deel 11 Het Kleine Huis Kookboek

Het Kleine Huis in het Grote Bos - Het Kleine Huis op de Prairie - Het Kleine Huis aan de Rivier - De Grote Hoeve - Aan het Zilvermeer - De Lange Winter - Stad op de Prairie - Een Huis voor Laura - De Vier Prairiejaren - Onderweg - Het Kleine Huis Kookboek
Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

deel 11 Het Kleine Huis Kookboek

Bericht door Halfpint » 18-08-2011 09:35

Het KLEINE HUIS KOOKBOEK :
Van het dagelijkse brood tot en met een volledige kertstmaaltijd; in dit boek staan meer dan 100 recepten uitgaande van de kookwijze en het voedsel dat tijdens Laura's en Almanzo's jeugd genuttigd werd

Een prachtig kookboek, wat ook als leesboek te verslinden is. Vol informatie over het leven uit die tijd, het ontstaan van de gerechten en de persoonlijke ervaringen van de auteurkok. Elk recept wordt voorafgegaan door een citaat uit een Kleine Huis boek, met de tekst waarop het recept is gebaseerd. Geen verfijnde culinaire recepten, maar beschrijvingen voor boerenbrood, maïsgerechten, schotels met spek en bonen, traditioneel gebak en zelfgemaakt snoepgoed. Het geheel doorspekt met het verband tussen het eten op tafel en het graan op het veld. Of: hoe je met een eigen boerderij en moestuin je kelder moet vullen.



Afbeelding
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 14-03-2012 12:08

Reactie van Ambra:
Raad eens wat mijn moeder vandaag voor me meenam uit het tweedehandsboekwinkeltje Het kleine huis kookboek!
Ik vind het superleuk,
alleen denk ik niet dat ik er veek uit ga maken, ik ben namelijk 100% vegetarisch.




Reactie van Juud:
Bedoel je dat je ook geen eieren en zuivel eet, Ambra (dus dat je veganistisch bent?). Dat lijkt me inderdaad heel lastig, want er staan wel redelijk veel gerechten zonder vlees en vis in, maar die zijn dan vaak wel met andere dierlijke producten.


Reactie van Eliza:
Ik ben ook 100 % vegetariër, maar geen veganist... ik kan nog best veel maken hoor!


Reactie van Tinkelbell:
O wat leuk... Misschien vind je het leuk om hier eens wat recepten te plaatsen!!
Is het een engels-talig boekje of nederlands-talig...??
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 14-03-2012 12:18

Ik zou Het Kookboek heel graag willen hebben!
Maar het is helaas niet meer in de verkoop. Je moet tegenwoordig voor de Nederlandstalige uitgave het geluk hebben het op een rommelmarkt aan te treffen.

Gast

Bericht door Gast » 27-04-2012 16:16

Wat mij ineens opviel:
De nEderlandstalige uitgave van Het Kookboek staat laura Ingalls Wilder als auteur vermeld.
Terwijl op de Engelstalige uitgave van The Cookbook Barbara M Walker als auteur staat.
Wel grappig dat verschil he.

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 02-05-2012 10:54

Eerlijk gezegd denk ik niet dat Laura het kookboek heeft geschreven. Ik denk dat Barbera Walker alle recepten uit de boeken ooit eens heeft geprobeerd te maken en dat zij het zo leuk vond dat zij een boek over de recepten, gebaseerd op de klassieke verhalen van LIW, heeft geschreven, die later in het nederlands is vertaald en uitgegeven.

Zie:
If you’re not hungry when you start reading one of the Little House books, you soon will be. Author Laura Ingalls Wilder loved to eat, and when she turns her attention to the table, she describes her family’s simple pioneer fare so evocatively that it’s a surprise each page isn’t dotted with drool. Butter is churned, meat is smoked, maple sap is boiled into syrup—it’s not that you’d want to rustle up a farmhouse breakfast yourself (it starts with chopping wood!), but you wish you could taste just one bite.

And thanks to The Little House Cookbook: Frontier Foods from Laura Ingalls Wilder’s Classic Stories, you can. Author Barbara Walker started trying to work out some of Wilder’s recipes when she began reading the Little House series to her own children. First she tried making pancake men, then sourdough starter, then drying blackberries, by which time the whole family was obsessed. Several years and many tinkering sessions later, The Little House Cookbook was born.

Studded with text and images from the stories and historical background on pioneer food, The Little House Cookbook does readers a service by adapting Wilder’s cooking methods to modern times. You use a jar to make butter instead of a wooden churn; bread rises in a turned-off oven rather than on top of a wood cookstove. Methods are simple and straightforward, and many recipes are so easy to make that even a small child can help out in the kitchen. I can’t think of a better way to encourage kid-on-book love than to make the molasses-on-snow candy described in Little House in the Big Woods.
Afbeelding

Zeker weten doe ik het natuurlijk niet, maar zou iemand die het kookboek van LIW heeft, anders eens naar het jaar willen kijken dat het door LIW geschreven zou zijn? Als het voor 1957 geschreven is, is het inderdaad van Laura, maar als het na die tijd is, is het toch echt het kookboek van B. Walker (uitgegeven 7-9-1989) en alleen maar vertaald en uitgegeven in NL met de naam van LIW.

Leuk, weer iets om uit te zoeken. :lol:
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 02-05-2012 11:13

Zelfs dan wil ik toch eens, na mijn eindexamens, proberen een paar recepten te maken. Nou ligt het aan het weer, maar als het mooi weer is ben ik dan hier wel thuis en dan heb ik een oven en de keuken, prima!

Overigens, off topic, ga ik vandaag of morgen proberen pesto te maken van zevenblad!! Onze tuin staat er vol mee omdat mijn moeder en ik ook niet, geen tijd hebben om er veel aan te doen, dus ik dacht: dan maar goed gebruiken!

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 02-05-2012 11:14

Ik ben nog even verder gaan zoeken en heb nu het bewijs gevonden:
mangerie.blogspot.com/2009/12/het-kleine-huis-kookboek.html.

21 december 2009
Het Kleine Huis Kookboek
Iedereen die zich ooit heeft verloren in de heerlijke boeken van Laura Ingalls Wilder zal zich waarschijnlijk helemaal kunnen vinden in het voorwoord van dit bijzon- dere kookboek: "Wij raakten betrokken bij Laura en wat zij at, sinds we voor het eerst Het Kleine Huis in het Grote Bos lazen. De manier waarop zij haar pioniersjeugd be- schreef, scheen ons tot activiteiten aan te zetten. We schaften een koffiemolen aan om 'Lange Winterbrood' te maken; experi- menteerden met zuurdesem en probeerden bramen te drogen. Van anderen hoorde ik dat we zèker niet de enige waren. Iemand gaf me zelfs de raad om De Grote Hoeve maar over te slaan om niet in 'die knoeiboel van zelf ijsmaken verzeild te raken'. Maar we sloe- gen niets over."



Barbara Walker begon te zoeken naar authentieke recepten. De pi- oniersrecepten die zij vond in oude kookboeken en die zij tijdens diverse pogingen in haar eigen moderne keuken probeerde na te maken, inspireerden haar tot het samenstellen van dit kookboek. Zo'n succesvol boek dat het door de uitgever zelfs als elfde boek in de KleineHuis-serie werd opgenomen.



Voedsel speelde een belangrijke rol in het leven van een pioniers- familie. En de levendige beschrijvingen van Laura Ingalls Wilder van eind 19e eeuw maken duidelijk waarom. Voedsel was schaars en een groot deel van de dag bestond uit het bedrijven van land- bouw, het koken en inmaken van wat voorhanden was en de jacht. Misschien dat we vandaag de dag sommige schotels niet meer zo enthousiast zullen ontvangen; enkele gerechten zijn eerder histo- risch dan lekker te noemen. Maar dát is nou juist de intrigerende discrepantie tussen het harde werken van de pioniers in Amerika en de overvloed waarin wij tegenwoordig leven.



Een prachtig kookboek, wat ook als leesboek te verslinden is. Vol informatie over het leven uit die tijd, het ontstaan van de gerech- ten en de persoonlijke ervaringen van de auteurkok. Elk recept wordt voorafgegaan door een citaat uit een Kleine Huis boek, met de tekst waarop het recept is gebaseerd. Geen verfijnde culinaire recepten, maar beschrijvingen voor boerenbrood, maïsgerechten, schotels met spek en bonen, traditioneel gebak en zelfgemaakt snoepgoed. Het geheel doorspekt met het verband tussen het eten op tafel en het graan op het veld. Of: hoe je met een eigen boerderij en moestuin je kelder moet vullen.
Afbeelding

Juud
Berichten: 529
Lid geworden op: 28-08-2011 20:03

Bericht door Juud » 02-05-2012 11:21

Het kookboek is inderdaad samengesteld door Barbara Walker, echter staan er wel stukjes uit de boeken in die natuurlijk wel door Laura zelf zijn geschreven.
Ik denk dat ze het bij Ploegsma gewoon makkelijker vonden voor de fans als de naam van Laura op de cover zou staan, zodat het duidelijker was dat het bij de serie hoorde.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 02-05-2012 11:32

Ja, dat denk ik ook, dat ze het dus echt als elfde deel wilden hanteren, (alhoewel men wel onrecht doet aan Barbera Walker).
Ik kan niet wachten tot je een paar recepten op het forum zet, Juud. Ik zal er zeer zeker een paar uittesten, zoals ik er al een aantal heb gemaakt in voorgaande jaren. Overigens niet allemaal met succes. :wink:
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 02-05-2012 16:29

Oh maar ik wist wel dat Het Kookboek is samengesteld door Barbara Walker en ook dat zij de tussenliggende teksten heeft geschreven! Dat is volgens mij ook wel algemeen bekend. Dus het was niet als vraag bedoeld wie het nu echt geschreven had.
Ik bedoelde enkel dat het mij opviel dat Barbara Walker wel bij de Engelstalige uitgave als auteur vermeld staat en bij de Nederlandstalige uitgave niet. Dat bij de Nederlandstalige uitgave Laiura Ingalls Wilder staat klopt natuurlijk van geen kant. Maar de Nederlandse uitgever heeft dat om commerciele redenen en vast ook esthetische redenen gedaan.
Maar het was me daarvoor nog nooit echt opgevallen, dat bedoelde ik eigenlijk.

Plaats reactie