deel 11 Het Kleine Huis Kookboek

Het Kleine Huis in het Grote Bos - Het Kleine Huis op de Prairie - Het Kleine Huis aan de Rivier - De Grote Hoeve - Aan het Zilvermeer - De Lange Winter - Stad op de Prairie - Een Huis voor Laura - De Vier Prairiejaren - Onderweg - Het Kleine Huis Kookboek
Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 02-05-2012 16:34

Oh. :wink:
Nou, voor de onbekenden met dit boek is dit nu dan ook weer iets duidelijker.
Afbeelding

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 03-05-2012 19:43

Mijn kookboek is aangeduid als "deel 11" van de serie boeken. Hij staat onder naam van Laura Ingalls Wilder. Er staat op de kaft "recepten van Barbara M. Walker".

Ik vind het leuke aan het kookboek dat er wat aanvullende informatie in staat over voedsel, winkels en hoe de mensen toon woonden en leefden en waar dingen vandaan komen.
Ik heb het kookboek niet in het Engels. De verwijzing naar maten en gewichten is zo anders dan in het Nederlands.

Ik denk niet dat wij ooit in staat zijn om het voedsel uit het kookboek zo te bereiden als de familie Ingalls. Ons eten is nooit meer zoals het toen was. We hebben geen verse melk recht van de koe, onze boter kent allerlei toegevoegde zaken, enzovoorts. Alles was we zullen maken uit het kookboek is een soort "surrogaat".
Afbeelding

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 03-05-2012 19:51

Omdat ik het kookboek ook heb, wil ik ook wel een paar recepten op het forum zetten.
Om te beginnen met een eenvoudig recept, van "kinderthee".

Kinderthee komt voor in het boek "de Lange Winter". Het was koud, ze zaten allemaal om de kachel en tijdens de lunch dronken ze allemaal thee. Zelfs Grace kreeg een kopje kinderthee.

Er werd in Amerika weinig thee gedronken. Dit kwam onder andere door belastingen die op thee werden geheven en deze was de oorzaak tot de Boston Tea Party, wat weer de onafhankelijkheidsstrijd inluidde.
De thee die ma gebruikte was waarschijnlijk zwarte thee uit India of China.

Voor 6 koppen thee heb je nodig:
14 flinke theelepels zwarte thee
melk
bruine suiker
Een ketel, een theepot

Vul de ketel met water en laat het flink koken. Schenk wat warm water in de theepot en giet dit er na 1 minuut weer uit. Zet de ketel weer op het vuur. Doe de thee in de pot en giet er heet water op tot de pot half vol is. Houdt het water in de ketel warm terwijl je de thee minstens vijf minuten laat trekken.
Schenk nu in elk kopje een beetje sterke thee en vul het verder aan met water. Voor kinderthee schenk je het kopje vol halve melk. Doe er heet water bij tot het bijna vol is en giet er dan zoveel thee bij, dat het mengsel kleur krijgt. Geef er bruine suiker bij.
Als je even moet wachten voor je de thee in kunt schenken hoef je de thee in de pot niet warm te houden. Als je er maar kokend water bij schenkt. Voor een tweede kopje kun je heet water op de theebladeren schenken.
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 04-05-2012 19:21

Leuk met die extra info erbij he.

Kinderthee noemden wij thuis kindertjesthee en wij dronken het ook zo. Bij mijn man thuis net zo. Ik denk dat kinderthee wel een algemeen gebruik is behalve dat wij nu theezakjes gebruiken, denken jullie ook niet?
De bruine suiker werd gebruikt omdat er geen geld was voor de mooie witte fabriekssuiker, terwijl dat nu bij ons wel goedkoper is.

De pot eerst met heet water omspoelen ed is iets wat je ook bij allerlei thhecermonies terugziet, zowel Engels als bijv Chinees. Ik persoonlijk doe dat eigenlijk nooit.

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 07-05-2012 17:27

Daar heb je helemaal gelijk in, hoor Rose en koffie deed ik eigenlijk ook zo. Vroeger, toen mijn kinderen klein waren, vonden ze het heerlijk om op vrijdag- en zaterdagavond, uit een speciaal kinderkopje, kinderkoffie te drinken. Een klein scheutje koffie en een grote scheut opgeklopte melk; dat was hun manier van koffiedrinken met de volwassenen. En wat voelden ze zcih "groot"!
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 07-05-2012 18:51

Ik kwam deze tegen bij www.bol.com
Is wel Engelstalig, maar toch...
http://www.bol.com/nl/p/the-little-hous ... 4001159816

Juud
Berichten: 529
Lid geworden op: 28-08-2011 20:03

Bericht door Juud » 07-05-2012 20:19

In het Engels is hij inderdaad nog vrij makkelijk aan te schaffen. Ik heb het liefst alle boeken in het Engels, maar met het kookboek is het toch makkelijker om alle maten in het Nederlands te hebben.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gast

Bericht door Gast » 07-05-2012 21:16

Heb jij hem ook in het Nederlands Juud ??

Juud
Berichten: 529
Lid geworden op: 28-08-2011 20:03

Bericht door Juud » 07-05-2012 22:14

Ik heb hem inderdaad in het Nederlands, al kan ik hem nergens vinden momenteel... :?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gast

Bericht door Gast » 17-07-2012 20:27

Ik heb nu de Nederlandstalige versie op mijn ereader staan.
Heerlijk, ik lees er nu af en toe een stukje ui!
Ik vind het niet echt iets om als een boek achter elkaar door te lezen, maar af en toe een stukje is erg leuk en lekker ontspannend.

Plaats reactie