deel 3 Het kleine huis aan de rivier

Het Kleine Huis in het Grote Bos - Het Kleine Huis op de Prairie - Het Kleine Huis aan de Rivier - De Grote Hoeve - Aan het Zilvermeer - De Lange Winter - Stad op de Prairie - Een Huis voor Laura - De Vier Prairiejaren - Onderweg - Het Kleine Huis Kookboek
Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 03-05-2012 19:33

Het is leuk om dingen met elkaar te bespreken.
Maar het zit er voor mij niet in om boek voor boek naast elkaar te leggen en te vergelijken. Ik heb nog een aantal boeken liggen die ik nog nooit gelezen heb en ik heb de tijd niet om zo nauwkeurig te lezen. En ik wil de boeken ook niet helemaal uit spellen, want dan weet ik dat ze voor mij hun waarde verliezen.
ik vind het leuk om mee te discussieren, maar alles zo goed lezen gaat er niet van komen.
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 03-05-2012 20:37

Hé, ja, wat leuk, dat soort dingen. Mijn moeder heeft mij de boeken voorgelezen vanaf mijn... zevende of achtste en ik heb de boeken de laatste jaren niet integraal gelezen, maar ik wil nog steeds een keer een box kopen met alle Engelse boeken. Dit soort dingen maakt het dan wel weer aantrekkelijker om het Engels te lezen, nu ik dat kan!

Gast

Bericht door Gast » 04-05-2012 19:18

Het is wel grappig om de verschillen tussen de verschillende uitgaven te zien, maar daar zit wel heel veel tijd in! Eigenlijk zouden we dat dan ook in een apart topic moeten bespreken.

Het kline huis aan de rivier was het eerste Kleine Huis boek dat ik las. Het is jaren mijn favoriet geweest!
Zo mooi en lieflijk en romatisch als Laura de dugout beschrijft met de mooie bloemen ed! Terwijl in het echt een dugout toch echt niet zo geweldig was.

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 07-05-2012 17:29

Dit deel is nog steeds mijn lievelingsdeel!
En een leuk idee, een apart topic openen met de verschillen tussen de boeken. Zal ik gelijk doen.
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 10-05-2012 11:09

Ik las dit onlangs en vond het heel interessant:
In 1877 werden sprinkhanen "PUBLIEKSVIJAND NUMMER 1" genoemd in Minnesota en de regering bood kinderen 50 cent voor iedere "bushel" verzamelde dode sprinkhanen! (Een bushel is 10 decaliter.)

Helaas woonden de Ingalls's toen niet meer in Minnesota, maar ik weet zeker dat Lura en Mary hier anders zeer zeker aan zouden hebben meegedaan.
Afbeelding

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 21-02-2013 19:50

Kleine Huis aan de Rivier

In dit deel komt de huifkar aan bij een huis in de grond. Hoewel het een kleine woning is, weet Ma, met hulp van Laura en Mary, het huis gezellig te maken. De meisjes spelen veel bij de rivier, die voor hun huis loopt. Pa bewerkt het land en Ma regelt het huishouden. Laura en Mary maken van alles mee; ze spelen in de hooiberg, krijgen paarden met kerst, gaan zwemmen met Pa en gaan voor het eerst naar school. Pa bouwt een mooi nieuw huis, maar voor hij de oogst binnen kan halen, komt er een grote wolk die bestaat uit sprinkhanen. De sprinkhanen eten alles op wat groen is. Pa moet weg om geld te verdienen. Ma en de meisjes proberen zo goed als het gaat alles te doen. Ze overleven een prairiebrand en vuurbollen. Als Pa weer thuis is is het feest. Dan gaat Pa naar de stad, maar verdwaalt in een sneeuwstorm. Het zijn spannende dagen, maar gelukkig komt Pa weer veilig thuis.
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 19-02-2014 20:04

In de ned. boeken staat in hoofdstuk 12 (de kerstpaarden):
November was voorbij en het werd tijd om aan kerstmis te denken. Er was nog altijd geen sneeuw en geen regen. de lucht was grijs ..................................

Echter in de Engelstalige boeken is dit hoofdstuk uitgebreider. Daar wordt nl. ook Thanksgiving behandeld. Onderstaande tekst staat in de engelstalige boeken:

Thanksgiving dinner was good. Pa had shot a wild goose for it. Ma had to stew the goose because there was no fireplace, and no oven in the little stove. But she made dumplings in the gravy. There were corn dodgers and mashed potatoes. There were butter, and milk, and stewed dried plums. And three grains of parched corn lay beside each tin plate.

At the first Thanksgiving dinner the poor Pilgrims had had nothing to eat but three parched grains of corn. Then the Indians came and brought them turkeys, so the Pilgrims were thankful.

Now, after they had eaten their good, big Thanksgiving dinner, Laura and Mary could eat their grains of corn and remember the Pilgrims.

~Laura Ingalls Wilder, On the Banks of Plum Creek

Jammer dat dit verhaaltje niet in onze boeken staat, hè?
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 10-05-2016 09:39

Ik ben toch blij.
Verleden week kampeerden wij in Friesland en deden op een dag Bolsward aan, waar we o.a. een mooie kerk bezochten. In die kerk bleek ook een boekenmarkt te zijn en terwijl ik het mooie, eenuwenoude houtsnijwerk aan het filmen was snuffelde mijn man in de boeken. Op gegeven moment kwamen we elkaar bij de preekstoel tegen en hield hij een boek omhoog: Het kleine huis aan de rivier.
Mijn eerste serie is bijna helemaal stukgelezen en dat is de reden waarom ik alle delen opnieuw wil zien te bemachtigen. Dus overal waar wij komen neuzen we even, maar nu rekende ik nergens op en werd ik dus door mijn man verrast.
Kosten? Een euro! :wink: :lol:
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 29-05-2016 13:26

Nou, daar zou ik het ook voor doen! :wink:

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 04-06-2016 13:36

Grappig. Iets dat ik nooit heb opgemerkt. We kennen allemaal de serie met de gelige, geplastiiciceerde kaften, he?
Maar ik heb nu dus bovenstaand boek met een losse kaft waarop de tekening die we allemaal kennen (Laura bovenop het huis springend), echter is het boek blauw.Als je de serie dus compleet zou hebben en de kaften eraf zou laten, heb je een hele serie met allemaal verschillende kleuren.
Mijn eerste deel is nl. oranje, deel 2 is geel, deel 3 is blauw en deel vier donkerrood.
Afbeelding

Plaats reactie