deel 2 Het kleine huis op de prairie

Het Kleine Huis in het Grote Bos - Het Kleine Huis op de Prairie - Het Kleine Huis aan de Rivier - De Grote Hoeve - Aan het Zilvermeer - De Lange Winter - Stad op de Prairie - Een Huis voor Laura - De Vier Prairiejaren - Onderweg - Het Kleine Huis Kookboek
Plaats reactie
Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

deel 2 Het kleine huis op de prairie

Bericht door Halfpint » 29-04-2011 19:28

"Er leven nu teveel mensen in het grote bos waar Laura altijd gewoond heeft. Daarom pakken haar ouders alles in een huifkar en gaan op weg, met Laura en haar twee zusjes. Wekenlang trekken ze over vrijwel ongebaande wegen, om eindelijk in het wijde land van de Indianen een plek te vinden waar haar vader wil blijven. Hij bouwt een huis en een stal en hij ploegt een stuk grond, om er een akker en een moestuin van te maken. Laura helpt met zaaien, ze plukt bramen en verzorgt de dieren. Maar hoe komen ze ineens aan die hoge koorts? Wat moeten ze doen als een brand de prairie in lichterlaaie zet? En wie huilt daar zo angstaanjagend midden in de nacht? Toch weet laura dat ze niet bang hoeft te zijn.
Hoe moeilijk en gevaarlijk het leven soms ook is, in huis is het veilig en goed, en ze is er gelukkig..."

Dit staat op de achterflap van deel 2 van Het Kleine Huis, het heet Het Kleine Huis op de Prairie.
Wie heeft het ook gelezen? En wat vind je ervan?



Afbeelding
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 05-05-2012 20:12

Reactie van Jane:
Dit boek ben ik nu voor de vierde keer aan het lezen (dankzij Tinkelbell heb ik ze nu allemaal ) en dan bekruipt me toch een gevoel van "tja , Pa Ingalls je nam toch wel een groot risico om je gezin aan allerlei gevaren bloot te stellen op die wilde prairie".
Denk aan als hij eens een paar dagen weg was naar Independice, de wolven, de indianen, de poema's , de brand in de schoorsteen omdat hij
de haard toch niet zorgvuldig had gebouwd, een gordijn als deur,
de moeraskoorts, etc etc...
Pa mocht dan wel een avontuurlijke pionier zijn, maar voor mij was Ma
de echte, zij bood toch maar aan heel veel moeilijkheden het hoofd
en ging zonder mopperen haar gang en volgde haar man waar hij ging en wist met weinig het gezin draaiende te houden, ik heb grote bewondering voor haar!!!!
De bijna verering die de kinderen hadden voor Pa kwam haar meer toe.

Gast

Bericht door Gast » 05-05-2012 20:17

Ik ben het voor een groot deel met je eens Jane. Pioniers namen heel wat risico's! Hoe vaak er niet wat misging! In een huis zinder ramen wonen en dat met wolven! Ook wordt wel gezegd dat je niet zonder hond kan, wat als er wat met jack gebuerde? Ziek zijn, ongelukken enz enz. Maar de tijd was toen ook harder, velen dachten dat je wel moest als je wat wilde. Kijk maar naar bijv fabrieksarbeiders die hadden in die tijd echt geen leven!

Maar dit soort gedachten overvalt mij ook vaak als ik het boek lees.
Verder gebeurt er eigenlijk best weinig in dit deel, de fam Ingalls is erg op zichzelf, noodgedwongen. (in het echt is dat wat minder) Toch heeft het boek wel weer die heerlijke knusse sfeer.

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 19-02-2013 19:38

Mary and Laura wanted to catch one. Again and again they almost had one. The gopher would stand perfectly still until you were sure you had him this time, then just as you touched him. He wasn’t there. There was only his round hole in the ground.
Laura ran and ran and couldn’t catch one. Mary sat perfectly still beside a hole, waiting for one to come up, and just beyond her reach gophers scampered merrily and gophers sat up and looked at her. But not one every came out of that hole.”


Dit kwam ik tegen toen ik weer eens iets aan het opzoeken was en het staat in het engelse boek, maar het kwam mij in het geheel niet bekend voor. Direct mijn ned. boek erbij gehaald, maar daar staat het toch echt niet in. Dus weer een verschilletje ontdekt. Leuk vind ik dit altijd. Die heel kleine dingetjes, waardoor het boek toch plotseling iets verandert.
Staat dit engelse gedeelte toevallig wel vertaald in jullie boeken?
Afbeelding

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 21-02-2013 19:49

Mijn samenvatting van Kleine Huis op de Prairie:

Kleine Huis op de Prairie
Het tweede deel van de de serie, geschreven door Laura Ingalls Wilder.
Hierin trekt het gezin naar de prairie. Er wordt eerst vertelt over de reis in de huifkar, daarna over de bouw van het huis, de stal en de put en open haard. Er wordt contact gemaakt met andere mensen, zoals Meneer Edwards en meneer en mevrouw Scott. Ook krijgt het gezin te maken met de indianen die in het gebied wonen. Pa en Ma proberen een bestaan op te bouwen en zaaien en oogsten. Ze zijn heel blij als ze een koe krijgen. Het gezin wordt getroffen door een ziekte, waarvoor Dr. Tan hen komt verzorgen en ze maken een schoorsteenbrand mee. Kerstfeest dat jaar valt bijna in het water, want er is geen sneeuw maar heel veel regen. Gelukkig haalt meneer Edwards de kadootjes voor Laura en Mary op bij de kerstman en komt ze brengen. Uiteindelijk gaan de indianen ruzie maken over de aanwezigheid van de blanken. De familie wordt uit de slaap gehouden door de harde oorlogskreten. Laura en allemaal zien uiteindelijk de indianen vertrekken in een lange, lange rij. Hierna vertrekt het gezin ook weer in de huifkar.
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 18-05-2014 21:30

Vanmiddag kwam ik deze ongepubliceerde passage uit het eerste manuscript in klad tegen van Het kleine huis op de prairie:

"En er wonen meer mensen rondom ons dan je zou denken," vertelde pa aan ma toen hij terugkeerde naar het kleine huis na één van zijn jachttrips.
"Kolonisten vestigen zich in de kleine dalen. Ik was bij de Scotts vandaag. Aaridge mensen. Als we iets dringend nodig hebben, zouden zij ons misschien kunnen helpen."


Leuk weer he, om zo iets kleins en onbekends tegen te komen? Dit vind ik altijd leuk. Je denkt 'alles' te weten (hmhm) en dan.................... :lol:
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 19-05-2014 11:06

Ja leuk he?
Ik weet nog dat ik dat voor het eerst las en best teleurgesteld was dat ze niet zo alleen woonden als ik dacht!
Ik heb dit jaren geleden al eens gelezen, dus ik ben nu wel verbaasd dat je zegt dat het ongepubliceerd is, maar ik weet ook niet meer waar ik het toen tegen kwam eigenlijk. (ga ik weer peinzen :wink: )

Jane
Berichten: 882
Lid geworden op: 29-08-2011 02:00

Bericht door Jane » 19-05-2014 21:17

Volgens mij heb ik dit ook in de pilot gehoord, dat was idd toen pa terug kwam van een jacht geloof ik......of haal ik de boeken nu door elkaar met de serie :roll: .

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 20-05-2014 11:06

Misschien dat je het ooit al eens had gelezen nadat je mijn boeken had geleend, Rose? Het staat nl. vermeld in het boek Laura Ingalls Wilder Country, maar de passage is dus nooit in het echte boek HKHODP opgenomen. Het staat echt alleen maar in het mansuscript in klad.
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 04-06-2016 13:09

Jullie weten dat ik op zoek ben naar een 'nieuwe' complete serie van De Kleine Huis boeken, he? Dit kost veel moeite, want het lijkt wel of deze boeken er bijna niet zijn in Nederland.
Tijdens onze vakantie in Friesland vond mijn man plotseling deel 3 voor mij en daar was ik al heel blij mee (zie mijn berichtje van 10 mei/kleine huis aan de rivier).
Op dinsdag 24 mei was onze krant gestart met een nieuwe, gratis rubriek: 'Wie kan mij helpen aan....../ aangeboden.......''. Men vroeg naar suikerzakjes, Kuifjeboeken etc, , en Donald Ducks mocht je gratis daar en daar komen afhalen. Ik heb toen een advertentie geplaatst mbt. De Kleine Huis boeken en die advertentie stond dinsdag 31 mei in de Krant. Reeds dezelfde avond ontving ik een mailtje van een vrouw uit Breda, alles kortgesloten en vanmorgen mocht ik gratis Het Kleine Huis Op De Prairie, Aan de Rivier (die heb ik nu dus dubbel, maar daar kan ik dan misschien weer iemand gelukkig mee maken) en De grote Hoeve komen ophalen. Ik gaf die mevrouw een mooie bos bloemen en ik kreeg dus de boeken. Allebei blij. Het begin is er. :lol:
Afbeelding

Plaats reactie