deel 10 Het kleine huis, Onderweg

Het Kleine Huis in het Grote Bos - Het Kleine Huis op de Prairie - Het Kleine Huis aan de Rivier - De Grote Hoeve - Aan het Zilvermeer - De Lange Winter - Stad op de Prairie - Een Huis voor Laura - De Vier Prairiejaren - Onderweg - Het Kleine Huis Kookboek
Plaats reactie
Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

deel 10 Het kleine huis, Onderweg

Bericht door Halfpint » 29-04-2011 19:33

"In "Onderweg" vertelt Rose hoe haar ouders besloten om na zeven jaar van droogte te vertrekken naar Het Land van de Grote Rode Appel. Ook toen hield Laura Ingalls Wilder een dagboek bij, dat na haar dood werd gevonden. Het beschrijft de stadjes, de rivieren, de oogsten, de vogels en de bloemen die ze tijdens hun tocht naar de Ozarks zagen.
Er zijn veel foto's opgenomen en ook een brief waarin Laura zelf vertelt 'hoe alles afliep'. Rose geeft een uitleg waar het dagboek soms beknopt is en geeft met haar eigen herinneringen aan haar ouders en hun leven een levendige toelichting op het geheel.
Garth Williams maakt ons deelgenoot van zijn ervaringen bij het illustreren van de serie. Ten slotte doet de uitgeefster een verslag over hoe de manuscripten werden ontdekt. 'Onderweg' is door deze verschillende invalshoeken een goede afsluiting van de Kleine Huis serie."

Bovenstaande staat op de achterflap van het 10e en laatste deel van de Kleine Huis serie, het heet Het Kleine Huis, Onderweg.
Heb jij het gelezen? Hoe vind je het?

Afbeelding
Afbeelding

Jane
Berichten: 882
Lid geworden op: 29-08-2011 02:00

Bericht door Jane » 03-11-2011 00:40

Op het schrijven van Rose na vond ik dit boek ronduit saai om te lezen.
Maar ja het is dan eigenlijk ook niet meer dan notities die Laura bijhield
van de reis naar hun toekomstige leven.

Juud
Berichten: 529
Lid geworden op: 28-08-2011 20:03

Bericht door Juud » 03-11-2011 08:28

Het zijn inderdaad korte notities waarin gewoon beknopt verteld is wat er gebeurd is. Het is niet in romanvorm geschreven of zo. Ik vond het af en toe ook een beetje irritant lezen, omdat het zo 'feitelijk' en puntsgewijs was opgeschreven en er niet echt gevoelens e.d. beschreven werden zoals bij de Rose serie. Maar desondanks was het wel heel leuk om te lezen wat er allemaal gebeurd was op de reis en er zaten in het boek ook sommige foto's die ik nog niet gezien had (van die stad in Kansas e.d.).
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Jane
Berichten: 882
Lid geworden op: 29-08-2011 02:00

Bericht door Jane » 03-11-2011 09:14

Ja idd, de foto's vond ik ook wel mooi om te zien.
En net wat je schrijft, het was zo droog en emotieloos.
Maar in het volgende boek deel 12 van de Rose jaren wordt dan wél weer alles goed gemaakt, daarin wordt de reis nog weer eens beschreven
in verhaallijn.

Juud
Berichten: 529
Lid geworden op: 28-08-2011 20:03

Bericht door Juud » 03-11-2011 09:58

Inderdaad, ik vond het ook fijn dat ze in het eerste deel van de Rose serie eigenlijk hetzelfde verhaal vertellen maar dan in romanvorm. Je krijgt dan toch meer het idee dat je de reis zelf ook beleeft.

Wat ik trouwens ook een mooie toevoeging aan 'Onderweg' vond, was het verhaal van Garth Williams en het verslag van de manuscripten. Ik vond dat allemaal erg interessant om te lezen!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Jane
Berichten: 882
Lid geworden op: 29-08-2011 02:00

Bericht door Jane » 16-08-2012 13:08

Toen een paar weken geleden het asbest verhaal in Utrecht speelde deed
dit me gelijk denken aan de asbest plaatjes die Almanzo had gekocht voor zijn handeltje hierin tijdens zijn hun huifkartocht naar Missouri.
Ook zelf hadden we vroeger thuis die dingen op het fornuis liggen.
Almanzo is 92 en Laura 90 geworden,niet wetend dat asbest slecht is voor je longen. :roll:

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 21-02-2013 19:57

Onderweg

Dit boek gaat over de reis die Almanzo, Laura en Rose maken vanaf DeSmet naar Mansfield. Het gezin heeft zoveel tegenslag gehad op de prairie, dat ze er geen mogelijkheid tot bestaan meer in zien. Ze verlaten DeSmet en laten Pa en Ma daar achter. Ze reizen met een huifkar naar Missouri. Ze reizen samen met een ander gezin, de familie Cooley. Laura heeft van deze reis een dagboek bijgehouden en dat wordt hierin gepubliceerd. Rose vertelt het verhaal vooraf en achteraf. Zij vertelt over het biljet van 100 dollar dat Laura bij elkaar heeft gespaard en waarvan ze nieuwe grond willen kopen. Zij vertelt ook dat het biljet kwijt lijkt als ze eenmaal in Mansfield zijn aangekomen. Uiteindelijk kunnen Laura en Almanzo toch een stuk grond kopen, welke ze Rocky Ridge Farm noemen. Ze beginnen in een kleine blokhut.
In dit boeken staan foto’s van steden, Laura, Almanzo, Rose en huizen.
Afbeelding

Plaats reactie