deel 1 Het kleine huis in het grote bos

Het Kleine Huis in het Grote Bos - Het Kleine Huis op de Prairie - Het Kleine Huis aan de Rivier - De Grote Hoeve - Aan het Zilvermeer - De Lange Winter - Stad op de Prairie - Een Huis voor Laura - De Vier Prairiejaren - Onderweg - Het Kleine Huis Kookboek
Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 21-02-2013 19:48

Hierbij mijn samenvatting van Kleine Huis in het Grote Bos.
Het is maar een korte samenvatting.

Kleine Huis in het Grote Bos
Het eerste deel van de serie, geschreven door Laura Ingalls Wilder
Het vertelt een jaar dat het gezin met Pa, Ma, Mary, Laura en Carrie in het grote bos in Winconsin woont. Er staan veel verhalen in die Pa aan zijn meisjes vertelde. Er gebeurd veel in het verhaal, ze maken kerst mee, gaan naar een feest bij grootvader, gaan een keer naar de stad en verder helpt Laura mee met de dagelijkse dingen die in huis gebeuren, zoals het maken van kaas, het roken van vlees, het oogsten.
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 30-08-2013 09:18

Ik denk dat dit de originele cover was:

Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 22-04-2016 18:49

Hier een heel klein filmpje over Pepin, waar de familie Ingalls vlakbij woonde in de grote bossen van Wisconsin:

https://www.youtube.com/watch?v=KqGn0vv50PI
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 04-06-2016 13:41

Grappig. Iets dat ik nooit heb opgemerkt. We kennen allemaal de serie met de gelige, geplastiiciceerde kaften, he?
Maar ik heb bovenstaand boek zonder kaft met de tekening van Laura die haar kerstpop in haar armen houdt en het boek is oranje
.Als je de serie dus compleet zou hebben en de kaften eraf zou laten, heb je een hele serie met allemaal verschillende kleuren.
Mijn eerste deel is nl. oranje, deel 2 is geel, deel 3 is blauw en deel vier donkerrood.
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 08-07-2016 14:04

Halfpint schreef:# De kinderen die in het boek voorkomen, zoals Charlie, Peter, Alice, Ella etc. zijn dubbelneefjes en -nichtjes.
Charles Ingalls trouwde nl. met Caroline Quiner, haar broer Hendrik Quiner trouwde weer met Polly Ingalls en de broer van Polly, Peter Ingalls, trouwde weer met een zus van Caroline en Hendrik, nl. Eliza Quiner.
# Het nichtje Dolly, op blz. 67, heette eigenlijk Edith, maar zij had een lievelingsjurkje van Dolly Vardenmateriaal en daarom noemde men haar Dolly. Dolly had eigenlijk niet vermeld kunnen worden in dit verhaal, want dit verhaal speelt zich af kerstmis 1871 en Dolly was in 1872 geboren. Dolly had eigenlijk baby Lansford moeten zijn:die was nl. van 1870.
# Laura krijgt van de kerstman een pop en die noemde ze Charlotte; naar haar oma, de moeder van Caroline.
Aha, ik snapte het al niet helemaal. Ik was helemaal aan het rekenen, en concludeerde dat het dan kerst 1872 moet zijn geweest, omdat Dolly al geboren was, en omdat Laura volgens de achterkant 5 jaar was in het begin van het boek. Maar dan zou Carrie al 2 jaar zijn geweest, en op de omslag wordt ze als baby/dreumes getekend, en ook wordt ze eigenlijk nauwelijks genoemd.
Maar het boek begint dus in de herfst van 1871, dan is Laura 4 jaar, Mary 6 jaar, en Carrie 1 jaar.

Was Lansford een broertje van Peter, Alice en Ella?

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 12-07-2016 19:54

Inderdaad. Hij was het zoontje van Peter en Eliza Ingalls en het broertje van Alice, Ella en Peter.
Afbeelding

Plaats reactie