deel 9 Het kleine huis, Vier prairiejaren

Het Kleine Huis in het Grote Bos - Het Kleine Huis op de Prairie - Het Kleine Huis aan de Rivier - De Grote Hoeve - Aan het Zilvermeer - De Lange Winter - Stad op de Prairie - Een Huis voor Laura - De Vier Prairiejaren - Onderweg - Het Kleine Huis Kookboek
Jane
Berichten: 882
Lid geworden op: 29-08-2011 02:00

Bericht door Jane » 23-05-2012 00:07

Oh dat wist ik niet dat het een onbewerkte versie was, het leest idd anders dan
de vorige boeken, miste al een beetje de " gezelligheid " die de andere boeken wel
hebben.
Later lees je toch wel dat Laura met een knoop in haar maag zit over al de schulden die er zijn.

Gast

Bericht door Gast » 23-05-2012 07:36

O wist je niet het een onbewerktew versie was?
Dat te weten maakt echt veel verschil hoor! Vind je ook niet?
Dit deel was misschien wel bedoeld om te publiceren, misschien ook niet, dat weten ze niet; het was in elk geval niet bedoeld om zo op deze manier gepubliceerd te worden. Toch hebben ze dat gedaan omdat Laura na Almanzo's dood er niet meer aan toe is gekomen (om wat voor reden dan ook) om deze versie geschikt te maken voor publicatie.
Dus een verwijzing naar een grapje dat je wilt maken kan je dan anders stellen, zo werken aantekeningen. Zo heb ik dat dan gelezen.

Ook het grapje van Ma in een eerder deel heb ik aan dat gezegd wat ik noemde opgehangen. Vinden jullie dat niet ontzettend op deze situaties slaan of dat ook niet?

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 23-05-2012 09:21

Je had echter wel kunnen weten dat het een onbewerkte versie van Laura was (en dat het boek pas in 1968- dus 11 jaar na haar dood- was uitgegeven) door het voorwoord in het boek te lezen Bladzijde 7, 8 en 9 geven nl. de juiste informatie over het tot stand komen van dit boek. :wink:
Afbeelding

Jane
Berichten: 882
Lid geworden op: 29-08-2011 02:00

Bericht door Jane » 24-05-2012 12:52

Ja Halfpint , het stond idd in het voorwoord, was dat even vergeten tijdens het lezen toen ik in het boek was verdiept :wink:
Maar dat neemt niet weg dat ik toch altijd een beetje het gevoel had , ook tijdens het lezen in het boek hiervoor, dat Laura wel erg verliefd was op de paarden van Almanzo, daar kwam nog eens de competitiestrijd bij met Nelly.
Nellly had beweerd dat ze achter die paarden zou komen te zitten, en mede door haar vriendinnen die ook een hekel aan Nelly hadden, was het natuurlijk prachtig dat Laura met de eer ging strijken.
Je zou je kunnen afvragen dat als Almanzo niet die paarden had gehad of Laura dan wel op hem was gevallen, ook Ma sprak haar bezorgheid hier over uit.
Het is dat we de afloop hiervan weten en hoe alles verder is gegaan,
maar als je dat niet wist zou ik niet durven zeggen dat ze een straalverliefde indruk maakte naar Almanzo toe, dat de liefde pas is gegroeid in de jaren daarna.
Omgekeerd was Almanzo het wel op haar, dat merk je aan zijn kleine attenties, en de verrassing om met kerst opeens voor haar neus te staan
toen hij voor een tijd naar zijn famiie was.
Maar dat is mijn indruk hoor, het hoeft helemaal niet zo te zijn natuurlijk :wink:

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 24-05-2012 18:28

Laura was behoorlijke zelfstandig, kijk maar naar dat ze tijdens de huwelijkscerominie geen absolute gehoorzaamheid aan Almanzo wilde beloven. als Laura niet ook echt intresten had gehad in Almanzo, dan zou ze nooit met hem uit zijn blijven gaan. Ik denk dat ze in het begin niet echt verliefd was, maar sat dat echt is gegroeid. De paarden waren leuk, maar niet het belangrijkste, dat was denk ik toch Almanzo en hoe hij was.
Daarbij, in die tijd was het niet heel gewoon om je liefde duidelijk zichtbaar te laten zijn.
Afbeelding

Jane
Berichten: 882
Lid geworden op: 29-08-2011 02:00

Bericht door Jane » 25-05-2012 10:13

Ja ik denk ook dat dat zeker meespeelde.
En ze schreef natuurlijk kinderboeken, daarom wou ze denk ik niet in detail treden over haar verkering met Almanzo, waardoor het vrij koel overkomt.
Maar.....de paarden hadden ook een grote aantrekkingskracht op haar,
daar ben ik toch van overtuigd :wink:
Ik vond Almanzo wel een doorzetter, moest wel lachen toen Laura hem kenbaar maakte dat hij niet iets moest verwachten van haar als hij haar steeds door de sneeuw en kou haar van de Brewsterschool haalde.

Gast

Bericht door Gast » 05-06-2012 09:13

Die paarden hadden idd aantrekkingskracht. Maar is het niet altijd zo dat mensen vaak met elkaar in aanraking komen en een relatie krijgen als ze bepaalde interesses gemeenschappelijk hebben?
Dat er weinig over de verliefde gevoelens van Laura staan kan meerdere oorzaken hebben. In die tijd was het niet zo kies dat een mesije daarmee te koop liep, maar het kan ook zijn dat Laura het later best wel wilde verwerken in het boek maar dat zij die gevoelens nog niet in haar antekeningen opmaakte omdat het toch wel in haar hoofd zat.

Jane
Berichten: 882
Lid geworden op: 29-08-2011 02:00

Bericht door Jane » 05-06-2012 10:30

Ik ben nu de boeken aan het lezen die over Rose gaan, en als je dan
in gedachten nagaat dan hoe het begon tussen Laura en Almanzo is het wel een heel goed aanvullend stel samen geweest.
Laura die eensdeels gek is/was op een levendig bestaan met hang naar verandering, en aan de andere kant heel behoudend was, zeker als het om geld ging, Almanzo houdt dat in evenwicht door af en toe eens wat minder serieus te zijn door haar nog wel eens voor verassingen te plaatsen met zijn impuls gedrag. :wink:
Je kunt goed merken dat Laura in haar jeugd meer geldzorgen heeft gekend dan Almanzo, de paarden hadden daarom denk ik voor haar een magische aantrekkingskracht, al bij de eerste keer dat ze de paarden zag
van Almanzo bekroop haar het verlangen ooit eens ook zo'n stel paarden te bezitten en er achter te rijden, maar het leek haar onbereikbaar, en dan gebeurt het toch, dat moet voor haar ook wel eens verwarrend zijn geweest denk ik zo.

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 21-02-2013 19:56

De Vier Prairejaren

Dit boek heeft een hele andere verteltrant. Het beschrijft de eerste vier jaren van het huwelijk van Almanzo en Laura. Almanzo doet zijn best om van de boerderij een goed bedrijf te maken. Hij koopt paarden en machines en zaait grote velden in. Hij onderhoudt de bomen. Helaas volgt tegenslag op tegenslag. Het weer vernielt de oogsten, Laura en Almanzo hebben schulden en moeten weg uit hun mooie huis op de bomenclaim. Ze gaan op de akkerclaim wonen en daar komt hun dochter Rose ter wereld. Het gezin verhuisd weer terug naar de bomenclaim en dan worden Laura en Almanzo getroffen door diftiritis. Ze overleven allebei, maar Almanzo raakt voor zijn leven verlamd. Als daarna een geboren zoon binnen een paar weken overlijdt en dan ook nog hun huis afbrand, ziet Laura het niet meer zitten. Maar Almanzo bedenkt een nieuw plan en daarmee lijkt het of ze er toch bovenop komen.
Afbeelding

Plaats reactie