deel 6 Het kleine huis, De lange winter

Het Kleine Huis in het Grote Bos - Het Kleine Huis op de Prairie - Het Kleine Huis aan de Rivier - De Grote Hoeve - Aan het Zilvermeer - De Lange Winter - Stad op de Prairie - Een Huis voor Laura - De Vier Prairiejaren - Onderweg - Het Kleine Huis Kookboek
Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

deel 6 Het kleine huis, De lange winter

Bericht door Halfpint » 29-04-2011 19:19

"De lange, strenge winter begint onverwacht vroeg. Hij is al voorspeld door een oude Indiaan. En ook de bisamratten hebben de afgelopen zomer voor zichzelf een verblijf met zeer dikke muren gebouwd. Vader en moeder hebben nauwelijks tijd om met Mary, Laura en de kleine zusjes van de hut op de prairie naar het veilige huis in de stad te gaan. Maandenlang woeden de sneeuwstormen; ze snijden de kleine pioniersgemeenschap van iedere verbindeing met de buitenwereld af. Op Kerstavond zijn de laatste kolen en de laatste druppel lampolie verbruikt. Het eten raakt op, er is zelfs geen tarwe meer in de stad te krijgen. Dan gaan Almanzo Wilder en Cap Garland hun gevaarlijke tocht ondernemen om tarwe te kopen, die 'ergens' verbouwd is door een boer, die 'misschien' die winter in zijn hut is gebleven..."

Dit staat op de achterflap van deel 6 in de serie boeken van Het Kleine Huis en heet Het Kleine Huis, de Lange Winter.
Heb je het boek ook gelezen? Hoe vind je het boek?



Afbeelding
Afbeelding

Jane
Berichten: 882
Lid geworden op: 29-08-2011 02:00

Bericht door Jane » 14-10-2011 11:14

Ik heb dit boek weer eens gelezen, het moet een harde strijd tegen het weer zijn geweest om in leven te blijven.
Wat ik niet zo goed begrijp is waarom Almanzo en Cap Carland
de geschiedenis verder zijn ingegaan als de jonge mannen die hun levens waagden voor de gemeenschap, van Cap wel , maar Almanzo niet.
Ondanks dat de stad zo goed als aan het verhongeren was hield Almanzo
zijn zaaitarwe verstopt in een wand,vrij egoistisch om dan een boer 30 km verderop die in een verlaten landschap woont te dwingen zijn zaaitarwe te verkopen, en dan als held bestempeld te worden omdat hij dit haalde in bar weer.
Maar missschien is dit verhaal ook niet helemaal zoals het gegaan is, net zoals Laura verzwijgt dat ze kostgangers hadden, wat me ook een raadsel is ,want toen ze in het landmetershuis woonden kregen ze ook continu mannen over de vloer om te eten en te slapen.
Maar Laura heeft vast niet overzien dat later haar boeken zo zouden worden uitgeplozen op allerlei zaken die ze schreef :wink: .
Als het wel de waarheid is dan vind ik Almanzo toch niet helemaal vrij van egoisme en zouden zijn lekkere pannenkoeken me toch niet zo goed smaken die meneer Ingalls opat als hij er op bezoek was.

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 18-01-2012 13:21

Eigenlijk was de titel van dit boek 'The long, hard winter', maar de uitgever vond dit een dreigend iets hebben en dat voor een kinderboek, dus werd het "The long winter".

In Amerika wordt deze winter (1880/1881) met geschiedenis behandeld en in de geschiedenisboeken noemt men het dan 'De sneeuwwinter"
Afbeelding

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 21-02-2013 19:53

De lange Winter

Op de ontginning is het goed en Laura helpt Pa met het binnenhalen van de oogst en het hooien. Al snel blijkt dat Pa bezorgd is over de komende winter, en als dan ook nog de indiaan zijn waarschuwing laat horen over dat het een strenge winter gaat worden, besluit Pa om met zijn gezin in de stad te gaan wonen. Laura vindt het in het begin helemaal niet leuk. Samen met Carrie wordt ze naar school gestuurd. Al snel beginnen de sneeuwstormen en de school wordt gesloten. Het gezin probeert te overleven met het weinige dat ze hebben aan brandstof en eten. Pa leert Laura om “hooistokken” te maken, ze malen graan in een koffiemolen voor dagelijks brood. Ze vieren kerst met kleine kadootjes. De trein kan niet meer tot het stadje komen en de bevolking lijdt honger. Almanzo en Cap Garland gaan de prairie op op zoek naar een boer met zaaitarwe om te kopen. Ze redden daarmee de stad. Uiteindelijk, na maanden, stoppen de sneeuwstormen. Het gezin heeft de lange winter overleeft en het boek eindigt met een kerstfeest in mei.
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 19-01-2014 11:34

Hier twee foto's van dit boek met kaften die ik echt nog nooit had gezien:
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 21-01-2014 22:20

Die bovenste had ik ook nog nooit gezien. Leuk!

Gast

Bericht door Gast » 12-04-2014 21:38

De lange winter is een hard en moeilijk verhaal.
maar dit plaatje heeft iets liefs en romantisch.
Vinden jullie niet?

Laura en Carrie ontmoeten Almanzo voor de eerste keer.
(Als ze na een boodschap verdwaald raken in het moeras)

Klik op het plaatje voor een vergroting.

Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 13-04-2014 15:12

Ja, dit plaatje ken ik. Ik kwam hem een poos geleden tegen toen ik bezig was met een map aanleggen van onbekende tekeningen van Garth Williams en Helen Sewell en ik heb het plaatje ook gebruikt bij mijn verhaaltje in Lees mee, juist omdat ik het zo´n lieflijk plaatje vond.
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 15-04-2014 17:34

Dit vind ik ook zo'n sfeervolle tekening uit het boek!
Je leest wel vaker dat ze gordijnen en of lakens ophangen, maar nooit dat ze daarbij op een tafel moesten staan. Dat maakt het ook zo heerlijk herkenbaar. :wink:

Klik op het plaatje voor een vergroting.

Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 20-05-2014 11:23

Het winkelhuis dat pa in 1880 in De Smet had gebouwd en waar zij o.a. de lange winter van 1880/1881 doorbrachten, met zin eindeloze sneeuwstormen en zijn vreselijke kou, werd daarna nog een paar winters door de familie Ingalls bewoond. Totdat pa het huis op het land zp geperfectioneerd had dat het een echt huis was, die de winter kon door doorstaan en ze dus op hun land konden blijven wonen. Pa verkocht toen het winkelhuis, dat stond op de hoek van Mainstreet en Second street (de Hoofddddstraat - het latere Calumet Avenu-en de Tweede straat.)
Voor 1912 werd het gebouw verhuisd naar de achterkant van het perceel, om ruimte te maken voor een stenen gebouw; de bank.
Later werd het winkelhuis van de Ingalls´ gebruikt als makelaarskantoor en uiteindelijk werd het helemaal uit elkaar gehaald en gebrukte men het hout om er een ander huis van te bouwen in De Smet.
Afbeelding

Plaats reactie