen naar huis lopen en ze droegen een vat tussen zich in. Het kerstvat!
Met een nijptang haalde pa de spijkers uit de het deksel, terwijl ze allemaal in afwachting om hem heen stonden, om te zien wat er in het vat zat. Pa nam het deksel eraf en tilde het dikke bruine papier op, dat de inhoud afdekte.
Bovenop lagen kleren. Een heel mooie donkerblauwe flanellen jurk, en pa zei stalend dat die voor ma was.
Daarna haalde hij een donzige, lichtblauwe hoofddoek voor Mary uit het vat en wat warme flanellen onderkleren.
Een paar zwarte leren schoenen volgden en die pasten Laura precies.
Vervolgens haalde pa vijf paar witte wollen kousen uit het vat, die op de machine gebreid waren. Ze waren veel dunner en fijner dan zelfgebreide kousen.
Toen haalde hij er een warme, bruine mantel uit, die nu nog een beetje te groot was voor Carrie, maar die haar volgend jaar zou passen. En hij haalde er een rode muts en handschoenen uit, die erbij hoorden.
Toen kwam er een prachtige zijden sjaal. en iedereen vond dat die voor ma was. Maar ma zei dat ze hem allemaal om beurten zouden dragen en dat Mary hem mee mocht nemen naar het Blindeninstituut.
Voor pa waren er twee mooie witte overhemden en een donkerbruine fluwelen pet.
Toen haalde hij een blauw flanellen jurkje en een groen-met-rose-geruit jurkje eruit. Ze waren te klein voor Carrie en te groot voor Grace, maar later zou Grace ze passen.
Toen volgde nog een ABC-boek en een prentenboek.
Er was nog een doos met strengen gekleurde wol en een doos met borduurzij plus dunne zilverkleurige kaarten. Die kreeg Laura omdat ze
ze de leuke dingen die ze zelf had gemaakt, had weggegeven. Nu had ze iets moois voor zichzelf om te bewerken.
Op de bodem lag nog een zwaar, bultig pak, dat dik verpakt was in bruin papier. Het bleek de kerstkalkoen te zijn, die nog altijd stijfbevroren was.
Pa dacht dat de kalkoen wel vijftien pond zou wegen en toen er ook nog cranberries tevoorschijn kwamen gilde Carrie van verrukking.
Ma vroeg aan pa of of de kruidenierswaren voor de winkels ook binnengekomen waren en pa antwoordde dat ze alles kon kopen wat ze maar nodig had.
Toen nodigde ma meneer en mevrouw Boast uit om twee dagen later bij hen te komen eten (de kalkoen moest natuurlijkwel de tijd krijgen om te ontdooien). "Kom zo vroeg als u kunt, dan gaan we het voorjaar vieren met een kerstmaal." Iedereen moest lachen en was blij.
"We komen. We komen vast. Dat zal geweldig zijn om lekker te eten na zo'n magere winter. Ik ga gauw naar huis om het Ellie te vertellen.", zei meneer Boast.
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 31-01-2014 12:27

Hoofdstuk 33. Kerstfeest in mei

Die middag kocht pa kruidenierswaren. (reken maar dat het druk geweest moet zijn in de winkel; eindelijk was alles weer en alle huisvrouwen moesten naruurlijk van alles hebben, nu praktisch alles bij iedereen op was)
Met zijn armenvol pakjes kwam pa weer thuis. Heerlijk om weer van alles in huis te hebben. Iedereen voelde zich gelukkig. Die avond maakte ma het zetsel klaar voor het wittebrood voor de volgende dag en gedroogde appeltjes werden in de week gezet voor de appeltaart.
De volgende dag hielp Laura ma met het bakken en stoven en lekkere dingen koken voor het kerstmaal van morgen. De hele dag rook de keuken naar lekkere dingen en 's avonds stonden er in de kast een paar grote witte broden, een cake, drie appeltaarten en bessengelei van de cranberries.
Als tractatie aten ze die avond al wittebrood en een beetje van de bessengelei.
De volgende dag haastten ze zich. Het ontbijt was gauw gedaan en terwijl Carrie en Laura de tafel afruimden en afwasten, maakte ma de grote kalkoen klaar voor de oven.
De meimorgen was warm en nu de beide kamers weer gebruikt konden worden kreeg Laura een gevoel van ruimte en rust over zich. De schommelstoelen waren uit de keuken weg, die stonden nu weer voor in de voorkamer en samen met Mary zette Laura de tafel in het midden van de voorkamer en dekten deze keurig voor het feestmaal.
Carrie schilde de aardappelen, Grace holde vrij rond en ma bracht de glazen schaal met felrode gelei binnen en zette hem middenop het witte tafellaken. Wat stond dit mooi!
"Eigenlijk moesten we ook nog boter hebben bij het wittebrood", zei ma.
Pa vertelde dat er weer teerpapier te koop was en nu zou hij gauw de hut in orde gaanmaken, zodat ze over een paar dagen weer naar de ontginning konden verhuizen.
De bradende kalkoen vulde het huis met heerlijke geuren, de aardappelen kookten en ma zette de koffie, toen meneer en mevrouw Boast er aan kwamen wandelen. Iedereen was blij elkaar weer te zien en de begroeting was allerhartelijkst.
Mevrouw Boast wilde graag helpen in de keuken, maar ma wilde dat ze in de schommelstoel uitrustte van de lange wandeling, bovendien zouden zij en Laura het eten zo op tafel hebben. De mannen gingen de krant lezen die pa die morgen gekregen had.
Ma vroeg Laura de grote schaal voor de kalkoen uit de kast te pakken en toen zag Laura op de plank een pakje dat er eerst nog niet had gelegen.
"Wat is dat, ma? "
"Ik weet het niet, maak maar open."
Op een klein schaaltje lag een kluit boter!
"Het is boter.", riep Laura en binnen hoorden ze mevrouw Boast lachten. "Een kerstcadeuatje!", riep ze.
Laura bracht de boter naar binnen en iedereen was blij. Daarna liep ze gauw terug naar de keuken om de grote schaal voorzichtig onder de kalkoen.laten glijden toen ma hem uit de braadslede tilde.
Ma maakte de saus en Laura klopte de aardappelen de puree. Daarna konden ze aantafel. Pa bad en vervolgens laadde hij bord voor borden vol met kalkoen en vulsel en aardappelpure en een grote lepel gelei. Tijdens het opscheppen bespraken ze de afgelopen winter. En mevrouw Boast vond het een wonder dat iedereen gezond was gebleven en dat ze erdoor waren gekomen. Terwijl zij vertelde hoe zij de winter in hun ingesneeuwde hut op hun ontginning hadden doorgebracht, schonk ma de koffie en thee in en ze reikte het brood en de boter en de saus aan. Toen alle borden voor de tweede keer leeg waren, vulde ma de kopjes nog eens en Laura bracht de appeltaart en geglaceerde cake binnen.
Ze zaten lang aan tafel en bespraken de winter en de zomer die komen zou. De Ingalls' konden niet wachten tot ze weer naar hun eigen land konden, maar voorlopig moesten ze nog geduld hebben, want de natte, modderige wegen moesten eerst opdrogen. Meneer en mevrouw Boast hoefden niet te verhuizen, want zij hadden de winter al op hun claim doorgebracht.
Eindelijk stonden ze van tafel op. Laura en Carrie spreidden een tafeldek
uit om het eten en de lege borden netjes voor het gezicht af te dekken. (De afwas zou dus pas later gebeuren. Ze wilden echt alles uit deze dag halen wat er te halen viel qua gezelligheid met het bezoek. Leve onze afwasmachines! Persoonlijk hou ik er niet van om de afwas te laten staan, want het koekt altijd zo aan. Ik zou dan, terwijl we gezellig aan het keuvelen zijn, samen met Laura en mevr. Boast (ik weet zeker dat zij erop stond mee te helpen!) de afwas wegwerken, zodat alles weer netjes aan kant is)
Volgens pa had het warme weer de stijfheid uit zijn vingers gehaald en hij vroeg Laura hem de viool te brengen.
Pa probeerde de snaren, spande ze, streek de stok in met hars en liet hem over de snaren glijden. Zacht klonken er een paar heldere, zuivere tonen. Laura kreeg een brok in haar keel, dat maar niet weg wilde.
Pa speelde een nieuw lied dat hij het afgelopen najaar had geleerd, toen de mannen naar Volga gingen om de spoorbaan schoon te maken. Meneer Boast neuriede de tenorpartij mee met de viool en pa zong het lied een paar keer, waarna iedereen de woorden kende.
En onder het zingen leek het of de angst en de ellende van de lange winter als een donkere wolk omhoog rees en wegdreef op de muziek. De zon scheen warm, de winden waaiden zacht en het groen gras groeide.
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 31-01-2014 13:31

Lieve allemaal, hiermee ben ik aan het eind van deel 6 De lange winter gekomen.
Als ik nu een goede tip mag geven aan diegenen die de boeken nog niet hebben, maar deze eigenlijk wel in bezit wil hebben; print deze samenvatting van deel 6 uit, dan heb je De lange winter eigenlijk al in handen, want de samenvattingen zijn best wel uitvoerig beschreven. Ik heb zelfs geprobeerd de plaatjes die in het boek voorkwamen hier ook te plaatsen. Print uit, doe in een mapje en ,voila, je hebt je eigen deel 6!
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 09-11-2014 14:06

Hooistokken.

“Het hooi gaf snel een warm vuur, maar het brandde vlugger weg dan hout. Ma hield de trekgaten van de kachel dicht, en de hele dag gaf ze het vuur voedsel. De hele dag, behalve wanneer hij de storm door moest om de dieren te verzorgen, draaide Pa hooi in de bijkeuken.
”Laat mij u helpen, Pa”, bedelde Laura.
Eerst wilde hij het niet. “Je handen zijn te klein voor zulk werk”, zei hij. toen gaf hij toe “Maar iemand moet help-en. Het is te veel werk voor één man, om die kachel brandend te houden èn er het hooi voor binnen te halen.” Eindelijk nam hij een besluit: “Kom mee, ik zal je leren hoe het moet.”
~ De lange winter pagina 127.

Afbeelding


~~~

Hebben jullie dat nu ook weleens? Je leest iets, je begrijpt het, maar het is niet echt tot je doorgedrongen? Ach, misschien ligt het aan mij. Ik heb bovenstaande passage uit het boek 'De lange winter' al ontelbare malen gelezen en zie de scene dat pa en Laura hooi aan het draaien zijn zo voor me, maar pas toen ik een verhandeling las van de gids, Roland Rydstrom, die een rondleiding gaf op de Ingalls’ Homestead in De Smet, drong het volledig tot me door.

De gids Roland legde uit dat het minstens 6 of 7 hooistokken "kostte" om het water heet genoeg te maken voor een kopje thee. Moet je nagaan, alleen al voor een kopje thee!

Vermenigvuldig dat met de hoeveelheid hooistokken die je nodig hebt om de kamer te verwarmen en om het brood te bakken. Dat zullen dan zo om en nabij de 160 hooistokken zijn, die elke dag gedraaid moesten worden. Elke dag! Dat zijn er 1120 per week en bijna 5000 voor één maand! En die winter duurde maar en duurde maar.


Stel je je de handen eens voor van Laura en Pa: ruw, gekloofd, gezwollen en dat in een tijd dat er nog geen handcreme zoals Atrix bestond om de pijn te verzachten. Geen wonder dat Pa niet kon vioolspelen!

Hebben jullie nu ook geen dankbaar gevoel voor de centrale verwarming in onze huizen?
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 09-11-2014 14:49

Kijk, waar zo'n link al niet goed voor is.
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 06-07-2017 22:30

Wat mooi om te lezen allemaal! Wat een heftig verhaal!
Ik heb telkens als ik een paar hoofdstukken had gelezen, de stukjes over de hoofdstukken hier gelezen.
Staat al die extra informatie in Pioneer Girl, Halfpint? Die heb ik pas gekocht, en ben er nu in begonnen, in afwachting van de overige 3 boeken die ik nog niet heb (De Grote Hoeve, Het Huis Aan Het Zilvermeer, en De Kleine Stad Op De Prairie).

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 09-07-2017 22:26

Hoe bedoel je - die extra stukjes?
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 11-07-2017 09:53

Bv dat familie Ingalls een inwonende familie had, dat Almanzo ouder was en Cap Garland jonger dan in het boek etc.

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 12-07-2017 16:53

Ik heb alles uit biografieën, maar toen ik eenmaal Pioneer Girl gekocht had werd mij nog veel meer duidelijk.
Afbeelding

Plaats reactie