deel 3 Het kleine huis aan de rivier

Het Kleine Huis in het Grote Bos - Het Kleine Huis op de Prairie - Het Kleine Huis aan de Rivier - De Grote Hoeve - Aan het Zilvermeer - De Lange Winter - Stad op de Prairie - Een Huis voor Laura - De Vier Prairiejaren - Onderweg - Het Kleine Huis Kookboek
Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 19-06-2017 21:12

Ja, dat klopt, Laura werkt wel vaker vrij met de leeftijden en de tijdslijn.
Afbeelding

Juud
Berichten: 529
Lid geworden op: 28-08-2011 20:03

Bericht door Juud » 19-06-2017 23:12

Goed opgemerkt Mamachteld. Het is lang geleden dat ik de Nederlandse versie heb gelezen en recent heb ik de Engelse gelezen. Ik dacht dat het misschien aan de vertaling zou kunnen liggen, maar in de Engelse versie is het dus ook zo: Mary was going on nine and Laura was going on eight.

Dit hoeft echter geen foutje te zijn, want Laura en Rose hebben bij het schrijven/redigeren van de boeken ook bewust wat dingen aangepast. Almanzo is ook vijf jaar jonger gemaakt, want bij zijn introductie was hij 19 toen hij eigenlijk 24 had moeten zijn. Laura had dit aangepast om het leeftijdsverschil tussen haar en Almanzo minder groot te laten zijn en ook om uit te leggen aan de lezer hoe het destijds werkte om een homestead te claimen (daar moest je minimaal 21 voor zijn, en Almanzo loog toen zogenaamd over zijn leeftijd om een claim te kunnen nemen, terwijl hij in werkelijkheid niet had hoeven liegen).

Waarom Laura en Mary ineens 1 jaar schelen in plaats van 2 dat zou ik echt niet weten. Misschien dat Laura het leeftijdsverschil tussen haar en Mary minder groot wilde hebben, maar 2 jaar is al niet zoveel. Er zal vast een reden voor zijn, maar ik zou het niet echt meteen weten. Misschien dat Halfpint het weet? Zij heeft meer biografieën gelezen dan ik en wie weet is het daar wel ergens in uitgelegd.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 20-06-2017 19:21

Nee, dit verschil in leeftijd in dit deel is nooit uitgelegd. Misschien dan toch een typefout?
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 21-06-2017 09:16

Het lijkt mij niet alleen een typefout, omdat het al 3x voorkomt, en ik heb het boek nog niet eens uit :)

Plaats reactie