deel 8 Het kleine huis, Huis voor Laura

Het Kleine Huis in het Grote Bos - Het Kleine Huis op de Prairie - Het Kleine Huis aan de Rivier - De Grote Hoeve - Aan het Zilvermeer - De Lange Winter - Stad op de Prairie - Een Huis voor Laura - De Vier Prairiejaren - Onderweg - Het Kleine Huis Kookboek
Plaats reactie
Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

deel 8 Het kleine huis, Huis voor Laura

Bericht door Halfpint » 29-04-2011 19:31

"Laura, nog geen zestien jaar oud, moet twee maanden les geven om voor haar zusje het geld voor het blindeninstituut te verdienen. Het is geen gemakkelijke taak, want van de vijf leerlingen is er een al even oud als zij. Omdat de schoolhut midden in de prairie staat, is Laura door de week bij een niet al te vrolijke boerenfamilie in de kost. Gelukkig brengt Almanzo Wilder haar elk weekend naar huis. Ondertussen probeert zo ook haar eigen studie bij te houden. Die zomer wordt een bijzondere zomer voor Laura, want iedere zondag komt Almanzo haar ophalen voor een tocht met zijn wilde paarden. Laura geniet ervan en vindt het heel vanzelfsprekend. Maar als Almanzo op een van die zondagen ook een ander meisje naast zich op de bok heeft, weet Laura eigenlijk lang niet zo precies meer wat ze ervan denken moet..."

Dit staat op de achterflap van Het Kleine Huis, Huis voor Laura, het is deel 8 van Het Kleine Huis boekenserie.
Heb jij dit deel ook gelezen? Hoe vind je het?

Afbeelding
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 21-02-2012 17:23

Het ligt mischien aan mij, maar ik snapte iets uit dit boek niet.
Dat stukje waar die vrouw in de nacht met een mes in het huis van Laura rondliep.
Waarom deed ze dit?
Wilde ze Laura vermoorden?!?!?!?!
Ik snap er niks van.
Xx

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 21-02-2012 19:58

Nee, het ging bepaald niet om Laura.
Mw Brewster wilde gewoon niet op de prairie wonen en zijn. Ze was waarschijnlijk depressief. Ze wilde terug naar het Oosten. Elke avond maakte ze hierover ruzie met haar man. Zij wilde weg, en hij kon niet weg, omdat hij niet meer bezat op de wereld dan het stuk prairieland.
Op een nacht dacht ze het te proberen door haar man te bedreigen met een (vlees)mes, om te kijken of hij dan zou beloven om weg te gaan.
Het werkte op dat moment niet.
Laura werd wakker en zag haar staan met het mes. Het was dus niet tegen Laura bedoeld. Maar hierna was Laura wel heel bang dat Mw. Brewster ook bij haar zou komen met een mes, omdat ze jaloers was op Laura die les gaf. En dus sliep Laura, want ze was wel bang.
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 23-02-2012 20:40

Ja, Mieke heeft gelijk. Mw Brewster was niet echt kwaadaardig tegenover Laura alleen zwaar onbeschoft. Ik denk niet dat ze Laura echt had willen vervloeken oid. Wss is ze ook, doordat ze zo'n hekel heeft aan de prairie, juist zo onaardig tegen Laura.

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 21-02-2013 19:55

Een Huis voor Laura
Laura gaat uit huis om les te geven op een kleine school ver weg op de prairie. Ze moet inwonen bij het gezin Brewster, wat zeer onplezierig is. Gelukkig is daar Almanzo die Laura elke vrijdag komt halen en elke zondag weer terugbrengt. Laura is blij als haar termijn voorbij is en ze terug kan keren naar huis. Hoewel ze niets voelt voor Almanzo blijft ze toch met hem meegaan voor sleetochtjes. Ook als het later lente wordt en de familie weer terug gaat naar de ontginning, gaat Laura met Almanzo mee buggy rijden. Ze helpt zelfst me een span paarden temmen. Mary komt thuis van school voor een vakantie, Laura en Almanzo gaan op zangles en Laura geeft nog een paar termijnen les op andere scholen. Uiteindelijk krijgt ze van Almanzo een verlovingsring. Almanzo bouwt een huis op de bomenclaim en na hun huwelijk gaat Laura met Almanzo daar wonen.
Afbeelding

Plaats reactie